پنجشنبه ۲ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۵

در سالروز رحلت «ام المومنین» سلام الله علیها؛

غفلت در تبیین رسانه‌ای بانوی مظلوم و غریبی که «فرهنگ جاهلی» را به «فرهنگ عقلانی» تبدیل کردند

حضرت خدیجه طاهره سلام الله علیها

سینماپرس: دهم ماه مبارک رمضان سالروز رحلت حضرت «خدیجه طاهره» سلام الله علیها است؛ بانویی گرانقدری که نه تنها طبق فرموده قرآن کریم ام المومنین است؛ بلکه مادر ۱۲ امام شیعه محسوب می‌شود و با این همه متاسفانه در طی ۴۵ سال گذشته هیچ فیلم و سریالی را نمی‌توان به یاد آورد که به بازخوانی ابعاد شخصیتی این بانوی با عظمت پرداخته باشد.

بدون تردید یکی از الگوهای برجسته «زنِ تراز اسلام» حضرت خدیجه طاهره سلام الله علیها است. بانویی که حتی قبل از اسلام، به درایت و حکمت و عقلانیت و مدیریت و دوراندیشی و زکاوت و طهارت و پاکی شناخته می‌شد و به تعبیر «امام خامنه‌ای» در دیدار دست‌اندرکاران همایش بزرگداشت این بانوی گرانقدر در سال ۱۳۹۵ هجری‌شمسی: جناب خدیجه سلام‌الله‌علیها حقیقتاً مظلوم است؛ به‌خاطر اینکه شَرف همسری پیغمبر در مورد ایشان دارای یک ارزش مضاعف است؛ دیگران مشرّف به شَرف همسری پیغمبر شدند لکن این رنجهایی را که پیغمبر در عمده‌ی دوران رسالت به آنها مبتلا بودند ندیدند. ده سال در مدینه بود، خب عزّت بود، احترام بود، و زندگیِ راحت بود نسبت به آن دوره؛ جناب خدیجه سلام‌الله‌علیها دوران رنج پیغمبر را، دوران سختی‌های پیغمبر را تحمّل کردند و دیدند.

جناب خدیجه سلام الله علیها غریب است! و در غربت ایشان همین بس که در طول حاکمیت جمهوری اسلامی در ایران و در طی ۴۵ سال گذشته هیچ فیلم و سریالی را نمی‌توان به یاد آورد که به بازخوانی ابعاد شخصیتی این بانوی با عظمت بپردازد و این در حالی است که به فرموده امام خامنه‌ای: ایشان در واقع مادر دوازده امام است؛ چون ایشان مادر امیرالمؤمنین هم هست. ایشان امیرالمؤمنین را در آغوش خودش، در دامان خودش، در زندگی خودش پرورش داده تا چند سالگی و ...

غفلت در تبیین رسانه‌ای بانوی مظلوم و غریبی که «فرهنگ جاهلی» را به «فرهنگ عقلانی» تبدیل کردند

جناب خدیجه سلام الله علیها غریب است! زیرا نه تنها رسانه، بلکه تاریخ سعی نموده تا نقش مهم و اساسی این بانوی مسلمان را به عنوان «ام‌المومنین» در «انقلاب اسلامی پیامبر خاتم» نادیده بگیرد و در مقابل به برجسته نمودن زنانی بدلی بپردازد. پس لازم است تا این کلام امام خامنه‌ای را به دقت مرور نماییم که: اوّلاً خودِ این نفْس ایمان آوردن به پیغمبر -که اوّلین کسی که ایمان آورد امیرالمؤمنین و حضرت خدیجه بودند- یک امتیاز بزرگ است، یک ارزش بسیار بالایی است؛ عبور کردن و صرف‌نظر کردن از عقایدی که انسان سالهای متمادی با آنها زندگی کرده آسان نیست، برای ما پیش نیامده یک چنین چیزی تا بفهمیم چقدر مشکل و مهم است. ایشان با آن فطرت پاک، صدق قضیّه را، حقّانیّت قضیّه را بلافاصله فهمید؛ تا پیغمبر را دید، با آن حال -با آن حالت معروف و مذکور در کتاب‌ها- که از حِرا برگشته بود فهمید که یک حادثه‌ی مهم اتّفاق افتاده و قلب مبارکش مجذوب شد و ایمان آورد. بعد پای این ایمان ایستاد؛ حالا شما ثروت را می‌فرمایید، این یک کلمه‌ی به زبان آسان است؛ کاری است که خب، کسانی که پول دارند می‌توانند بالاخره یک پولی هم مصرف کنند، خرج کنند امّا اینکه انسان از همه‌ی زندگی راحت خارج بشود -یعنی همه‌ی پولش را مصرف کند، همه‌ی ثروتش را صرف کند- یک کار یک‌ذرّه و دوذرّه نیست؛ درباره‌ی امام حسن مجتبی‌ (سلام‌الله‌علیه) مثلاً می‌گویند که ایشان چندبار از مال خودشان خارج شدند یا چند بار از نصف مالشان خارج شدند؛ این جزو بزرگ‌ترین امتیازات است. این بزرگوار این امتیاز را دارد که از همه‌ی اموال خودش خارج شد و همه را صرف کرد در راه ترویج اسلام و تقویت پیغمبر. بعد هم دچار آن سختی‌ها و آن مشکلات طاقت‌فرسا شد که یکی‌اش همین مسئله‌ی شِعب ابی‌طالب بود و آن سه سالی که آنجا بودند و آن سختی‌هایی‌که این بزرگوار متحمّل شد و این ایمان را محکم نگه داشت.

شاید بتوان دایل غیرموجه بسیاری را برای غفلت از بازنمایی شخصیت جناب خدیجه سلام‌الله‌علیها در رسانه مطرح سازیم؛ اما از سال ۱۳۹۵ و پس از انتشار سخنان صریح و شفاف «امام خامنه‌ای» دیگر هیچ عذری باقی نمانده و ۷ سال است که دیگر حجت بر تمام مسئولان فرهنگی برای بهانه تراشی تمام گردیده و ...؛ پس اکنون در دهمین روز از ماه مبارک رمضان و در سالروز رحلت حضرت «خدیجه طاهره» سلام الله علیها لازم است تا با بررسی دلایل و چرایی فقدان پرداخت رسانه‌ای به ابعاد وجودی این بانوی تراز اسلام به ابعاد حضور قدرتمند «شبکه نفوذ فرهنگی» بپردازیم و به دقت بررسی کنیم که چگونه و با چه شگردهایی مطالبات «امام امت» در عرصه فرهنگی کشور بر روی زمین می‌ماند.

غفلت در تبیین رسانه‌ای بانوی مظلوم و غریبی که «فرهنگ جاهلی» را به «فرهنگ عقلانی» تبدیل کردند

جناب خدیجه سلام الله علیها غریب است! و حال برای دریافت بخشی از مظلومیت این «زنِ تراز اسلام» به مرور سخنان گران‌بهای «آیت الله العظمی جوادی آملی» در همایش ملی «ام‌المومنین خدیجه کبری سلام الله علیها» در سال ۱۳۹۵ هجری‌شمسی می‌پردازدیم.

«آیت الله العظمی جوادی آملی» در همایشی با عنوان «صدف کوثر» فرمودند: حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها هم طبق فرموده قرآن کریم ام المومنین است و هم بر اساس این فرموده حضرت رسول صلی الله علیه و آله که فرمود «من و علی پدران این امتیم، بیاید فرزندان ما باشید»، اگر ما این دعوت حضرت را لبیک بگوییم که گفته ایم! حضرت خدیجه و حضرت زهرا سلام الله علیهما مادران ما خواهند بود. در نتیجه چرا قدر این مقام را ندانیم!؟ ما که با جان و دل این دعوت را لبیک گفتیم لذا باید رابطه خود را با پدر و مادر معنوی مان و حقی که آنان بر گردن ما دارند را بررسی و احیاء کنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی در ادامه به مقام والای حضرت خدیجه کبری سلام الله علیها اشاره کردند و اذعان داشتند: آنچه در خصوص حضرت خدیجه باید بدانیم این است که ایشان فرهنگ جاهلی را به فرهنگ عقلانی تبدیل کردند که این مهم از هر کسی ساخته نیست.

ایشان ابراز داشتند: در فرهنگ جاهلی دلیل تصدیق و تکذیب برهان نیست بلکه قبول و نکول پدران و اقتدا به رسوم گذشتگان ملاک بود در حقیقت فرهنگ جاهلی فرهنگ تقلید است؛ در این فضا، حضرت خدیجه سلام الله علیها برهان عقلی اقامه کرد و حتی قبل از بعثت، محقق بود و موحدانه زندگی کرد و خدا را عبادت می نمود و ولایت را با همه وجود پذیرفته بود.

ایشان ادامه دادند: فرهنگ جاهلی همه جامعه را جاهل می کند، از جمله اقتصاد جامعه را و اقتصاد جاهلی در محدوده ربا دور می زند، اما حضرت خدیجه سلام الله علیها در آن فضای جاهلی فرهنگ عقلانیت را یافت و روی این اقتصاد جاهلی خط بطلان کشید، آن ثروت کلان ایشان نیازی به تجارت نداشت، ایشان می توانست با ربا که تجارت رسمی آن دوران بود خود را اداره کند و خطر تجارت در راه های پر خطر شام و حجاز را نپذیرد اما ایشان فرهنگ جاهلی و ربا را تحریم کرد و مال التجاره خود را تحت اشراف پیامبر به سود آوری رساند و سپس آن را در خدمت اسلام قرار داد.

معظم له دلیل خضوع ائمه در مقابل مقام حضرت خدیجه را تبدیل فرهنگ جاهلی به فرهنگ عقلانیت، تحریم ربا، تحریم مراکز فساد و حمایت همه جانبه از رسول گرامی اسلام صلی الله علیه و آله دانستند و بیان داشتند: ما فرزندان این مادریم و این فخر ماست و باید حق این مادر را به درستی ادا کنیم.

آیت الله العظمی جوادی آملی به پاره ای از امتیازات و شاخصه های وجودی حضرت خدیجه سلام الله علیها پرداختند و خاطرنشان کردند: حضرت خدیجه سلام الله علیها طرف مشورت رسول گرامی اسلام بود، منزل و بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله را به درستی اداره می کرد و در شرایط سخت رسول خدا صلی الله علیه و آله را تنها نگذاشت، ایشان تحریم و شعب را تحمل کرد و به دنیا و مال مسلط بود نه اینکه مال و دنیا بر ایشان مسلط باشد و در زمانی که فقط امیر المومنین علیه‌السلام شاهد مناجاتهای حضرت رسول در غار حرا بود حضرت خدیجه سلام الله علیها با پیمودن راه سخت و طولانی برای حضرت غذا می برد و پس از اینکه حضرت رسول صلی الله علیه و آله سرپرستی حضرت امیر علیله السلام را به عهده گرفت حضرت امیر در دامان حضرت خدیجه پرورش یافت لذا ایشان مادر دوازده امام علیهم السلام ماست.

معظم له تاسی هر چه بیشتر جامعه به حضرت خدیجه سلام الله علیهادر ابعاد مختلف را خواستار شدند و ابراز داشتند: حضرت خدیجه سلام الله علیها به راستی مریم ثانی است، ایشان نه چون زن است تنها می تواند الگوی زنان باشد بلکه ایشان الگوی همه جامعه است چرا که هیچ کمالی در اسلام منوط و مشروط به ذکورت و انوثت نیست.

ایشان در پایان تاکید نمودند: حضرت خدیجه سلام الله علیها این راه کمال را طی کرد و این راه برای همه زنان و مردان جامعه ما باز است لذا باید به ایشان اقتدا کنیم و ایشان را الگوی خود قرار دهیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.