یکشنبه ۲۱ آبان ۱۳۹۶ - ۰۷:۵۴

جهانگیر الماسی در گفتگو با سینماپرس:

اهداف جشنواره فجر نامشخص است/ نقشه بعضی افراد این است که جشن خانه سینما را به عنوان جشنواره اصلی کشور جا بیندازند!

«فیلم فجر»؛ جشن یا جشنواره؟ /۵

جهانگیر الماسی در میزگرد آسیب شناسی سینمای دفاع مقدس

سینماپرس: جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما در پی اظهارات محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی که گفته بود: «بخش جشن جشنواره فجر در حال غالب شدن است و قطعاً یکی از اصلی‌ ترین جشن‌های انقلابی است و امسال باشکوه‌تر خواهد شد» گفت: متأسفانه اهداف جشنواره فجر نامشخص است و به همین دلیل این جشنواره مرتب در حال تغییر مسیر است و همه ساله با تغییر دبیران این جشنواره و همچنین مدیران سازمان سینمایی شاهد تغییر و تحولات عجیب در روند اجرایی و برگزاری این جشنواره هستیم و هنوز این رویداد سینمایی به یک ثبات نرسیده است.

کارگردان فیلم سینمایی «رنج و سرمستی» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: بنده معتقدم جمله بندی آقای حیدریان و آنچه در رابطه با جشنواره فیلم فجر امسال بیان کرده اند عین هوشمندی و دقت است! ایشان بر اساس اهداف خود بشارت این را داده اند که برای «فجر» یک هدف گیری و طراحی جدید در نظر دارند و می خواهند تا زمانی که بر مسند مدیریت سینمای کشور نشسته اند با ظرافت های خاص خودشان این اهداف را گام به گام جلو ببرند!

وی ادامه داد: هدف آقایان و نقشه بعضی افراد این است که جشن خانه سینما را به عنوان جشنواره اصلی کشور جا بیندازند! آن ها می خواهند با این کار حمایت همه جانبه خود را به سوی یک جریان فکری خاص که مدیریت خانه سینما را در دست دارد اعلام کنند و به این ترتیب بتوانند کلیت امور اداره سینمای کشور را به دست جریان خانه سینما بیندازند؛ جریانی که سبقه و سابقه آن برای همگان روشن و آشکار است و همه می دانند که چه کسانی به این جریان وابسته اند و چه کسانی نیستند و امروزه خانه نشین شده اند!

این سینماگر سپس با انتقاد از جشن خواندن مهمترین رویداد سینمایی کشور اظهار داشت: ما سال ها است شاهد برگزاری جشن های دهه فجر تحت عنوان جشن های سالگرد بزرگداشت و پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی هستیم و متأسفانه طی سال های اخیر جشنواره فیلم فجر رسماً دیگر فقط عنوان یک جشنواره را به یدک می کشیده و همانند دورهمی برگزار می شده است. همه این ها دست در دست هم داده تا این جشنواره هیچ گاه نتواند در جرگه جشنواره های مهم و جریان ساز بین المللی قرار بگیرد.

وی تأکید کرد: متأسفانه جشنواره فیلم فجر در این اواخر به جای آنکه در پی ایجاد یک اتحاد ملی میان سینماگران و مردم باشد اسباب درگیری بین گروه های فکری و سیاسی و مدیران مختلف سینمایی شده است و همه در پی آن بوده اند تا این جشنواره بخت برگشته را از آن خود کنند و هر هدف سیاسی و فکری که دارند در آن جا بیندازند.

بازیگر فیلم سینمایی «افسانه آه» خاطرنشان کرد: جشنواره فیلم فجر در این سال ها محملی برای برخوردهای تخریبی شده و سلیقه های مدیران و سیاست گذاران همواره در آن حاکم و دخیل بوده است. این در حالی است که اگر اداره این جشنواره از ابتدا در دست جریان فکری و فرهنگی سینما می افتاد قطعاً تاکنون این جشنواره توانسته بود توسعه فرهنگی و هنری کشور را در عرصه بین المللی در پی داشته باشد و به جای رو به اضمحلال رفتن همه ساله اش می توانست شاهد شکوه و رونق باشد!

الماسی در همین راستا متذکر شد: ما در این سال ها هیچ گونه تناسبی میان انقلاب اسلامی با این جشنواره که بهانه سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی برگزار می شود ندیده ایم و همه این ها به دلیل همان تفکرات و سیاست های غلطی است که آقایان برگزار کننده این رویداد در سر دارند. این اتفاق شوم در حالی در کشور ما رخ می دهد که در دنیا جشنواره هایی نظیر جشنواره فیلم کن مرتباً در پی آن هستند تا جریان های فکری و فرهنگی شان را در جشنواره های شان به خورد مخاطبان بدهند و از سوی دیگر با برنامه ریزی های کلان در پی آن باشند تا اقتصادشان را با برگزاری این جشنواره رونق بخشند اما ما هیچ گاه در پی این چیزها نبوده و نیستم و تنها به منافع حزبی و جناحی مان کار داشته ایم!

بازیگر فیلم سینمایی «دیگه چه خبر؟» در خاتمه این گفتگو با کنایه اظهار داشت: خوب است که مدیر فعلی سینمای کشور شفاف و روشن اعلام کرده اند که دیگر قرار نیست جشنواره ای در کار باشد ما شاهد برگزاری یک جشن و دورهمی در سینمای ایران هستیم چرا که حداقل دیگر تکلیف همه سینماگران با این رویداد سینمایی و خودشان و مدیران سینمایی مشخص می شود!؛ بنده معتقدم اتفاقاً باید از حرف آقای حیدریان استقبال کرد چرا که ایشان بعد از مدت ها یک تعریفی از این رویداد سینمایی ارائه کرده اند. به راستی چه ثمری دارد که جشنواره ای که هیچ نشانی از یک جشنواره ندارد را ما جشنواره خطاب کنیم؟ همان بهتر که بگوییم جشن فیلم فجر!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.