داوود فتحعلی بیگی در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای کشور افزود: فقر متن نمایشی مناسب یکی از مهمترین آسیب های کلان تئاتر کشور است که در شاخه نمایش دینی نیرز با آن رو به رو هستیم و ما هنوز خیز مناسبی برای متون نمایشی دینی مناسب برنداشتهایم و بیشتر کارها پرداختن به قصص اسلامی بوده که در بیشتر اوقات هم اصل قصه را نمیتوان به اجرا گذاشت.
وی افزود: برای رهایی از این قید تکرار لازم است جشنواره ها نقطه تمرکز خود را بر این مساله معطوف کنند که این گونه تئاتر که با اعتقادات و باورهای مردم عجین شده است را با ساختارهای نوینی عرضه کنند. به عنوان نمونه ما در زمینه بازخوانی آثار کلاسیک با استفاده از تکنیکهای ایرانی، تجربهای نداریم پس بنابراین فکر میکنم ضمن توجه جدی به این مساله نباید فراموش کنیم که تقریباً تئاتر دینی ما از نقطه آغاز خود تا نقطه ایدهآل مسیری طولانی را در پیش دارد که باید آن را با شناخت و دید صحیح طی کند.
کارگردان نمایش «شهر آشوب» با تاکید بر اینکه هیچ اعتقادی به کار سفارشی ندارم خاطرنشان کرد: اساسا معتقدم درست نیست هنرمندی را با پول مجبور به اجرای تئاتر دینی کرد. تولید آثار دینی باید به جایگاهی برسد که تک تک هنرمندان افتخار کنند که در ساخت و اجرای آن اثر دینی آن حضور پیدا کرده اند و اینطور نباید باشد که ما پول پرداخت کنیم تا هنرمندان ایدئولوژی و باورهای اعتقادی ما را مطرح کنند.
فتحعلی بیگی در پایان گفت: تئاتر به اجرای عمومی و مستمر زنده است و میبایست برای تنومند شدن تئاتر دینی و استمرار آن جریان اجرای عمومی آثار مذهبی در تمام طول سال رفته رفته شکل عملی به خود گیرد و تنها بنما بر مناسبت های خاص در سالن ها شاهد اجرای نمایش های دینی نباشیم.
انتهای پیام/ن.ف
چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۶
آسیب شناسی تئاتر دینی/18
فتحعلی بیگی: آسیب بزرگ تئاتر دینی کمبود متن مناسب است
یک کارگردان پیشکسوت تئاتر با اشره به اینکه تئاتر دینی با تولید آثار سفارشی ارتقا نمی یابد گفت: آسیب بزرگ تئاتر دینی کمبود متن مناسب است.
اخبار مرتبط
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/20
اکبرلو: تئاتر دینی ما تشریفاتی شده است
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/7
گیل آبادی: تئاتر دینی اثری است که بدون شعار انسان را به کمال برساند
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/10
دهقان: هدف برخی افراد از تئاتر دینی گرفتن تسهیلات است
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/11
ارجمند: تئاتر دینی، مردمی ترین گونه تئاتر است
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/12
شاپوری : تئاتر دینی به زبان و قالب جدید نیاز دارد
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/13
دلخواه : تعریف جهانی از تئاتر دینی نداریم
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/8
فدایی حسین: تئاتر دینی باید نیاز یک هنرمند باشد
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/15<BR>
گودرزی: نمایش دینی موفق مخاطب را به چالش و تفکر وا می دارد<BR>
-
آسیب شناسی تئاتر دینی/14
فرجاد: عرصه تئاتر دینی نیاز به نگاه جدید و امروزى دارد
ارسال نظر