سه‌شنبه ۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۷

لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما/۱۰

بیدل: سیستم آموزش از اساس دچار مشکلات و ایرادات عدیده است/ باید دستاوردهای سینمای استراتژیک به مشتاقان سینما آموزش داده شود

داوود بیدل

سینماپرس: داود بیدل کارگردان سینما و تلویزیون درباره لزوم اصلاح فرآیندهای آموزشی در سینما گفت: سیستم آموزش کشور از اساس دچار مشکلات و ایرادات عدیده است و آموزشگاه ها و دانشگاه هایی که رشته سینما در آن تدریس می شوند در ذیل این مسأله قرار دارند به همین جهت نیاز جدی است تا سیستم آموزشی دچار تغییر و تحول اساسی شود.

کارگردان سریال تلویزیونی «در قصه ها زندگی می کنند» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: مقام معظم رهبری هم بارها در سخنرانی ها و فرمایشات شان تأکید داشته اند که روی علوم نظری و علوم انسانی باید کارهای جدی صورت گیرد و ما نیازمند تحول در نحوه آموزش این علوم هستیم اما متأسفانه گویا مسئولان مربوطه گوش های شان ناشنوا است و به همین دلیل واکنش جدی و سازنده ای در این باره نشان ندادند.

وی ادامه داد: اصولاً ما نیاز داریم هر شخصی را در هر حوزه و رشته ای آموزش می دهیم بتوانیم از او انسانی متعهد بسازیم و به جامعه تحویل دهیم اما متأسفانه نه تنها در حوزه سینما که در بسیاری از حوزه های آموزشی دیگر هیچ نشانی از تعهد دیده نمی شود! ما امروزه بیش از هر زمان دیگری نیازمند آن هستیم تا انسان هایی متعهد به اخلاقیات، دین و انقلاب اسلامی در سینمای مان فعالیت کنند و اختیار سینمای کشور را در دستان خود بگیرند اما به دلیل آنکه شیوه های آموزشی مان از اساس غلط و پیروی فرهنگ غربی است این اتفاق رخ نمی دهد.

بیدل خاطرنشان کرد: سینما یک ابزار برای بیان حرف ها و دغدغه ها در قالب های گوناگون است؛ یک فیلمساز می تواند در سینما حرف های موافق با مخالف با صلاحدیدهای یک حکومت و نظام بزند؛ این وظیفه ابتدایی مسئولان فرهنگی هر حکومت و کشوری است که نیروهایی را تربیت کنند تا در سینما از مصالح نظام و حکومت شان حمایت کنند و جا پای دشمنان شان نگذارند!

این سینماگر در بخش دیگری از این گفتگو با طرح این پرسش که چه کسانی به این همه آموزشگاه غیرمفید سینمایی مجوز می دهند؟ اظهار داشت: ما واقعاً به این تعداد آموزشگاه ریز و درشت سینمایی در کشور نیاز نداریم؛ آموزشگاه هایی که متأسفانه به هیچ دردی برای سینمای مان نخورده اند و بسیاری از آن ها به دلیل زد و بندهای متعدد پشت پرده و برای کاسب کاری تأسیس شده اند. این وظیفه مسئولان فرهنگی و نهادهای ناظر بر دستگاه های فرهنگی کشور است که همه آموزشگاه هایی که هیچ سنخیت و قرابتی با فرهنگ ایرانی-اسلامی ندارند را تعطیل کرده و مجوزهای آن ها را لغو کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «روزگاری عشق و خیانت» در پایان این گفتگو افزود: ما نه تنها در کشور ۸۰ میلیونی خودمان یک بازار عظیم در اختیار داریم که باید بر اساس مصالح و منافع ملی در آن تولید داشته باشیم بلکه باید برای جمعیت میلیاردی مسلمانان جهان و منطقه خاورمیانه هم بازار در نظر بگیریم و تولیداتی ارزشی و استراتژیک برای آن ها داشته باشیم؛ این اتفاقات نیازمند آن است که آموزشگاه های فیلمسازی ما همچون گذشته به پیروی از غرب و غربی ها نپردازند و با تحول عظیم در سیستم آموزشی شان اهداف و آرمان ها و دستاوردهای سینمای استراتژیک را به مشتاقان آموزش علم سینما بیاموزند.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.