یکشنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۱

آسیب شناسی رسانه های تخصصی سینمایی از منظر منتقدان و نویسندگان؛

رسوخ بداحوالی سینما به رسانه‌ها و آسیب‌رسانی کمداشت‌های رسانه‌ای به صنعت سینما/ لزوم توجه به کیفیت، صداقت، امانتداری و استفاده از نیروهای با دانش

جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی

سینماپرس: با پایان یافتن بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها، منتقدان و نویسندگان سینمای کشور با تأکید بر توجه به کیفیت و دوری از کمی گرایی، استفاده از نیروهای بادانش و خردمند و توجه جدی تر به رسانه های جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی، بیان داشتند امروز کارکرد رسانه ها تغییر جدی یافته و به صورت سنتی نمی توان در این مسیر ادامه طریق داد و عنوان شد که طی سال های اخیر آسیب های جدی بر پیکره رسانه های تخصصی سینمایی وارد شده است.

در جهان امروز، وسایل ارتباط جمعی، روزنامه، رادیو، تلویزیون و سینما با انتقال اطلاعات و معلومات جدید و مبادله افکار و عقاید عمومی، در راه پیشرفت فرهنگ و تمدن بشری نقش بزرگی را به عهده گرفته اند. به طوری که بسیاری از دانشمندان، عصر کنونی را «عصر ارتباطات» نامیده اند. رسانه ها امروز آنقدر در زندگی عامه مردم کارکرد دارند که دیگر نمی توان آن ها را جزئی جداشدنی از زندگی مردم برشمرد.

برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری ها بهانه ای شد تا به بررسی عملکرد  رسانه های تخصصی سینمایی بپردازیم؛ رسانه هایی که طی سال های اخیر از لحاظ کمی رشدی عجیب داشته اند اما متأسفانه از لحاظ کیفیت همواره با کاستی های چشمگیری روبرو هستند و معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد هم گویا همت خود را بر کمیت رسانه ها گمارده است.

این در حالی است که بسیاری از این افراد کمترین دانش و سواد سینمایی ندارند و با محیط حرفه ای خبر نویسی هم آشنا نیستند و همین باعث می شود روز به روز رسانه های تخصصی دچار افول و نزول شوند و عامه مردم هم رغبتی به دنبال کردن این رسانه ها از خود نشان ندهند.

وظیفه اصلی رسانه ها این است که مبدع ایده های جدید در حیطه های گوناگون باشد، با درج مطالب پژوهشی و آموزشی در بالابردن سطح علمی موثر واقع شود، به چالش ها و مشکلات و راهکارهای قابل انجام بپردازد اما متأسفانه بسیاری از رسانه های حوزه سینما این روزها به هیچ عنوان این کارکرد را ندارند و به صورت بسیار خنثی تنها به «کپی پیست» کردن اخبار و مطالب سایر رسانه ها می پردازند.

در همین رابطه ۸ تن از منتقدان شناخته شده سینمای کشور آقایان: طهماسب صلح جو، حسین گیتی، عزیزالله حاجی مشهدی، محمد دیندار، عباس کریمی، یزدان عشیری، حسین سلطان محمدی و سعید مستغاثی با سینماپرس گفتگو کردند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است:

صلح جو: متأسفانه امروزه کمیت در رسانه ها نسبت به کیفیت ارحج شده است/ صداقت و امانت داری در رسانه های ما وجود ندارد

طهماسب صلح جو منتقد سینما در آستانه برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: متأسفانه امروزه کمیت در رسانه ها ارجح تر از کیفیت شده است و به همین دلیل است که ما شاهد تعدد و تکثر رسانه های تخصصی سینمایی چه در حوزه مطبوعات و چه در حوزه رسانه های مجازی شده ایم اما تأثیر مثبتی بر فضای عمومی جامعه و سینما ندارند. یکی از بزرگترین معضلاتی که باعث شد تا کیفیت مطبوعات در سطح عمومی بسیار تنزل پیدا کند گسترش فضای مجازی بود؛ سنت روزنامه خوانی و یا حتی کتاب خوانی با آمدن سایت ها و خبرگزاری ها رسماً از بین رفت و مدل ژورنالیسم به طور کلی تغییر پیدا کرد. البته این مطلب به خودی خود امر بدی نیست اما ما در کشورمان از آن بد بهره برداری کرده ایم. سه‌شنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۵

حاجی مشهدی: بازتاب مستقیم دشواری ها و کمداشت هایی که گریبانگیر نشریات سینمایی شده به زودی به سراغ خود صنعت سینما نیز خواهد رفت

عزیزالله حاجی مشهدی نیز اظهار داشت: بازتاب مستقیم دشواری ها و کمداشت هایی که هم اکنون  گریبانگیر نشریات سینمایی شده است، به زودی به سراغ خود صنعت سینما نیز خواهد رفت تا گلوی سینمای نیمه جان ما  را نیز را بفشارد! به ویژه که می دانیم، نشریات سینمایی و خود سینما و چرخه تولید فیلم هیچ گاه از جو حاکم بر فضای رسانه های نوشتاری جامعه ی امروز ما جدا نبوده و  وضعیت سینما در شرایط رکود یا رونق آن می تواند در حال وروز نشریات تخصصی سینما نیز تاثیری انکار نا پذیر داشته باشد. وجود روزنامه ها ونشریات تخصصی سینمایی به موازات چرخه تولید فیلم و گرمی بازار سینما، می تواند در رشد ورونق اقتصادی صنعت سینما  نیزنقش موثری داشته باشد. این گونه نشریات جدا از دوره های انتشارشان در قالب های روزنامه، هفته نامه، ماهنامه و یا فصلنامه تخصصی سینمایی، می توانند با مخاطب شناسی دقیقی، به فرصت ها وتهدیدهای موجود در عرصه هنر صنعت سینما بپردازند  و با تکیه بر جنبه های علمی و پژوهشی، بخش عمده ای از مطالب مورد نیاز مخاطبان خود را  در جلب وجذب آنان به مطالعه ی این نشریات از یک سو و برافروختن آتش اشتیاق و علاقه ی روز افزون سینما دوستان به سینما وتماشای تولیدات تازه سینمای ما از سویی دیگر، باعث گرمی ورونق بازار سینما شوند. چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۳۹۵

گیتی: هر بی دانشی امروزه خود را مدعی می داند و در رسانه های تخصصی قلم می زند/ در میان تمامی رسانه های تخصصی به چندین رسانه معدود از جمله «سینماپرس» ایمان دارم

حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما نیز در این باره اظهار داشت: متأسفانه هر بی سواد و بی دانشی امروزه خود را مدعی می داند و در رسانه های تخصصی قلم می زند و این باعث شده تا کیفیت در رسانه های ما روز به روز افول کند. رسانه ها زمانی در کشور ما حرمت داشت و هر کسی نمی توانست به عنوان ژورنالیست و منتقد سینما به رسانه ها راه پیدا کند و در آن ها قلم بزند اما طی سال های اخیر در کشور ما شرایط عجیبی حاکم شده و هر کسی می تواند در هر رسانه های به عنوان ژورنالیست فعالیت کند و بی سوادی و ناآگاهی و بی دانشی برخی از این افراد کیفیت رسانه های تخصصی سینما را دچار افول کرده است. جمعه ۱۴ آبان ۱۳۹۵

سلطان محمدی: شیوه های قدیمی در نشریات امروزی باعث دوری مخاطب شده است/ متأسفانه بیشتر خود مطبوعاتی ها خواننده نشریات شده اند

حسین سلطان محمدی منتقد سینما نیز در این باره اظهار داشت:  الگوبرداری از شیوه های قدیمی در نشریات امروزی باعث دوری مخاطب شده است و متأسفانه هیچ گونه تنوع، خلاقیت و نوآوری در شیوه اجرایی نشریات تخصصی سینمایی دیده نمی شود. هرچند که کمیت رسانه های تخصصی سینمایی طی سال های اخیر به شدت بالا رفته و ما شاهد انتشار چندین روزنامه، ماهنامه، هفته نامه و... در این حیطه هستیم و خبرگزاری ها و سایت های تخصصی نیز به مقوله سینما می پردازند اما متأسفانه این کمیت نتوانسته کیفیت رسانه های تخصصی را ارتقا بخشد و حرکت جدیدی را به وجود بیاورد. سه‌شنبه ۱۸ آبان ۱۳۹۵

کریمی: رسانه ها کارکرد سابق شان را ندارند/ مطالب زرد و پوپولیستی برخی رسانه ها باعث گریزان شدن مخاطب شده است

عباس کریمی نیز گفت: رسانه ها دیگر کاکرد سابق شان را ندارند و مردم چندان میلی به رسانه نشان نمی دهند و این مسأله دلایل متفاوتی دارد که مهمترین آن ها توجه به کمیت و دوری از کیفیت است. تغییر کاربری رسانه های از مکتوب به سمت فضای مجازی مسأله ای است که با توجه به پیشرفت تکنولوژی نمی توان مانع آن شد اما از آنجا که رسانه های گسترده و فراوانی می توانند در فضای مجازی به وجود بیایند و دسترسی به آن ها برای مخاطبان آسان است و به سهولت در دسترس همگان هستند اولاً کارکرد رسانه های مکتوب بسیار پاین آمده و در ثانی محتوای رسانه ها به شدت ضعیف شده است.چهارشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۵

عشیری: متأسفانه برخی از رسانه های تخصصی سینمایی به سطح بلوغ، تاثیرگذاری گسترده، عمیق و جریان ساز نرسیده اند

یزدان عشیری منتقد سینما و مدیر روابط عمومی جشنواره های سینمایی همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: متأسفانه برخی از رسانه های تخصصی سینمایی به سطح بلوغ، تاثیرگذاری گسترده، عمیق و جریان ساز نرسیده اند و این نکته مهمی است که باید به آن توجه شود و از استمرار چنین روش هایی در حوزه مطبوعات جلوگیری گردد. کارکرد و تاثیر عمومی رسانه ها در دنیای امروز غیرقابل انکار است. آگاهی بخشی، جهت دهی به احساسات و حتی در مقیاس محدودتر شکل بخشی به ذائقه ها و سلایق افکار عمومی کار رسانه هاست. در این چرخه هم رسانه های عمومی و هم رسانه های تخصصی نقش دارند، اما با توجه به موضوع سینما، جذابیت ها و هیاهوهای سینمایی رسانه های تخصصی این حوزه هم به موازات سیر تحولات و فراز و فرود سینما حضور و سهم دارند.   پنجشنبه ۲۰ آبان ۱۳۹۵

مستغاثی: تنها رسانه های مرتبط با جبهه انقلاب اسلامی طی این سال ها از نظر کیفی رشد کرده اند

سعید مستغاثی رئیس پیشین انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران نیز گفت: تنها رسانه های مرتبط با جبهه انقلاب اسلامی طی این سال ها از نظر کیفی رشد کرده اند و متأسفانه سایر رسانه ها به کلیشه های رایج وابسته بوده و هیچ گونه رشد کیفی نداشته اند. ما طی سال های اخیر از نظر کمی شاهد رشد بی رویه رسانه های تخصصی سینمایی بودیم و به یکباره تعداد مجلات تخصصی شامل ماهنامه ها، هفته نامه ها و... و همچنین سایت ها و خبرگزاری های سینمایی بی اندازه زیاد شد و هیچ گونه نظارتی برای راه اندازی و عملکرد آن ها وجود نداشت و همین باعث شد تا ما از رشد کیفی دور شده و به سمت کمی گرایی پیش برویم. جمعه ۲۱ آبان ۱۳۹۵

دیندار: بداحوالی سینما باعث شده تا رسانه ها به صورت کجدار و مریز روزگار بگذرانند/ رسانه‌ها دست به خودزنی زده‌اند

محمد دیندار منتقد و فیلمنامه نویس سینما همزمان با برگزاری بیست و دومین نمایشگاه مطبوعات در رابطه با جایگاه رسانه های تخصصی سینمایی گفت: اگر در حال حاضر می بینیم رسانه های سینمایی به شکل کجدار و مریز روزگار می گذرانند، به خاطر بد احوالی سینما در ده دوازده سال اخیر است. وضعیت و میزان موفقیت رسانه های تخصصی تا حد زیادی بستگی به اوضاع آن رشته تخصصی در کشور دارد. یعنی در صورت شرایط خوب اقتصادی در کشور، رسانه های اقتصادی نیز وضعشان خوب خواهد شد، هم از نظر تولید محتوا و هم جذب مخاطبان و هم جذب آگهی؛ در شرایط خوب ورزشی، وضعیت رسانه های ورزشی نیز روبه راه است و صد البته رسانه های سینمایی نیز از این قاعده مستثنی نیستند و هنگامی که اوضاع سینما در شرایط عادی و خوبی باشد، رسانه های سینمایی نیز از این رهگذر می توانند با تولید اخبار و تحلیل و یادداشت و گفتگو در خصوص فیلم هایی که مردم پسندیده اند، با همان مردم ارتباط برقرار کرده و از رونق برخوردار شوند. شنبه ۲۲ آبان ۱۳۹۵

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.