چهارشنبه ۲ آبان ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۲

توسط هنرمندان ایرانی انجام می شود:

برگزاری کارگاه خلق آثار هنری در مسیر راهپیمایی اربعین

پیاده روی اربعین

سینماپرس: طبق گفته مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری، هنرمندان این مجموعه از امروز (۲ آبان) اقدام به برگزاری نمایشگاه و کارگاه خلق آثار هنری با موضوع استکبارستیزی در مسیر پیاده روی بزرگ اربعین می کنند.

سیدمسعود شجاعی طباطبایی مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره نمایشگاه آثار هنری و کارگاه خلق اثر هنری که در مسیر راهپیمایی اربعین حسینی برپا شده است، گفت: بانی این برنامه سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران است و سعید اوحدی به عنوان رییس این سازمان، مسئولیت قرارگاه فرهنگی، هنری و مردمی اربعین را برعهده دارد.

وی درباره نمایشگاه آثار تجسمی در این مسیر اظهار کرد: ما طی چند جلسه قرار گذاشتیم که علاوه بر برگزاری نمایشگاه هنرهای تجسمی در سه موکب در مناطق مرزی مهران، چزابه و شلمچه، هنرمندان را برای برگزاری ورکشاپ اعزام کنیم.

شجاعی طباطبایی با اشاره به مضامین آثار به نمایش درآمده گفت: ۱۶۰ اثری که در معرض دید زائران حسینی قرار گرفته است، مضامینی چون استکبارستیزی دارند و به مظلومان یمن و غزه که تحت هجمه آل سعود و آل یهود قرارگرفته‌اند، اشاره دارد. در این میان البته به مباحثی چون عاشورا و اربعین نیز به صورت ویژه پرداخته شده است.

مدیر مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری درباره انتخاب آثار به نمایش در آمده در موکب‌ها بیان کرد: ۱۶۰ اثر از میان آثار سال‌های پیش هنرمندان انتخاب شده‌اند و ما هیچ فراخوانی برای ارایه آثار هنری منتشر نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه نمایشگاه آثار هنری تا ۸ آبان ماه که مقارن با اربعین حسینی است برپا خواهد بود، تصریح کرد: عاشورا و اربعین در دو قالب پوستر و تصویرسازی به نمایش در آمده است و به استکبارستیزی که بحث اصلی است در قالب کارتون، کاریکاتور، تصویرسازی و پوستر پرداخته شده است. در بحث مظلومان جهان هم سعی داشته‌ایم صدای مظلومیت مردم میانمار، یمن و غزه را به گوش زائران برسانیم.

شجاعی طباطبایی اضافه کرد: از امروز ۲ آبان ماه هنرمندانی چون کاظم چلیپا، علیرضا پوراکبری، حسین یوزباشی، سیدحمید شریفی‌آل‌هاشم برای برگزاری کارگاه خلق آثار هنری به سه پایگاه داخلی اعزام شدند. همچنین طبق برنامه‌ریزی قرار است استادان حوزه هنرهای تجسمی پس از خلق آثار در مهران، چزابه و شلمچه در شهر نجف نیز آثارشان را با مضامین مورد نظر به زائران حسینی عرضه کنند.

وی با تاکید بر اینکه استادان حوزه هنرهای تجسمی در این ورکشاپ قرار نیست چیزی به زائران آموزش دهند، گفت: مضامین عاشورایی، اربعین و استکبارستیزی موضوع کارگاه‌های خلق آثار خواهد بود و هنرمندان با این محورها هنر خود را به منصه ظهور می رسانند.

استکبارستیزی به زبان هنر

این هنرمند کاریکاتوریست درباره اینکه چرا مضامین موردنظر در قالب هنر عرضه می‌شود، تصریح  کرد: زبان هنر زبان قابل فهم برای عموم مردم با هر زبان، نژاد و فرهنگ است. قطعا نمایش آثار هنری که مفاهیم مورد نظر را مطرح می‌کند، بر زائران حسینی تاثیرگذارخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از سازمان‌های مردم نهاد کارهای بزرگی انجام داده‌اند که با توجه به ابعاد چند ۱۰ میلیونی زائران امام حسین (ع) هر چه در این زمینه کار شود کم است، درباره ویژگی‌ برنامه‌های فرهنگی اربعین حسینی تشریح کرد: امسال اتفاق‌های بسیار خوبی را شاهد بودیم و بسیاری از دوستان محصول خوبی تولید کرده‌اند که وجه اشتراک همه آنها «حب الحسین یجمعنا» (عشق حسین باعث جمع شدن مردم می‌شود) است. شعارهای امسال مثل حب الحسین یجمعنا، وحدت را نشان می‌دهد و یکپارچگی مسلمانان عراق و دنیا را یادآوری می‌کند. در این زمینه محصولاتی هم در قالب سربند، کاور، پرچم، آویز و پیکسل عرضه شده است که باعث می‌شود عزم خود را جزم کنیم تا در سال های بعد به صورت گسترده‌تر عمل کنیم.

شجاعی طباطبایی در پایان یادآور شد: سعید اوحدی که از سرداران و آزادگان دوره دفاع مقدس است امسال به هم‌افزایی قابل توجهی رسید و توانست بسیاری از ارگان‌ها، نهادها و شرکت های مردم نهاد را در کنار هم جمع کنند تا کارهای موثری انجام شود.

*مهر

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.