شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۷:۰۱

انتظارات سینماگران از وزیر ارشاد دولت دوازدهم؛

از تأکید بر ایجاد امنیت شغلی و همدلی بین هنرمندان تا تقسیم عادلانه امکانات/ لزوم پالایش اساسی در وزارت ارشاد و توجه به سینمای ارزشی و تولیدات استراتژیک

اسکندری-گلچین-خمسه-صباغ زاده-پاکروان-یثربی-بوبانی-شاهمرادی زاده-کاسبی-بهمنی-الهی

سینماپرس: با انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت دوازدهم برخی از هنرمندان سینمای کشور با تأکید بر وضعیت بسیار بد معیشتی اهالی فرهنگ و هنر خواستار تقسیم عادلانه امکانات در این حوزه شدند و با تاکید بر سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام، بر لزوم توجه به سینمای ارزشی و استراتژیک تاکید کردند و خواهان توجه وزیر ارشاد به اهداف و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی شدند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس فرهنگ و هنر پایه و اساس توسعه زیربنایی هر جامعه ای بوده و باید مردم با همکاری مسئولان زمینه گسترش و تعالی آن را فراهم آورند. جوامع توسعه یافته بیشترین سرمایه‌ گذاری‌ ها را در حوزه فرهنگ و هنر دارند. همچنین مسئولین این کشورها صراحتاً اعلام می‌دارند که برای ایجاد تحولات فرهنگی و اجتماعی هیچ راهی بهتر از زبان هنر و هنرمند نیست. با نگاهی به بودجه‌بندی کشورهای صنعتی و پیشرفته می‌بینیم که بودجه امور فرهنگی و هنری این کشورها بعد از بودجه‌های نظامی و آموزشی جزء بودجه‌های کلان این دولت‌ها است.

اما متأسفانه آنچه ما در کشورمان شاهد هستیم این است که مسئولان دولتی چندان توجهی به حوزه بسیار مهم و تأثیر گذار فرهنگ و هنر ندارند و به خصوص طی سال های اخیر بی توجهی به این حوزه آنقدر افزایش پیدا کرده که صدای اعتراض تعداد کثیری از اهالی فرهنگ و هنر به خصوص در حوزه هایی همچون نشر، موسیقی و سینما درآمده و همه فرهنگیان خواستار حضور فردی دغدغه مند در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هستند.

لازم به ذکر است بی توجهی به حوزه فرهنگ و هنر در حالی است که رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان از لزوم توجه به این حوزه مهم و حیاتی سخن گفته اند و از مسئولان خواستار تدبیر جدی برای جلوگیری از ولنگاری فرهنگی در کشور شده اند.

سینماپرس با انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم در همین رابطه با ۱۱ تن از سینماگران کشور خانم ها و آقایان: ستاره اسکندری، مرجانه گلچین، علیرضا خمسه، کاوه صباغ زاده، تینا پاکروان، چیستا یثربی، مریم بوبانی، ماشاالله شاهمرادی زاده، محمد کاسبی، حبیب الله بهمنی و سعید الهی گفتگو کرده که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ستاره اسکندری:

ساخت سالن های استاندارد برای سینما و تئاتر و تأمین امکانات بدوی زندگی برای هنرمندان درخواست ما از وزارت ارشاد دولت دوازدهم است

ستاره اسکندری بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: ساخت سالن های استاندارد برای سینما و تئاتر و تأمین امکانات بدوی زندگی برای هنرمندان درخواست اصلی ما از وزیر ارشاد است و امیدواریم که بتوانیم هرچه سریعتر شاهد برطرف شدن مشکلات از سوی مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم باشیم. متأسفانه تب توقیف آثار سینمایی طی سال های اخیر بسیار شدت گرفته و ما شاهد توقیف بسیاری از فیلم ها به دلایل مختلف که بسیاری از آن ها به دلیل اعمال سلیقه مدیران سینمایی است هستیم و این مسأله به هیچ عنوان کاری شایسته نیست.

گلچین در گفتگو با سینماپرس:

تقسیم عادلانه امکانات سینمایی باید مهمترین هدف مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم باشد/ ای کاش تأمین امنیت شغلی سینماگران به سرانجام برسد!

مرجانه گلچین دیگر بازیگر مطرح سینما و تلویزیون کشور نیز در این باره اظهار داشت: تقسیم عادلانه امکانات سینمایی باید مهمترین هدف مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم باشد و از آنجا که ما در کشوری اسلامی زندگی می کنیم عدالت محور بودن در تمامی ارکان، حوزه ها و امور نکته کلیدی است که باید آن را مشاهده کنیم. متأسفانه طی سال های اخیر ما شاهد آن هستیم که همواره تعداد محدودی از سینماگران اعم از بازیگران، کارگردانان و... در پروژه های سینمایی حضور دارند و همه بودجه ها، امکانات و... تنها در اختیار آن ها قرار می گیرد این در حالی است که تعداد اهالی سینمای ایران بسیار فراتر و گسترده تر از آن چیزی است که در تولیدات سینمای کشور حضور دائمی و همیشگی دارند و متأسفانه به دلیل بی قانونی ها و بی تدبیری های مسئولان از ظرفیت و پتانسیل بسیار بالای بخش عمده ای از سینماگران در حرفه ها و رشته های گوناگون هیچ گاه استفاده درستی نمی شود.

در گفتگو با سینماپرس مطرح شد؛

انتقاد علیرضا خمسه از وضعیت بغرنج حوزه فرهنگ و هنر/ مرا به خیر تو امید نیست شر مرسان!

 علیرضا خمسه بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: در یک جمله می خواهم خطاب به وزیر ارشاد دولت جدید بگویم که «مرا به خیر تو امید نیست؛ شر مرسان»! فکر می کنم همین یک جمله گویای تمامی حرف ها و مسائل و مشکلات و دردهایی باشد که هنرمندان در رشته های مختلف و به خصوص فعالان حوزه سینما، تلویزیون و تئاتر با آن درگیر هستند. مـتأسفانه مسئولان و مدیران ثابت کرده اند که هیچ گاه شنونده خوبی برای دردها و مشکلات و گرفتاری های هنرمندان نبوده و نیستند و از این رو من شخصاً هیچ امیدی ندارم که دیگر فردی در مسند مدیریتی حضور پیدا کند که شنوای حرف ها و دردها و مشکلات هنرمندان و اهالی سینما باشد.

صباغ زاده عنوان کرد:

صیانت از مجوزهای صادرشده توسط معاونت های ارشاد تا تعامل با هنرمندان/ وزیر ارشاد جدید درهای اتاق خود را به روی هنرمندان باز بگذارد

کاوه صباغ زاده کارگردان جوان سینما هم در این راستا گفت: اتفاق مهمی که طی سال های اخیر به شدت داد هنرمندان در حوزه های مختلف به ویژه حوزه موسیقی و سینما را درآورده این است که بسیاری به مجوزهای صادرشده توسط وزارت ارشاد هیچ اهمیتی نمی دهند و مسئولان وزارت ارشاد هم در قبال این اتفاقات سکوت اختیار کرده و واکنشی به این معضلات نشان نمی دهند و امیدوارم که در دولت دوازدهم این رویه اصلاح شود. وزیر ارشاد باید در مقابل تمام نهادها و ارگان هایی که به مجوزهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر اهمیتی نمی دهند و فیلم ها و کنسرت ها و... را با محدودیت هایی مواجه می کنند ایستادگی کند؛ اقتدار وزارت ارشاد و صیانت از حقوق هنرمندان در حوزه ها و رشته های مختلف مهمترین خواسته ای است که بخش اعظم هنرمندان از مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم دارند و امیدوارم که به این خواسته ها توجه جدی شود.

شاهمرادی زاده:

امیدوارم وزیر ارشاد جدید راهی برای مبارزه با استکبار در سینما باز کند/ سینمای ارزشی و استراتژیک فراموش شده است

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: متأسفانه طی ۳۸ سالی که از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی می گذرد ما کمتر شاهد حضور مدیرانی بودیم که درصدد باشند توسط حوزه فرهنگ و هنر عزتمندانه با دشمنان غربی مان مقابله کنند از این رو امیدوارم وزیر ارشاد دولت جدید باغیرت راهی برای مبارزه با استکبار جهانی در سینما باز کند و نام خود را به عنوان وزیر ارشادی باغیرت در عرصه فرهنگ و هنر کشور ثبت نماید. ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم تا مسئولان فرهنگی و هنری کشورمان بابی تازه برای مقابله با هجمه های فرهنگی دشمنان قسم خورده نظام و انقلاب اسلامی بگشایند چرا که دشمنان تمام توش و توان خود را به کار بسته اند و به طور مداوم درصدد هستند تا پایه های اعتقادی مسلمانان را سست کرده و ریشه ها و آرمان های نظام و انقلاب اسلامی که هزاران نفر برای به ثمر نشستن آن خون خود را هدیه کرده اند را سست کنند و از بین ببرند.

کاسبی در گفتگو با سینماپرس:

یک پالایش اساسی و همه جانبه در وزارت ارشاد نیاز است/ در سازمان سینمایی تعدادی افراد مشخصند که پست های شان با هم عوض می شود!

محمد کاسبی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون هم گفت: یکی از بزگترین مشکلات و آسیب هایی که ما در حوزه فرهنگی و هنری کشور شاهد هستیم به دلیل حضور افرادی است که پای ثابت معاونت های زیرمجموعه وزارت ارشاد بوده اند و همیشه به یک شکل کار خود را انجام داده اند از این رو برای ایجاد تحول اساسی در سیستم این وزارتخانه مهم امیدوارم وزیر ارشاد جدید هیچ یک از معاونت های زیرمجموعه خود را از میان چهره های تکراری انتخاب نکند. تجربه تمامی این سال ها ثابت کرده که اصولاً وزاری ارشاد چندان در چگونگی امور فرهنگی و هنری کشور دخیل نیستند و این معاونت های زیرمجموعه آن ها و مشاوران شان هستند که سیاست گذاری ها را شکل می دهند و عموماً بر اساس سلایق شخصی و دیدگاه های خودشان امور فرهنگی و هنری کشور را به پیش می رانند از این رو ضروری است که شخص وزیر ارشاد معاونینی را انتخاب نماید که از همه نظر اصلح باشند.

چیستا یثربی در گفتگو با سینماپرس:

شرایط نشر کتاب، سینما و تئاتر بسیار وخیم تر از دولت قبل شده است/ از وزیر ارشاد می خواهم تدبیر جدی برای وضعیت آشفته سینما و تئاتر داشته باشند

چیستا یثربی مدرس دانشگاه، منتقد و فیلمنامه نویس سینما و کارگردان و نمایشنامه نویس تئاتر همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط نشر کتاب، سینما و تئاتر بسیار وخیم تر از دولت قبل شده است و متأسفانه علیرغم تمامی وعده ها در دولت یازدهم ما با ممیزی های عجیب و غریبی در هریک از این حوزه ها روبرو می شدیم که برایمان غیرقابل باور بود. متأسفانه این روزها شرایط عجیبی در حوزه فرهنگی و هنری کشور حاکم شده به نحوی که که افراد توسط مدیران و مسئولان طبقه بندی شده اند و بر اساس این طبقه بندی ها اجازه حضور و فعالیت می گیرند و یا به ناچار مجبور به خانه نشینی می شوند. این شرایط برای هنرمندانی که مانند من مستقل هستند بسیار سخت و دشوار است. متأسفانه ما با شرایط بد و دشواری برای دریافت مجوزها روبرو هستیم و هیچ کس هم فریاد ما را نمی شنود.

گفتگوی بازیگر سینما و تلویزیون با ما؛

حال سینمای کشور اصلاً خوب نیست/ آقای وزیر به فکر هنرمندان بیکار و خانه نشین که در تأمین مایحتاج اولیه شان درمانده اند باشید!

مریم بوبانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر کشور هم در این باره اظهار داشت:  وضعیت حوزه فرهنگ و هنر و به ویژه سینما اظهر من الشمس است و همه از مشکلات عدیده آن مطلع هستند، حال سینمای کشور اصلاً خوب نیست و امیدوارم که وزیر جدید ارشاد تدبیر جدی و اساسی برای رفع این قبیل معضلات و مشکلات داشته باشد. مجموعه معضلات و مشکلات متعددی در حوزه فرهنگ و هنر وجود دارد که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی باید برای رفع آن ها اقدام عاجل داشته باشد. همه امروزه نسبت به مشکلات موجود در این حوزه آگاه هستند و قطعاً شخص وزیر ارشاد جدید هم آگاهی جدی نسبت به این موضوعات دارد و با آگاهی تصدی این وزارتخانه را می پذیرد و بایستی تدبیر جدی و فوری برای رفع بحران عجیب کنونی داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «سیب و سلما»:

وزیر ارشاد بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی استراتژی ها را تبیین کند/ ایجاد همدلی میان اهالی فرهنگ و هنر نیاز امروز

 حبیب الله بهمنی کارگردان سینما همزمان با معرفی سیدعباس صالحی به عنوان وزیر ارشاد دولت دوازدهم به مجلس شورای اسلامی گفت: انقلاب اسلامی، انقلابی فرهنگی بود و شخص وزیر ارشاد هم موظف است بر اساس فرهنگ انقلاب اسلامی استراتژی های این حوزه مهم را تبیین کند و اگر به این نکته مهم توجه نداشته باشد قطعاً ما مانند گذشته شاهد حرکت وی در مسیری غلط خواهیم بود که پیشروی در این مسیر غلط امروزه باعث شده تا کمتر کسی از حوزه فرهنگ و هنر کشور رضایت داشته باشد. قطعاً مطالبات ما از شخص وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خارج از مطالبات نظام و انقلاب اسلامی نیست؛ هر وزیری که در وزارت ارشاد مستقر می شود باید به اصل اساسی نظام و انقلاب اسلامی پایبند باشد و فرقی ندارد که چه رئیس جمهوری با چه رویکردی وی را معرفی کرده و او چه دیدگاه حزبی و جناحی دارد؛ آنچه مهم است اینکه وی باید استراتژی مشخصی برگرفته از اهداف و آرمان های انقلاب اسلامی در حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد.

پاکروان در گفتگو با سینماپرس:

مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم در کنار هنرمندان قرار بگیرند/ کاستی های زیادی در حوزه فرهنگ و هنر کشور داریم

تینا پاکروان تهیه کننده و کارگردان سینما هم اظهار داشت: مهمترین انتظار من از مسئولان فرهنگی دولت دوازدهم آن است که در کنار هنرمندان قرار بگیرند و نه در روبروی آن ها چرا که اگر این اتفاق رخ بدهد قطعاً به واسطه اتحاد و همبستگی که به وجود می آید ما می توانیم شاهد اتفاقات خوب و مثبتی در حوزه فرهنگی و هنری کشور باشیم در غیر این صورت لجبازی های متعدد باعث می شود روز به روز دچار رخوت بیشتری شویم و نتوانیم آنچنان که باید کارمان را درست به ثمر برسانیم. انتظارات از مسئولان فرهنگی بسیار زیاد است چرا که ما کاستی های زیادی در حوزه فرهنگ و هنر کشور داریم که بارها به طرق مختلف این کمبودها و انتظارمان برای رفع مشکلات و موانع موجود در حوزه فرهنگ و هنر را به گوش مسئولان رسانده ایم اما هیچ اقدام عملی و مثبتی از سوی آن ها برای رفع مشکلات و موانع موجود صورت نگرفته است.

قائم مقام جشنواره بین المللی"مسیر عشق":

دستیابی به "هویت اسلامی و انقلابی" از وظایف وزارت ارشاد است/ کافیست وزیر جدید در مسیر سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام گام بردارد نه غیرِ آن!

سعید الهی با توجه به تاکید صریح سند چشم انداز ۲۰ ساله نظام جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد وزیر جدید ارشاد باید تنها برای رسیدن کشور به یک "هویت انقلابی و اسلامی" تلاش کند نه غیر آن. همه دستگاههای دولتی و حاکمیتی  در حوزه فرهنگ در بخش امور فرهنگی، علمی و فناوری این سند راهبردی، موظف شده اند در جهت تبدیل ایران اسلامی به کشوری توسعه یافته با "هویتی اسلامی و انقلابی" و الهام بخش در جهان اسلام اقدام کنند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.