دوشنبه ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۰۰

حبیب‌الله صادقی:

هنر دفاع مقدس نباید از جریان‌های اقتصادی جا بماند

حبیب‌الله صادقی

خبرگزاری فارس: حبیب‌الله صادقی، هنرمند شاخص نقاشی معتقد است: دفاع مقدس تمام مردم را درگیر کرد. بنابراین اگر آن زمان هنرمندی وظیفه آرمانی‌اش را در مسیر انقلاب و دفاع مقدس هزینه کرد، نباید از جریان تداوم حیات اقتصادی جا بماند.

حبیب‌الله صادقی، هنرمند نقاش که با یک اثر در دهمین حراج تهران حضور دارد، درباره این اثر خود  گفت: یکی از آثار مجموعه «روزنه به باغ امید» را برای حراج امسال در نظر گرفته‌ام که این اثر بین ۲۰ تا ۲۵ میلیون تومان چکش خواهد خورد؛ من این کار را خیلی دوست دارم و به سرنوشت آن نیز امیدوارم.

صادقی همچنین درباره نقش این حراج در حمایت از آثار هنرمندان تجسمی اظهار کرد: تاکنون برای اینکه بتوانیم آثار تجسمی هنرمندان ایرانی در موزه‌های تخصصی کشورمان به عرصه نمایش بگذاریم، از نظر فرهنگی و سیاسی با سدها و چالش‌هایی مواجه بوده‌ایم. بر همین اساس هم در حال حاضر حراج تهران به نوعی یک راه نجات و بستری برای تشویق جریان‌های تجسمی، چاپ کتاب برای آثار هنرمندان و دستیابی به تعریف مشخص برای ارزش‌گذاری آثار محسوب می‌شود.

او که معتقد است آثار تجسمی هنرمندان ایرانی قابلیت حضور در عرصه‌های جهانی را دارد، گفت: حراج تهران فرصتی مهم برای داوری و ارزش‌گذاری آثار تجسمی هنرمندان ایرانی است که می‌تواند راه‌های بروز و ظهور و تجلی جامعه تجسمی را در ابعاد گوناگون کیفیت، نمونه‌سازی و قیمت در جامعه جهانی فراهم کند. در کل امیدوارم آثار هنرمندان ما بتواند به واسطه این روایداد فرهنگی به موزه‌های مهم دنیا راه پیدا کند و قیمت آثار هنرمندان ایرانی به آن میزانی که شایستگی دارد برسد.

* قیمت آثار تجسمی بیانگر ارزش واقعی آنها نیست

صادقی با تاکید بر اینکه قیمت آثار تجسمی نمی‌تواند بیانگر ارزش واقعی آنها باشد، یادآور شد: قطعا ارزش آثار هنری به قیمتی نیست که به آنها داده می‌شود، اما به هر حال برای عرضه آثار هنری به جهان باید برای آنها قیمتی را در نظر گرفت. همچنین باید به این نکته نیز توجه کرد که بسیاری از آثار هنرمندان خارجی با قیمت‌های بالایی در نمایشگاه‌ها و حراج‌های تهران عرضه می‌شود؛ به عنوان مثال وقتی آثار هنرمندانی همچون جکسون پولاک و فرانسیس بیکن در نمایشگاه‌های دنیا با قیمت‌های بسیار بالایی عرضه می‌شوند، چرا آثار نقاشان ایرانی با وجود هنر و هوش سرشاری که دارند، نتواند به عنوان یک کالای هنری گران‌سنگ به نمایشگاه‌های جهانی راه پیدا کند؟

رئیس اسبق موزه‌ هنرهای معاصر خاطرنشان کرد: آثار تجسمی در ابتدا کالای فرهنگی و هنری محسوب می‌شود و سپس دارای ارزش‌ مادی است. الان اثر«گل‌های آفتابگردانِ» ونگوگ که ارزش هنری بسیار بالایی دارد، پشتوانه مالی یکی از بانک‌های مهم ژاپن است. در واقع یک اثر هنری در یکی از بانک‌های معتبر جهان پشتوانه اسکناس و طلا شده است. اگر آثار هنرمندان ما نیز در عرصه‌های جهانی ارائه داده شود، قطعاً بانک و موسسات مالی دنیا که آثار هنری را خریداری می‌کنند، به سراغ آثار هنرمندان ایرانی خواهند آمد.

او ادامه داد: درست است که واژه «حراج» در ابتدا یک معنای اقتصادی را در ذهن متبادر می‌کند، ولی برای من پیش از هر مفهوم دیگری، معنای هنرمندانه دارد. حراج تهران نیز رویداد فرهنگی است که تلاش می‌کند که آثار تجسمی هنرمندان ایرانی را به جهان معرفی کند. فکر می‌کنم اگر ۱۰ دلیل برای برگزاری حراج تهران وجود داشته باشد، ۹ دلیل به فرهنگ و هنر مربوط است و تنها یک دلیل آن اقتصادی است.

* هنر دفاع مقدس نباید از جریان‌های اقتصادی جا بماند

این هنرمند نقاش با اشاره به حضور عکس سعید صادقی با عنوان «کربلای ۵» در حراج سال گذشته، بیان کرد: دفاع مقدس مختص قشر خاصی از جامعه نبود و ۸ سال تمام مردم درگیر آن بودند. بنابراین اگر آن زمان هنرمندی وظیفه آرمانی‌اش را در مسیر انقلاب و دفاع مقدس هزینه کرد، نباید از جریان تداوم حیات اقتصادی جا بماند. بر همین اساس توجه حراج تهران به آثار دفاع مقدس کار پیشتازانه‌ای است که باعث می‌شود برخی از مرزبندی‌ها کنار گذاشته شود و داوری آثار هنری صرفا بر اساس کیفیت آثار صورت بگیرد.

او در ادامه یادآور شد: این نکته را باید در نظر داشت که یک اثر هنری دفاع مقدس همزمان می‌تواند دو ساحت داشته باشد؛ یکی ارزش هنری و دیگر حیات آرمانی خالق اثر در مقابل دشمن است. بنابراین اگر هنرمندی در شرایط مرگ و زندگی اثری را خلق کرده است، چیزی از ارزش هنری اثر خلق شده کم نمی‌کند. به همین خاطر هم رویکرد انسانی و شریف حراج تهران که نگاهی یکسان به آثار هنری دارد باعث می‌شود که آثار هنرمندان با هر اعتقاد و باوری در کنار هم به صورت عقلانی داوری شود. من نیز در دورانی که در موزه هنرهای معاصر حضور داشتم، تلاش کردم تا این نگاه و سبک را در پیش بگیرم. چراکه معتقدم تمام آثار هنرهای تجسمی کشور برای این سرزمین و ملت است.

صادقی در پایان ضمن اظهار امیدواری برای برگزاری حراجی‌های دیگری علاوه بر حراج تهران در عرصه هنرهای تجسمی، گفت: امیدوارم با راه‌اندازی حراجی‌های بیشتر، سرمایه‌گذاران به این عرصه بیایند و آثار تجسمی را به عنوان یک محصول فرهنگی خریداری کنند.

به گزارش فارس، دهمین حراج تهران جمعه ۲۱ دی ماه در هتل پارسیان آزادی برگزار می‌شود. حراج تهران ویژه آثار هنری کلاسیک و مدرن ایران، تیرماه هر سال برگزار می‌شود و نوبت دوم آن که از سال ۹۵ در دی ماه برگزار شده است، به حراج آثار هنری جوانان و نقاشان معاصر اختصاص دارد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.