شنبه ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷

نگاهی به فیلم «ایده اصلی»

ایده اصلی کارگردان در ترسیم دزدی خوب و دزدی بَد/ وقتی یک فیلم کوتاه با بودجه معلوم الحال، بُلند می شود!

ایده اصلی

سینماپرس: فیلم سینمایی ایده اصلی از داستان و قصه ای کاملا خطی برخوردار است؛ داستانی نهایتا یک خطی که از قابلیت به تصویر کشده شدن در یک فیلم کوتاه برخوردار بوده و این در حالی است که کارگردان اثر سعی می کند تا به هر شکل ممکن، آن را غیر خطی جلوه دهد.

زینب غفاری/ فیلم سینمایی ایده اصلی، دومین ساخته  آزیتا موگویی است؛ سینماگری که بعد از گذشت پنج سال از ساخت نخستین اثر خود با عنوان تراژدی، امسال به سراغ تهیه کنندگی و کارگردانی فیلمی با بازی بهرام رادان و مریلا زارعی رفته است؛ فیلمی که بخش هایی از آن در اسپانیا و کانادا فیلمبرداری شده و بنابر اعلام کارگردان، یکی از فعالان توریست نقش سرمایه گذار اثر را برعهده داشته است! فیلمی که بر اساس شیوه های متداول سال های اخیر، سعی و همت اصلی خود را بر جذب فریب مخاطب و کشاندن ایشان به سینما از برای دیدن صحنه های طنز ابتدایی در کنار روایت های اروتیک و البته موفقیت در گیشه متمرکز ساخته است. موفقیتی که قطعا با نارضایتی و پشیمانی مخاطبان، پس از دیدن اثر همراه خواهد بود!



فیلم سینمایی ایده اصلی سعی می کند تا چگونگی برگزاری مناقصه را در ایران به روایت بنشیند؛ مناقصه یک شرکت اسپانیایی در هندورارس که در آن رقابت اصلی میان شرکت سعید و رویا است؛ زن و مردی که از یکدیگر طلاق گرفته و اکنون هر کدام شرکت خود را دارند و از برای برنده شدن در مناقصه با یکدیگر در حال مبارزه و رقابت مشروع و نا مشروع می باشند.


فیلم سینمایی ایده اصلی از داستان و قصه ای کاملا خطی برخوردار است؛ داستانی نهایتا یک خطی که از قابلیت به تصویر کشده شدن در یک فیلم کوتاه برخوردار بوده و این در حالی است که کارگردان اثر سعی می کند تا به هر شکل ممکن، آن را غیر خطی جلوه دهد و تماشاگر را ۱۰۳ دقیقه در انتظار آغاز اثر معطل سازد؛ اتفاقی که در نهایت و با بُرد غیر قابل باور بهرام رادان در مناقصه اتفاق می افتد و در حد ثانیه های محدودی، مخاطب را با یک فیلم مواجه می سازد. البته باید توجه داشت که فیلم سینمایی ایده اصلی ضمن پذیرش بیچارگی جامعه از غارت شدن توسط گروهای قدرت، سعی می کند تا این غارت شدن توسط ملی گرایان را مشروع جلوه داده و چنین ذهنی را ایجاد نماید که این گونه از غارتگران به سبب آنکه اموال غارت نموده را در کشور سرمایه گذاری می کنند؛ انسان های خوبی می باشند و در مقابل به آقازادگانی که اموال غارت شده را به خارج از کشور می برند، بتازد و در این مسیر به مخاطبان خود چنین می آموزد و در این راستا در جای جای خود سعی در مشروع جلوه دادن تمام ابزارها و وسایل از برای پیشبرد اهداف می نماید و به خوبی آموزش می دهد که در این مسیر باید گول نخورد و نا امید نشد! پیام ضد اخلاقی ویژه ای که می بایست آن را ایده اصلی کارگردان از برای تولید این اثر سینمایی قلمداد نمود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.