چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۰ - ۰۹:۵۸

آسیب شناسی تئاتر دینی/17

خلج: کسی توانایی این را ندارد تا جلوی رشد تئاتر دینی را بگیرد

اسماعیل خلج

یک بازیگر پیشکسوت با اعلام اینکه تئاتر دینی در دوران رکود خود به سر می برد تاکید کرد: با این وجود کسی توانایی این را ندارد تا جلوی رشد تئاتر دینی را بگیرد.

اسماعیل خلج در گفتگو با خبرنگار تئاتر خبرگزاری سینمای ایران گفت: لازمه پرداختن به مفاهیم دینی در تئاتر در دو نکته نهفته است، نخست نحوه ارایه مفاهیم دینی است که باید به صورت مستتر و زیرکانه در آثار نمایشی به آن پرداخته شود، و مطلب بعد، اعتقاد قلبی به کار دینی است که هنرمند نمایشگر باید به همراه تولید اثرش وابستگی قلبی را هم به مانند حرفه‌ای بودن داشته باشد.

وی همچنین تصریح کرد: بارها و بارها شاهد بوده ایم که برخی از کارهایی که در گونه تئاتر دینی و مذهبی تا کنون ارایه شده ‌است از لحاظ حرفه ای بسیار خوب بوده اند، ولی به واسطه نداشتن اعتقاد قلبی دارای عمق نبوده و نیستند.

نویسنده نمایشنامه «از نو شکفتن مرگ» تئاتر دینی را گونه ای از نمایش ملی دانست که سر شار از الگو ها و مفاهیم انسان ساز است و خاطر نشان کرد: معتقدم که تئاتر فعلا در حال رکود است اما با این وجه هم هیچ احدی نمی‌تواند جلوی رشد این گونه نمایشی را بگیرد، زیرا تئاتر دینی و قرآنی تنها گونه معنوی و مذهبی ناب هنرهای نمایشی ما است.

خلج در پایان تصریح کرد: در کدام گونه تئاتری می‌توان مفاهیم با ارزش قرآنی را اینطور به وضوح بیان کرد و مشاهده نمود، تئاتر دینی هنوز قطره ای از ایثار، فداکاری و ایمان را که در بین مومنان از صدر اسلام تا کنون وجود داشته است را نشان نداده است.

انتهای پیام/ن.ف