چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۱۴:۵۵

همراه با جشنواره بین المللی فیلم کوتاه

زمانی عصمتی:اعتبار جشنواره ها به داوران و فیلمسازان شرکت کننده است نه به جایزه‌ها و سالن‌های‌بزرگ!

علی زمانی عصمتی در نشست خبری فیلم «شیفتگی» در جشنواره فیلم فجر

سینماپرس:علی زمانی عصمتی کارگردان فیلم کوتاه و بلند سینمای ایران گفت: مهمترین عاملی که می‌تواند باعث رشد و ارتقای عملکرد جشنواره‌ها شود نه سالن‌های بزرگ و نه جایزه‌های بزرگ است، ملاک اعتبار یک حشنواره معتبر در تمام دنیا، اعضای هیئت انتخاب، داوری و فیلمسازان شرکت‌کننده در آن جشنواره است.

«علی زمانی عصمتی» کارگردان سینما و از فیلمسازان با سابقه در حوزه فیلم کوتاه در گفتگویی در همین زمینه گفت: جا دارد در جشنواره‌های پیش‌رو، بر این نکته تأکید بیشتری شود چون سبب پربارتر شدن جشنواره خواهد شد.

وی درباره اهمیت برگزاری جشنواره‌ فیلم کوتاه گفت: سینمای کوتاه حتی اگر به قول بسیاری از دوستان نتواند مقدمه و نردبان رسیدن به سینمای بلند باشد اما به یقین برای افراد علاقمند به سینمای حرفه‌ای زمینه‌ای برای یادگیری است و علاقمندان می‌توانند بخشی از مهارت و آموزش‌های لازم برای ورود به سینمای حرفه‌ای و بلند را با ساختن فیلم کوتاه به دست بیاورند.

وی افزود: جشنواره‌ فیلم کوتاه و جشنواره‌هایی با این رویکرد، با نمایش فیلم، برگزاری کارگاه‌های تخصصی و ایجاد فضای آموزشی چند روزه، می‌تواند کلاس درسی باشد برای هر فیلمساز جوانی که مشتاق به یادگیری بیشتر است.

این فیلمساز موفق در جشنواره‌های داخلی و خارجی، افزود: طی سالیان گذشته، دوره‌های مختلف جشنواره‌ فیلم کوتاه تهران و سایر جشنواره‌ها در این حوزه، چهره‌های زیادی را به سینمای ایران معرفی کرده و این قضیه غیرقابل انکار است. اگر نگاهی به نسل جدید کارگردان‌های سینمای حرفه‌ای بیندازیم، می‌بینیم اکثریت آن‌ها فعالیت‌شان را با ساخت فیلم کوتاه و مستند آغاز کرده‌اند. شاید در دهه‌های قبل، تعداد افرادی که از طریق دستیاری به سینمای حرفه‌ای وارد می‌شدند بیشتر بود اما طی سال‌های اخیر، تعداد فیلمسازانی که از طریق ساخت فیلم کوتاه و مستند وارد سینمای بلند شده‌اند، بیشتر شده است.

زمانی‌عصمتی در ادامه با اشاره به افت و خیزهای برگزاری جشنواره‌ها، توضیح داد: اساسا کیفیت برگزاری جشنواره‌ها به برگزارکنندگانش بستگی دارد. مسلما وقتی مدیریت انجمن سینمای جوان تغییر می‌کند و افراد جدید با سلایق جدید وارد حوزه مدیریت فیلم کوتاه می‌شوند، جشنواره‌ها هم از سلایق مختلف این مدیران بی‌نصیب نخواهند ماند. این سلایق گاهی باعث ارتقاء و گاهی باعث آسیب به جشنواره‌های فیلم کوتاه از جمله جشنواره فیلم کوتاه تهران شده است. به هر حال رشد هنر همواره در هر کشوری با فراز و فرود همراه است. ممکن است چند سال پیاپی شاهد ظهور چهره‌های مطرح باشیم و یا چند سال پیاپی این اتفاق رخ ندهد.

 

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.