سه‌شنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۰۳

آسیب شناسی تئاتر دینی/15<BR>

گودرزی: نمایش دینی موفق مخاطب را به چالش و تفکر وا می دارد<BR>

شکرخدا گودرزی -کارگردان تئاتر

شکرخداگودرزی با رد این تفکر که نمایش دینی نباید سوال برانگیز و چالشگر باشد گفت: نمایش دینی موفق مخاطب را به چالش و تفکر وا می دارد. <BR>

این کارگردان تئاتر در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران گفت: مهمترین خصوصیت نمایش دینی این است که محتوای آن باید بیان کننده و بازتاب دهنده اتفاقات و مسائل روز جامعه به صورتی باشد که برای هر نوع مخاطبی در گام اول جداب و سپس همه گیر و قابل درک و هضم باشد.

وی در ادامه افزود: روایت های نمایشی مبتنی بر داستان های پیامبران، قصه های موجود در قرآن کریم و احادیث و روایت های مهم، قابل استناد و موجود در دین اسلام از جمله مواد خامی به حساب می آید که می توان بر اساس آنها به تولید نمایشنامه های دینی و اجرای آثار مذهبی در سطح جامعه دست زد.

کارگردان نمایش «بهرام چوبینه» بزرگترین آسیب نمایش های مذهبی را سوژه های تکراری و شعارزدگی آثار تولیدی دانست و خاطر نشان کرد: این تعبیر که نمایش دینی و مذهبی نباید برای مخاطب مانند سایر آثار نمایشی چالشی و تفکر برانگیز باشد تعبیر نادرست و اشتباهی است که متاسفانه چندی است که بین هنرمندان نمایش مذهبی رایج شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: حال سوال اصلی اینجاست که در چه مواقعی یک اثر نمایشی با محوریت مباحث و موضوعات مذهبی می تواندبرای تماشاگر به اثری چالشی و بحث برانگیز تبدیل شود؟ به اعتقاد من پاسخ آن آسان است و این امر زمانی صورت می پذیرد که آن اثر نمایشی خودرا از لایه های سطحی و شعاری روایت داستانی رها کند و به عمق و ژرفای اثر مورد روایت توجه نماید.


کارگردان نمایش «خواجه نظام الملک» با تاکید بر وجود گونه ای مستقل به نام تئاتر مذهبی در بین تمام گونه های موجود تئاتر در کشور بیان کرد: بر همگان واضح و مبرهن است که نمایش از دل آیین ها و مناسک و مراسم مذهبی به وجود آمده است و همچنین در ایران نمایشی مانند تعزیه با این قدمت طولانی مهر تائید دیگری بر این نکته می زند که نمایش مذهبی دارای جایگاه و پایگاه مهم و قابل بحث در تاریخ نمایش و تئاتر ایران می باشد.

وی در ادامه یادآور شد: استقبال، توسعه و حمایت هنرمندان از جشنواره تئاتر رضوی که در دوره هفتم خود به شکل بین المللی نیز برگزار می شود ثابت می کند که نمایش مذهبی در ایران از اعتبار بالایی برخوردار است اما زمانی می توان از این اعتبار برای جریان سازی در بدنه تئاتر کشور سود برد که تولید و اجرای آثار نمایش دینی را محدود به جشنواره و یا موضوعات تعریف شده نکنیم.

گودرزی در پایان گفت: تولید و اجرای آثار نمایش دینی اگر مانند تئاتر دفاع مقدس و یا سایر آثار موضوعی بخواهد در انحصار و اختصاص افراد معدودی قرار گیرد و یا تمام و کمال تحت چتر حمایت دولتی قرار گیرد آنزمان است که مسیر رو به رشد اینگونه نمایشی مانند سایر گونه های موضوعی و مناسبتی با آسیب های جدی و حتی توقف رو به رو خواهد شد.

انتهای پیام/خ/