سه‌شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۴

کمرنگ شدن جشنواره فیلم فجر از منظر سینماگران/۳

شرکت: جشنواره سی و ششم کم اهمیت، خنثی و بی رنگ و بو شده که تعداد اندک فیلم های آن حتی سرنوشت سال آینده را روشن نمی کند/ مدیران تخصص کافی برای برگزاری این رویداد را ندارد

افشین شرکت

سینماپرس: افشین شرکت کارگردان سینما درباره کمرنگ شدن اهمیت جشنواره فیلم فجر و سیاست های نادرست مسئولان جشنواره ۳۶ ام فجر گفت: جشنواره سی و ششم سطح پایین ترین جشنواره در تاریخ سینمای ایران است، از نمایش فیلم ها برای اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس گرفته تا جداسازی هنرمندان و رسانه ها از یکدیگر، بی توجهی به فیلم های اول و کاهش تعداد آثار سینمایی در این رویداد همگی نشان از ضعف شدید این جشنواره و دست اندرکاران آن دارد.

کارگردان فیلم سینمایی «دیدار در استانبول» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مهمترین اتفاق این جشنواره جداسازی رسانه ها و هنرمندان از یکدیگر است؛ متأسفانه مسئولان برگزارکننده جشنواره از ترس آنکه مبادا جنجال یا جریانی در این رویداد ایجاد شود هنرمندان و رسانه ها را به طرز زننده ای از یکدیگر جدا کرده اند و ما شاهد برگزاری یک جشنواره امنیتی هستیم. این امنیتی بودن جشنواره جایی بیش از همه خود را نشان می دهد که بنا به مصاحبه سخنگوی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی فیلم های این رویداد قبل از جشنواره برای اعضای این کمیسیون نمایش داده شده و موافقت آن ها را کسب کرده است.

وی ادامه داد: من بسیار متأسفم که کسانی اداره این جشنواره مهم را در دست گرفته اند که حتی از صحبت کردن هنرمندان و اهالی رسانه با یکدیگر دچار رعب و وحشت و هراس هستند؛ متأسفم که هزینه های گزاف بسیار برای این جشنواره سطح پایین صرف می شود جشنواره ای که به دلیل سیاست های غلط دست اندرکاران و دبیرش هیچ عایدی مثبتی برای سینمای ایران در پی نخواهد داشت. جشنواره ای کم اهمیت، خنثی و بی رنگ و بو که تعداد اندک فیلم های حاضر در آن حتی سرنوشت سال آینده کشور را روشن نمی کنند.

این سینماگر تأکید کرد: سابق بر این جشنواره فیلم فجر با شور و هیجان بسیار زیادی برگزار می شد و همه اهالی سینما، رسانه و... برای برگزاری این رویداد سینمایی لحظه شماری می کردند اما امروزه اینقدر این جشنواره بی اهمیت شده که سال گذشته شاهد انصراف بسیاری از کاندیداهای دریافت سیمرغ هم بودیم. متأسفم که آقایان مسئول برگزارکننده جشنواره از مار سمی کمتر ترس دارند اما از اهالی رسانه و سینماگران تا این حد می ترسند.

شرکت در بخش دیگری از این گفتگو با بیان اینکه هیچ یک از مدیران جشنواره دانش و توانایی و تخصص کافی برای برگزاری این رویداد را ندارد خاطرنشان کرد: به عقیده بنده خانه از پای بست ویران است؛ دبیر جشنواره  تنها بر اساس سلایق خود جشنواره و سینما را به پیش می برد و این اتفاق بسیار بد است.

کارگردان فیلم سینمایی «همسر دلخواه من» تصریح کرد: جشنواره فیلم فجر نیاز به سیاست گذاری های اصولی بر اساس نظرات اهالی پیشکسوت و دغدغه مند سینمای کشور دارد نه اینکه هر شخصی از راه رسیده و نرسیده بتواند برای این سینما و جشنواره آن برنامه ریزی کند و سلیقه شخصی خود را در آن اعمال کند؛ من تأکید می کنم که برگزاری این جشنواره تنها هدر دادن بودجه های بیت المال است و بس! مسئولان این جشنواره فقط می خواهند خودشان را مطرح کنند و نام خود را بر سر زبان ها بیندازند و هیچ دغدغه ای برای رشد و ارتقای این رویداد سینمایی ندارند.

وی در خاتمه این گفتگو با انتقاد شدید از حذف فیلم اولی ها در این دوره از جشنواره اظهار داشت: الآن تکلیف جوانانی که با هزار شور و اشتیاق برای حضور در این رویداد سینمایی فیلم ساخته اند چیست؟ آن ها باید فیلم های شان را ترشی بیندازند چون آقایان مدیر و سیاست گذار دلشان خواسته که جوانان را از سینما حذف کنند؟ من بسیار متأسفم که علیرغم سیاست های نادرست و اشتباه مدیران سینمایی و جشنواره که دارند سینما را به اضمحلال و نابودی می کشانند هیچ یک از رسانه ها و سینماگران با هم متحد نمی شوند تا این رویداد سینمایی را تحریم کرده و موجبات تغییر مدیران و سیاست های آن را فراهم آورند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.