چهارشنبه ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۸

۱۰ فعال سینمایی از جوانگرایی می گویند؛

از رانت و روابط تا شعار و بی تدبیری!/ لزوم سیاست گذاری صحیح و اصولی، ایجاد زیرساخت های لازم و توجه به پیشکسوتان در جوانگرایی

مصیری-راست گفتار-شایقی-هاشمی-حسن پور- سجادی حسینی- ملت خواه- طریقت-صلاحمند-معصومی

سینماپرس: صدور بی رویه و بدون برنامه ۱۰۵ مجوز کارگردانی برای فیلمسازان اول در طول ۱۸ ماه در دولت یازدهم، واکنش های زیادی را از سوی اهالی سینما در پی داشت. اهالی سینما در گفتگوهایی با سینماپرس خواستار سیاست گذاری صحیح و اصولی، ایجاد زیرساخت های لازم، تقویت روحیه ملی و توجه به پیشکسوتان حوزه فرهنگ و هنر شدند و مدیران سینمایی را از ادامه رفتارهای غلط و سیاست گذاری های نامناسب برحذر داشتند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نقش جوانان در توسعه جوامع در زمینه های مختلف موثر و تعیین کننده بوده و انکارناپذیر است؛ گو اینکه نقش جوانان در فرآیندی چون شکل گیری انقلاب اسلامی نیز بسیار پررنگ بود و پس از پیروزی انقلاب نیز عمدتاً همین جوانان بودند که توانستند دستاوردهای انقلاب را حفظ کنند؛ اما متأسفانه گویا برخی مدیران سینمای کشور این روزها به صورت آگاهانه درصدد هستند تا بدون داشتن چشم انداز و برنامه دقیقی تنها از نام جوانان بهره برده و پرونده کاری خود را قطور سازند!

مدیران سینمایی دولت یازدهم با شعار جوانگرایی و توجه به این قشر از طریق افزایش تعداد مجوز کارگردانی و پروانه ساخت به فیلمسازان جوان، قصد دارند تا مشکلات و آسیب های آشکار و نهان سینمای ایران را در ابعاد سخت افزاری و نرم افزاری نادیده گرفته و خود را مدیرانی موفق و کارآمد نشان دهند؛ این در حالی است که اقتصاد نحیف سینمای ایران طی دهه های اخیر به دلایل متعدد به شدت آسیب دیده و در حال فروپاشی است و تنها حضور جوانان آنهم بدون پشتوانه مشکلی از آن رفع نمی سازد.

شعار جوانگرایی در حالی به شعار اصلی مدیران سینمایی دولت تدبیر و امید بدل گشته که اغلب سینماگران قدیمی و پیشکسوت با بی تدبیری این مدیران در بدترین شرایط زندگی به سر می برند و زندگی های شان در آستانه اضمحلال و نابودی قرار دارد و اغلب آن ها در شرایط نامناسبی زندگی می کنند که به هیچ عنوان شایسته فعالان عرصه فرهنگ و هنر نیست.

طی ماه های اخیر بخش اعظمی از هنرمندان پیشکسوت سینما که به واسطه بی تدبیری های مدیران سینمایی در بدترین شرایط دوران زندگی شان به سر می برند از طرق مختف فریاد «وا مصیبتا» سر داده اند اما هیچ مدیری تدبیری برای رفع مشکلات و معضلات آن ها نداشته و ندارد.

در همین رابطه با ۱۰ تن از کارگردانان سینمای کشور آقایان: منوچهر مصیری، کاظم راست گفتار، سیامک شایقی، سیدجواد هاشمی، سیروس حسن پور، کاوه سجادی حسینی، شهاب ملت خواه، نادر طریقت، حمیدرضا صلاحمند و کاظم معصومی به گفتگو نشستیم که این گفتگوها در اواخر سال ۹۵ منتشر شد و اکنون ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل جمع بندی شده است.

کاظم راست گفتار نیز در این باره گفت: شعار جوانگرایی یکی دیگر از ابزارهایی است که مدیران برای نابودی سینمای ایران از آن استفاده می کنند چرا که ورود بی رویه نیروهای تازه نفس به سینما در کنار فیلمسازان نسل اول تا سوم که در بیکاری به سر می برند می تواند باعث ایجاد یک فاجعه در سینمای کشور شود. مدیران سینمایی چند سالی است که به طرق مختلف دست به نابودی سینمای کشور زده اند و با انجام کارهای قبل و اقدامات غیرکارشناسی شده شان ضربات جبران ناپذیری را به هنر هفتم وارد کرده اند که این مسأله بسیار ناراحت کننده و خطرناک است. وضعیت اقتصاد سینمای ایران این روزها بسیار اسفناک است و بسیاری از هنرمندان در سایر رشته های هنری مرتبط با سینما مدت ها است که به دلیل بیکاری خانه نشین شده و در شرایط بسیار بحرانی و ناراحت کننده ای زندگی می کنند و هیچ یک از مدیران هم تدبیری برای رفع مشکلات آن ها ندارند اما از سوی دیگر ما شاهد ورود سیل آسای جوانان جویای نامی هستیم که به دلیل داشتن پول و یا ارتباط با باندهای سینمایی و داشتن رانت های مختلف به راحتی وارد سینما می شوند.

  

منوچهر مصیری کارگردان پیشکسوت سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه اخیر به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: صدور مجوزهای بی رویه برای کارگردانان فیلم اول به کلیت سینمای کشور آسیب می رساند و گویا مسئولان سینمای کشور نمی دانند ورود بی رویه و بدون برنامه ریزی فیلمسازان جوان مخاطره آمیز بوده و باید نسبت به این مسأله تدبیر جدی داشته باشند. هر کاری نیاز به مدیرت و برنامه ریزی دارد اما متأسفانه عملکرد مدیران سازمان سینمایی نشان از آن دارد که بدون برنامه ریزی و نظرخواهی از کارشناسان مجرب مبادرت به اقداماتی می کنند که می تواند در دارز مدت تبعات منفی بی شماری را برای فرهنگ و هنر این مرز و بوم در پی داشته باشد. اصولاً صدور مجوز بی رویه کاری ندارد و هر مدیری به راحتی می تواند در دوران مدیریتی خود این کار را انجام دهد اما مهم آن است که زیرساخت های لازم برای حضور جوانان در سینما فراهم شود تا بعد با شعارهای زیبایی همچون جوانگرایی دست به انجام این قبیل کارها بزنیم و بخواهیم که خود را محبوب این و آن کنیم!

  

سیدجواد هاشمی نیز ضمن انتقاد از عملکردهای نابخردانه مدیران سینمای کشور گفت: ورود بی رویه و بدون برنامه ریزی فیلمسازان جوان مخاطره آمیز بوده و مدیران باید نسبت به این مسأله تدبیر جدی داشته باشند. قاعده اصولی و منطقی این است که نه تنها در سینما بلکه در تمامی عرصه های هنری زیرساخت های لازم برای حضور نسل جوان فراهم شود و سپس در راستای شعار جوانگرایی حرکت کرد و آن ها را وارد این عرصه ها نمود؛ اما تا زمانی ک فونداسیون و زیرساخت های ما مشکلات عدیده دارد نباید به خیل نیروهای آماده به کار اضافه کنیم و بیش از پیش به بیکاری هنرمندان دامن بزنیم.

   

سیامک شایقی کارگردان سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه اخیر به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: توصیه من به مدیران سینمایی این است که آقایان مدیر! به جای ورود بی رویه جوانان فکری برای معضلات اکران و انبوه فیلم های پشت درمانده برای نمایش بکنید. در حال حاضر بسیاری از تهیه کنندگان و کارگردانان سینما فیلم های شان پشت در اکران مانده و مسئولان هیچ دغدغه ای برای اکران فیلم های آن ندارند؛ به عنوان مثال «ماه در جنگل» به کارگردانی من مدت ها است که آماده نمایش است اما فرصتی برای اکرانش فراهم نشده و به من گفته اند تا پایان سال ۹۵ هیچ امیدی به اکران آن نداشته باشم. تا زمانی که زیرساخت های سینمای ایران درست نشده صلاح نیست که اینطور بی مهابا و بی رویه جوانان را وارد سینما کنیم چرا که شرایطی برای کار و فعالیت آن ها وجود ندارد و این مسأله تنها باعث بیکاری گسترده تر اهالی سینما می شود.

    

سیروس حسن پور کارگردان سینما در پی صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه اخیر به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: متأسفانه سینمای کشور ما دست عده ای افراد خاص است و  شاه نشینان به واسطه رانت ها و روابط شان جوانان را وارد سینما می کنند. این افراد هر جوانی را وارد سینما نمی کنند و قطعاً کسانی را می آورند که بتوانند اهداف آن ها را در سینما پیاده سازی کنند؛ بنده معتقدم تا شاهرگ روابط و باندبازی در سینمای ایران خشک نشود ما نه تنها در زمینه ورود بی وریه و بدون ضابطه و قاعده مند نیروهای جوان نمی توانیم به نتیجه درستی بریزیم بلکه در سایر زمینه های دیگر نیز با مشکل جدی روبرو خواهیم شد.

    

کاوه سجادی حسینی نیز در این راستا اظهار داشت:  نه تنها در سینما که به طور کل در حوزه فرهنگ و هنر به دلیل ترافیک شدید دچار نوعی آلودگی فرهنگی شده ایم و باید با جدیت در پی چاره ای باشیم که این آلودگی از بین برود. یکی از بزرگترین معضلاتی که ما در سینمای ایران سال ها است با آن روبرو هستیم تأسیس مراکز آموزش آزاد سینمایی است که سالانه تعداد کثیری هنرجو در رشته های مختلف جذب می کنند که همگی آن ها می خواهند وارد بازار کار شوند از سوی دیگر تعدد مراکز دانشگاهی که رشته سینما در آن ها تدریس می شود از دانشگاه های آزاد تا علمی کاربردی و... و همچنین مدرسه عالی سینما باعث شده تا تمامی علاقمندان به تحصیل در سینما با توجه به استعداد و توانایی های شان در این مراکز درس سینما بخوانند و همگی توقع ورود به سینمای حرفه ای را داشته باشند. بسیاری از این جوانان از زمانی که جذب مراکز آموزشی سینما می شوند در این فکر هستند تا با ورود به سینما غم نان را در زندگی شان برطرف کنند؛ این در حالی است که سینمای ایران بضاعت ورود این همه نیروی جوان را ندارد و نمی تواند هم پاسخگوی خیل عظیم تحصیل کردگان سینما باشد هم فیلمسازان سینمای تجربی و هم پیشکسوتان سینما!

    

نادر طریقت نیز در این باره گفت: پشت پرده جوانگرایی در سینما مسائل پنهان زیادی نهفته است که یکی از مهمترین آن ها تفکرات جدیدی است که می خواهند وارد سینما کنند و دومین نکته هم سرمایه های کلانی است که برای ترویج این تفکرات در نظر می گیرند.   امروزه مسئولان سینمایی از ورود جوانان به سینما حمایت می کنند چرا که با تفکرات فیلمسازان قدیمی و باتجربه همسو نیستند و می خواهند تفکرات جدیدی را توسط نسل جدید فیلمسازی به سینمای ایران تزریق کنند. سوألی که من دارم این است که چطور برای فیلمسازان قدیمی و پیشکسوت که اعتبار سینمای ایران هستند و سال های عمر و جوانی شان را برای رشد و اعتلای هنر این کشور صرف کرده اند هیچ جایی برای کار نیست و بخشی از بودجه های هنگفت که در حال حیف و میل شدن است در اختیار آن ها قرار نمی گیرد اما جوانان به راحتی می توانند با چشمداشت به جشنواره های جهانی و در راستای همسویی با اهداف آن ها مبادرت به ساخت فیلم کنند؟

   

حمیدرضا صلاحمند کارگردان پیشکسوت سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه اخیر به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: مهمترین نقصان ما دیدگاه های غرب زده سینماگران جوان است؛ متأسفانه طی سال های اخیر اغلب جوانانی که وارد عرصه سینما شده اند در آثارشان هیچ نام و نشانی از فرهنگ و هویت ایرانی دیده نمی شود اما فرهنگ غرب در آثار آن ها موج می زند! مدیران سینمایی باید در پی آن باشند که اگر می خواهند جوانگرایی را در سینما رواج دهند با یک عملکرد درست این کار را بکنند نه اینکه باری به هر جهت و بر اساس خوشامد غربی ها مبادرت به این کار کنند؛ سینمای ایران باید دارای هویت ایرانی باشد تا وقتی در هر یک از کشورهای دنیا یک فیلم ایرانی به نمایش در می آید همگان ایران و ارزش ها و آیین های آن را بشناسند.

   

کاظم معصومی کارگردان سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: اگر تبعیض میان فیلمسازان پیشکسوت و جوانان وجود نداشته باشد حمایت از نیروهای تازه نفس اشکالی ندارد اما متأسفانه ما شاهد آن هستیم که سازمان سینمایی و بنیاد سینمایی فارابی تبعیض های زیادی میان فیلمسازان نسل جدید با کارگردانان قدیمی و کهنه کار قائل می شوند. ورود جوانان به سینما امری اجتناب ناپذیر است که در تمامی کشورهای دنیا ما شاهد آن هستیم اما اینکه به طور بی رویه بخواهیم مبادرت به انجام این کار کنیم کار درستی نیست و همه چیز باید بر اساس یک قاعده و قانون باشد؛ به عنوان مثال ما می توانیم ۱۰ درصد تولیدات سالانه سینمای کشور را به نیروهای جوان اختصاص دهیم نه اینکه به یکباره همه ظرفیت سینما را در اختیار آن ها بگذاریم.

  

 شهاب ملت خواه کارگردان سینما با اشاره به صدور بی رویه پروانه ساخت برای برخی فیلمسازان جوان توسط سازمان سینمایی که طی ۱۸ ماه اخیر به ۱۰۵ مجوز می رسد گفت: سازمان سینمای مرتباً در حال افراط و تفریط است و نگاه عالمانه ای در سیاست هایش وجود ندارد و همین مبحث ورود بی رویه جوانان که می تواند منجر به یک بحران در سینمای کشور شود یکی از همین رفتارهای افراطی است! متأسفانه نه تنها در سینما که در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری ما شاهد این رفتار افراطی هستیم؛ در هیچ یک از حوزه های فرهنگی و هنری کشور ما تعادل منطقی وجود ندارد و ما همیشه با آسیب و مشکل مواجه هستیم. من به هیچ عنوان منکر توانایی های بالقوه و بالفعل جوانان نیستم و از ورود نیروهای جوان و خوش فکر و تازه نفس به سینمای ایران استقبال می کنم اما نه به ترتیبی که سازمان سینمایی عمل می کند و بدون دیدگاه کارشناسی شده درهای سینما را باز گذاشته و هر جوان علاقمندی را بدون پشتوانه وارد سینما می کند!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.