به گزارش سینماپرس، در بخش سرمقاله ماهنامه «فیلم نگار»، به سینمای دینی و سینمای عاشورایی اشاره شده است.
در بخش سینمای ایران، پیش درآمد (تجربیات نامربوط شخص مربوطه)، اکران فیلمهای «غلامرضا تختی»، «متری شیش و نیم»، «ژن خوک»، «رحمان ۱۴۰۰»، «زندانیها»، «چهار انگشت» و «پیشونی سفید۳»، کشمکش (درباره ویژگیهای فیلم زندگینامهای و کیفیت استفاده از آنها در «غلامرضا تختی»، نگاهی به فیلم «رضا»، نسبت تعامل میان واقعیت و فراواقعیت و ارتباط آن با شیوه روایتگری در فیلمنامه «سوءتفاهم» و خودآگاهی شخصیت و تأثیر آن بر ساختار داستان در «ژن خوک» و...) و ایجاز (فیلمنامههای کوتاه فروزان و تو هنوز اینجایی...) مورد بررسی قرار گرفته است.
همچنین در بخش پرونده یک موضوع به آنتاگونیست از دیدگاه نظریه افلاطونی درباره اجزای نفس، ۱۵ تیپ شخصیت منفی که فیلمنامه نویسان باید بدانند، سه راه خلق ضد قهرمان، شخصیت منفی یا دشمن دیرینه درخشان، مطالعهای بر شخصیت جوکر به عنوان یک آنتاگونیست، چگونه یک آنتاگونیست تمام عیار خلق کنیم؟، ردیابی مفهوم «آنتاگونیست» در فیلمهای اکسپرسیونیست سینمای آلمان، بررسی الگوهای ساخت آنتاگونیست در برخی از فیلمنامههای کمدی ایرانی و... مورد بررسی قرار گرفته است.
در بخش سینمای جهان به یک فیلم، یک فیلمنامه نویس (دله دزدها، هیرو کازو کورئیدا)، کشمکش (تحلیل فیلم «گناه کار» از منظر خلق کشمکش و تعلیق توسط دیالوگ نویسی)، خلق قهرمان در فیلمنامه «نخستین انسان»، عناصر داستانی در فیلمهای دیمین شزل و...) و کارگاه فیلمنامه (پرده دوم) پرداخته شده است.
همچنین بخش فیلمنامه کامل، شامل: کتاب سبز، یادداشت مترجم، سکانس برگزیده، تحول دو شخصیت اصلی در بستر نظریه نژادی معاصر، الگوی سفر قهرمان و گفتوگو با شاهپور شهبازی درباره فیلمنامه است.
گفتوگو با علیرضا معتمدی فیلمنامه نویس و کارگردان فیلم «رضا»، گوستاومولر فیلمنامه نویس و کارگردان «گناهکار» و دیمین شزل درباره فیلم «نخستین انسان» از دیگر بخشهای فیلم نگار است.
ارسال نظر