جمعه ۱۷ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۴

سینماگران و هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر؛

لزوم توجه به فیلم های ارزشی و همخوانی جشنواره با اهداف انقلاب اسلامی/ انتخاب آثار بر اساس اصول و استانداردها و با دانش و آگاهی کامل/ عدم تاثیرپذیری از فشارهای بیرونی

رئیسیان-محسنی نسب-جباری-سلیمی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران کشور توجه ویژه و جدی هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر به مفاهیم ارزشی و انقلابی و عدم پذیرش هرگونه فشار و لابی گری به اعضای هیأت انتخاب و توجه به استاندارها و قواعد سینمایی و دوری گزیدن از دیدگاه های سلیقه ای را مهمترین رویکرد دست اندرکاران این جشنواره برشمرده و خواستار توجه اعضای هیأت انتخاب آثار سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر به این نکات شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس جشنواره فیلم فجر یکی از پر اهمیت ترین رویدادهای فرهنگی و هنری در جمهوری اسلامی ایران است که نه تنها در داخل کشور بلکه در سطح جهانی نیز ازطرفداران خاص خود برخوردار است. بخش اعظمی از سینماگران تمامی توجه خود را در طول سال معطوف به این رویداد مهم می کنند و دوست دارند که آثارشان در این جشنواره دیده شده و مورد ارزیابی قرار بگیرد.

این اتفاق باعث شده تا رقابت های تنگاتنگی در میان اهالی سینما به وجود بیاید و بعضی افراد با لابی گری بخواهند که فیلم هایشان را در لیست آثار انتخاب شده توسط اعضای هیأت انتخاب بگنجانند.

از سوی دیگر طی سال های اخیر به دلیل بی توجهی مدیران فرهنگی دولت تدبیر و امید، تعدادی فیلم با محوریت موضوعات ضدارزشی، حمایت از جریان فتنه، سیاه نمایی و حتی ضد شئونات دینی به نمایش در آمد که مبانی و اصول اساسی این جشنواره مهم که هر ساله در ایام الله دهه مبارکه فجر و سالروز پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برگزار می شود را زیر سوأل می برد.

این جشنواره که به عنوان معتبرترین جشنواره در خاورمیانه شناخته می شود همواره به دلایل مختلف از جمله ضعف های مدیریتی و اجرایی و همچنین حضور فیلم هایی که با عنوان «فجر انقلاب اسلامی» همخوانی ندارند مورد نقد و نکوهش سینماگران بوده است.

به دلیل اهمیت عملکرد اعضای هیأت انتخاب این رویداد سینمایی، طی روزهای اخیر گفتگویی با تعدادی از سینماگران و منتقدان سینما از جمله: علیرضا رئیسیان، محسن محسنی نسب، مقصود جباری و سهیل سلیمی انجام شد که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است:

رئیسیان: در هیچ یک از کشورها هیات انتخاب حق اظهارنظر در رابطه با فیلم‌ها و دخالت در کار داوران را ندارد/ جشنواره نیاز به سیاست گذاری مشخص و ثابت دارد

علیرضا رئیسیان کارگردان مطرح سینمای کشور همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: مشکل اساسی جشنواره فجر حضور سینماگران در میان اعضای هیأت انتخاب و اظهارنظرهای شان است چرا که اساساً سینماگران نباید هیچ نقشی در انتخاب فیلم ها داشته باشند و در هیچ کجای دنیا چنین روشی مرسوم نیست. اگر سینماگران در انتخاب آثار جشنواره فیلم فجر دخالتی نداشته باشند ما شاهد کاهش مشکلات متعدد در روند برگزاری بخش اصلی جشنواره خواهیم بود چرا که هیچ توصیه و دوستی و خواهشی نمی تواند باعث شود تا نظرات آن ها تغییر کند و همین امر از اعتراضات سینماگرانی را که فیلم های شان به جشنواره راه پیدا نمی کند خواهد کاست.

     

محسنی نسب: فیلم های حاضر در جشنواره فجر باید با اهداف انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشند/ لزوم انتخاب آثار بر اساس اصول و استاندارهای سینمایی، بدون اعمال سلیقه شخصی

محسن محسنی نسب تهیه کننده و کارگردان سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: جشنواره فیلم فجر جزو جشن های پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی است و از این رو فیلم های حاضر در جشنواره فجر به لحاظ محتوایی باید با اهداف انقلاب اسلامی همخوانی داشته باشد و اعضای هیأت انتخاب و داوری باید به این نکته مهم توجه جدی داشته باشند. ما در سینمای ایران جشن ها و جشنواره های متعددی داریم که می توانند از منظرهای مختلف فیلم ها را مورد ارزیابی قرار دهند اما جشنواره فیلم فجر به لحاظ آنکه در ایام دهه مبارکه فجر برگزار می شود باید از اهداف و آرمان های ملی و انقلابی پیروی کند.

   

جباری: هیأت انتخاب باید بر اساس تخصص و دانش سینمایی و آگاهی کامل فیلم ها را ارزیابی کند/ فشارهای بیرونی نباید باعث گنجاندن برخی فیلم ها در جشنواره شود

مقصود جباری تهیه کننده سینما همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: اعضای هیأت انتخاب همگی از اهالی سینما و اعضای شورای پروانه نمایش هستند و نسبت به سینما آگاهی کافی دارند و از این رو  باید بر اساس تخصص و دانش سینمایی و با آگاهی کامل فیلم ها را مورد ارزیابی قرار دهند. همترین نکته ای که اعضای هیأت انتخاب باید به آن توجه داشته باشند این است که آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره را با طمأنینه رصد و بازبینی کنند و جزئیات فیلم ها را با نگاهی تخصصی بررسی نمایند و از دایره انصاف خارج نشوند. فیلم های حاضر در جشنواره فجر آینه تمام نمای سینمای ایران هستند و قطعاً هر فیلمی که در جشنواره فجر به عنوان ویترین سینمای ایران حاضر شود می تواند نتیجه سال آینده سینما را رقم بزند و از این رو هوشمندی اعضای هیأت انتخاب جشنواره فیلم فجر برای راهیابی آثار به این جشنواره بسیار مهم و تأثیرگذار است.

   

سلیمی: امیدوارم امسال شاهد نادیده گرفته شدن فیلم های ارزشی از سوی اعضای هیأت انتخاب نباشیم/ هیأت انتخاب نباید مرعوب نام فیلمسازان شود

سهیل سلیمی کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با فعالیت هیأت انتخاب سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر گفت: متأسفانه طی سال های اخیر همواره شاهد آن هستیم که فیلم ها و فیلمسازان ارزشی در جشنواره فیلم فجر نادیده گرفته می شوند و امیدوارم امسال شاهد نادیده گرفته شدن فیلم های ارزشی از سوی اعضای هیأت انتخاب نباشیم. متأسفانه پیش از این و در زمانی که فیلم «فرشتگان قصاب» در جشنواره حضور داشت با اینکه به گفته بسیاری از کارشناسان و صاحب نظران مدعی برگزیده شدن در بسیاری از بخش ها بود به دلیل آنکه فضای فیلم ارزشی بود به راحتی کنار گذاشته شد و دست هایی در کار بود تا به طور کل آن را نادیده بگیرند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.