به گزارش سینماپرس، شهاب اسفندیاری در هماندیشی برنامهسازان، استادان و مدیران حوزه فیلم و سریال با موضوع بررسی راهکارهای تاسیس رشته تحصیلی فیلمنامهنویسی گفت: طی سالهای گذشته به سبب برون سپاری بخشی از تولیدات تلویزیونی، شاهد اُفت و تضعیف تخصص هایی همچون تهیه کنندگی و فیلنامه نویسی بوده ایم. این ضعف به مرور بر کیفیت تولیدات سازمان صدا و سیما تاثیرگذار خواهد بود.
وی افزود: ریاست سازمان صدا و سیما به منظور رفع این آسیب، دستور تقویت بخش فیلمنامهنویسی را با راهاندازی رشته تخصصی فیلمنامهنویسی در دانشگاه صدا و سیما صادر کردند.
رئیس دانشگاه صدا و سیما تصریح کرد: در باب فیلمنامهنویسی باید جوانان با استعداد و با انگیزه شناسایی شده و با طی کردن دورههای آموزش آکادمیک وارد فضای حرفهای خواهند شد. چرا که احیاء و تقویت بخش فیلمنامهنویسی به تنوّع و تکثّر تولیدات رسانهای در رادیو و تلویزیون منجر خواهد شد.
اسفندیاری گفت: در این کارگروه تخصصی و با حضور استادان و صاحب نظران سینما، رادیو و تلویزیون، موضوع رشته فیلمنامهنویسی مطرح و مباحثی تحت عنوان پرورش نیروی خلاق فیلمنامهنویس و کارگاه های فیلمنامه نویسی تحت نظارت اساتید این رشته مورد بررسی قرار میگیرد. موضوع دوم طرح درس فیلمنامه نویسی است که مورد بررسی قرار میگیرد تا با نهایی شدن آن، طرح درس مربوطه برای بررسی و تصویب نهایی به وزارت علوم ارسال شود.
در این هم اندیشی علاوه بر اسفندیاری، محمود اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی، کاظم نظری رئیس دانشکده تولید رادیو و تلویزیون، امین صدیقی مدیرکل فیلمنامه نویسی سیمافیلم، مسعود نقاشزاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی، فارس باقری کارگردان، فیلم نامه نویس و استاد دانشگاه، مجید رضابالا معاون اسبق سیما فیلم، مدیر و برنامه ساز پیشکسوت تلویزیون، سجادی صدر مدیرگروه تلویزیون دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما، حجت الاسلام علی جعفری پژوهشگر و کارشناس ارشد فرهنگی سازمان هنری اوج، حسین حسنی کارشناس فیلم و سریال سازمان هنری و رسانه ای اوج، مهندس شعیب حسینی مدیر واحد تولید دانشجویی دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما حضور داشته و ایده ها و نظرات خود را درباره طرح درس فیلم نامه نویسی ارائه کردند.
در ادامه این نشست اربابی معاون توسعه فناوری و مطالعات سینمایی سازمان سینمایی با بیان اینکه متاسفانه در سازمان صدا و سیما عنوان شغلی فیلمنامه نویس وجود ندارد، گفت: سال گذشته در جشنواره فیلم فجر ۱۸ فیلم، نام فیلمنامه نویس و کارگردان و در ۶ فیلم نیز نام تهیه کننده و کارگردان و فیلمنامه نویس یکی بود. لذا این چالش به خوبی بر ضرورت راه اندازی رشته تخصصی و آکادمیک فیلمنامه نویسی اشاره دارد.
همچنین نظری رئیس دانشکده تولید رادیو و تلویزیون دانشگاه صدا و سیما گفت: یکی از دغدغههای مهم مقام معظم رهبری در حوزه هنر، جدی گرفتن موضوع فیلمنامه نویسی بوده و هست. بطوری که چندین بار بصورت شفاهی و مکتوب بر این موضوع تاکید داشته اند. ریاست سازمان صدا و سیما هم پیگیر راه اندازی این رشته تحصیلی هستند و این کارگروه بصورت جهادی در صدد اجرایی شدن منویات مقام معظم رهبری و دستور رییس رسانه ملی در این بخش است. آموزش یکی از پیش شرط های فیلمنامه نویسی است و دانشکده تولید دانشگاه صدا و سیما خود را ملزم به راه اندازی این رشته می داند. تجربه های سالهای گذشته نشان می دهد که همکاری شبکه های رادیویی و تلویزیونی با دانشجویان این دانشگاه به تولید فیلمنامه های بامحتوایی منجر شده است.
وی افزود: تمام نیازهای سازمان در بخش فیلمنامه نویسی در این طرح درس پیشنهادی مقطع کارشناسی آورده شده است. در مقطع کارشناسی ارشد نیز رشته فیلمنامه نویسی با چهار گرایش تخصصی تعریف شده تا در این کارگروه مطالعه و بررسی شود و در نهایت طرح درس و رشته فیلمنامه نویسی برای وزارت علوم ارسال گردد.
نقاش زاده معاون فرهنگی و پژوهشی بنیاد سینمایی فارابی نیز اشاره داشت: متاسفانه سازمان صدا و سیما به فارغ التحصیلان دانشگاه صدا و سیما نگاهی اداری دارد که این نگاه مناسب مشاغل تولیدی به خصوص فیلمنامه نویسی نیست. همین امر باعث مهجور ماندن این شغل شده است. داشتن تیم خلاق در فرآیند تولیدی رسانه ای بسیار مهم است و منشا این خلاقیت از فیلمنامه آغاز می شود. برای راه اندازی رشته فیلمنامه نویسی در دانشگاه صدا و سیما، ضروری است ابتدا نگاهی به مهم ترین دانشگاه های هنری دنیا داشته باشیم تا ببینیم آنان چه طرح درس هایی برای این رشته خاص تدارک دیده اند.
در ادامه جلسه حجت الاسلام علی جعفری کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه ای سازمان هنری اوج گفت: ایده پردازی از ضروریت های درس و شغل فیلمنامه نویسی است و دانشگاه صدا و سیما باید سعی کند دانشجویانی ایده پرداز و نوآور تربیت کند.
باقری کارگردان، فیلمنامه نویس و استاد دانشگاه تصریح کرد: وجود رشته فیلمنامه نویسی نه تنها در مقطع کارشناسی بلکه برای مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه صدا و سیما ضرورت دارد. امروزه شاهد فقر ایده و نوآوری در تولیدات سینمایی و تلویزیونی هستیم. در سینمای امروز جهان خلاقیت و ایده پردازی به عنوان یک تخصص مطرح است. دانشگاه صدا و سیما با تدریس تخصصی آن می تواند هم به تلویزیون و هم به سینما کمک شایان توجهی کند.
همچنین حسین حسنی کارشناس فیلم و سریال سازمان هنری و رسانه ای اوج گفت: قبل از مطالعه صرف مبانی فیلمنامه نویسی باید به ایجاد انگیزه در میان نویسندگان اهمیت داد. در کشور ما فیلمنامه نویسان از درآمد اندکی بواسطه نویسندگی برخوردار هستند. این آورده اندک به عزت نفس و جایگاه و شأن اجتماعی ایشان صدمه می زند لذا شاهد هستیم که فیلمنامه نویسان برای کسب شهرت و درآمد بیشتر به سمت کارگردانی گرایش پیدا می کنند.
در این جلسه امین صدیقی مدیرکل فیلمنامه نویسی سیمافیلم گفت: در تلویزیون فقر سناریو و فیلمنامهنویسی بیشتر از سینما مشهود است. لذا تاکید دانشگاه صدا و سیما بیشتر روی این امر باشد که نویسنده خلاق پرورش دهد و از تربیت صرف کارشناس اداری و سازمانی پرهیز کند.
مجید رضا بالا معاون اسبق سیما فیلم، مدیر و برنامه ساز پیشکسوت تلویزیون با اشاره به اهمیت مسایل مالی و معاش فیلمنامه نویسان گفت: وجود مدیران آشنا به تکنیک و تخصص فیلم و سریال در سازمان صدا و سیما بسیار ضروری است. مدیری که با فیلمنامه نویسی آشنا نباشد نمی تواند تولیدات فاخری را در زمان مدیریت خود به مخاطب رسانه ارائه دهد.
در پایان جلسه سجادی صدر طرح درس اولیه فیلمنامه نویسی را به حاضران جلسه ارائه و توضیح داد.
ارسال نظر