به گزارش سینماپرس، همانطور که بسیاری از صاحبنظران و جامعهشناسان اعتقاد دارند فضای شهر رنگوبوی رمضان ندارد، تلویزیون هم نتوانسته آن فضای معنویت را برای مخاطب فراهم کند. برنامههای سحرگاهی، افطار، جنگهای شبانه و سریالهای تلویزیونی با تلاش دستاندرکاران و حمایت مدیران رسانه ملی روی آنتن رفتهاند ولی مباحث پرشائبه، حضور مهمانان حاشیهساز، سریالهای دور از موضوع رمضان و استفاده از مجریان ناآشنا به اجرا خصوصاً در این ایام، باعث شده تا بهجای بهره بردن مخاطب از فضای معنوی این ماه مبارک، هر شب منتظر بازتاب یک حاشیه و کار غیرمربوط با رمضان در فضای مجازی باشد.
برنامههای تقلیدی از شبکههای خارجی در طراز انقلاب اسلامی نیست
محمدحسین رجبی دوانی استاد دانشگاه و پژوهشگر دینی و مذهبی به تسنیم، گفت: صداوسیما بهسبب فراگیری در تمام اقشار جامعه، در حقیقت از گستردهترین مخاطبین بهره میبرد و طبیعتاً بیشترین تأثیرگذاری را هم دارد. هرچند برنامههای رادیو و تلویزیون بهمناسبتهای مختلف خصوصاً ماه مبارک رمضان دقیق، حسابشده و بر مبنای اهداف الهی و انقلابی تعریف شده باشد میتواند صداوسیما را در همان طرازی که امام(ره) بیان فرمودند قرار بدهد؛ یعنی دانشگاه باشد. اما متأسفانه صداوسیما با آن نقطه مطلوب فاصله قابلتوجهی دارد. بهرغم حضور مدیران مؤمن و انقلابی در سالهای اخیر، ولی بهنظر میرسد بدون برنامهریزی دقیق و با هدف جذب مخاطب بیشتر بهتقلید از شبکههای خارجی، برنامههایی ساخته و روی آنتن میرود که در طراز انقلاب اسلامی و اهداف انقلاب نیست.
وی با ابراز اینکه "صداوسیمای ما باید کاملاً متفاوت از تلویزیونهای سایر کشورها باشد"، تصریح کرد: اگر برنامه مناسبتی و حتی غیرمناسبتی صدا و سیمای جمهوری اسلامی میسازد باید کاملاً متفاوت با رادیو و تلویزیونهای سایر کشورها حتی کشورهای مثلاً اسلامی دیگر باشد زیرا ما انقلابی کردیم که این انقلاب فرهنگی است؛ این انقلاب ادعای ساختن تمدن نوین اسلامی را دارد. لذا باید تمام برنامههای صداوسیما حتی فیلمهایی که نمایش میدهد دارای هدف باشد، نه صرفاً پُرکردن وقت مردم و سرگرم کردن آنها! در این صورت دیگر صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران نیست.
رنگ پرچم آمریکا عوض میشود اما فرهنگ آمریکایی تبلیغ میشود
رجبیدوانی با بیان اینکه صداوسیما در دوران روزمرگی، فکر میکند با حذف صحنههای مستهجن، فرهنگ آمریکایی تبلیغ نمیشود، افزود: متأسفانه در حال حاضر، صداوسیما به این روزمرگی افتاده و فیلمهای آمریکایی با همان فرهنگ پلید غربی را با حذف صحنههای مستهجن نشان میدهند، فکر میکنند که دیگر مشکلی ندارد یا مثلاً در جریان پخش فیلم آمریکایی، رنگ پرچم منحوس آمریکا را تغییر میدهند تا مثلاً مخاطب متوجه نشود پرچم آمریکاست، اما همگان میدانند این فیلم، آمریکایی است، حال اینکه وقتی این فیلم را بهنمایش میگذارند در حقیقت، فرهنگ آمریکایی تبلیغ میشود.
نظارت لُجنهای از نخبگان بر صداوسیما
این استاد دانشگاه تأکید کرد: در عرصه ساخت برنامههای مناسبتی و مسابقات تلویزیونی، تقلید از برنامههای خارجی وجود دارد. بهنظر من یک سِیر قهقرایی را صداوسیما در پیش گرفته است. جا دارد در این راستا فراتر از مسئولان صداوسیما، لُجنهای از نخبگان حوزه و دانشگاه و شخصیتهای حقیقی و حقوقی برای نظارت بر برنامههای صداوسیما و خطدهی به آنها تشکیل بشود، چرا که این مسئله مربوط به ساختار و اداره صداوسیما نیست! بلکه ارتباط با فکر و فرهنگ ۸۰ میلیون ایرانی دارد؛ لذا نباید در محدوده مدیران بخشهایی از صداوسیما برای ۸۰ میلیون جمعیت تصمیمگیری بشود.
برخی در رمضان روی آنتن، مخاطب را فریب میدهند
وی با اشاره به حضور برخی از مهمانان حاشیهساز روی آنتن تلویزیون، خاطرنشان کرد: اگر میبینیم که برخی از این برنامهها یا فاقد تأثیرگذاری است، بعضاً تأثیر منفی دارد یا گاهی اوقات بهخصوص در این برنامههای مناسبتی خصوصاً در ماه مبارک رمضان، افرادی که دعوت میشوند صداوسیما را فریب میدهند مثل آن زوج متجاهر به فسق در یکی از این برنامهها آمده بودند با فریبکاری خود را طور دیگری نشان دادند و بعد عکسهای فسقآلود خود را در شبکه مجازی هم پخش کردند.
یک رویه بیحسابوکتابی بر حضور مجریان تلویزیونی حاکم است
رجبیدوانی در پاسخ به این سؤال که چرا آنقدر بیحسابوکتاب مجری به تلویزیون میآید خصوصاً اینکه برخی از آنها با مناسبتهایی چون رمضان سنخیت ندارند، تصریح کرد: بسیاری اعتقاد دارند این روزها تلویزیون برای استفاده از مجری، یک رویه بیحسابوکتابی دارد؛ این انتقاد بهشدت بر صداوسیما وارد است، چرا که بهواسطه این نوع رفتارها و برخوردهای غیرحرفهای، برخی از مجریان باسابقه مذهبی و انقلابی کنار گذاشته شدند و بازیگران سینمایی را بهعنوان مجری آوردند. بعضاً اینها نه رنگوروی انقلابی دارند و نه مذهبی!
چرا بازیگری که مفتخر به سگبازی است مجری رمضان میشود؟
وی اضافه کرد: صرف اینکه برنامه را با یک "به نام خدایی" شروع کنند ظاهراً برای صداوسیما کافی است و اینکه محتوا چیست، چهکسانی هستند و از طریق صداوسیما این افراد چه به خرد جامعه میدهند ظاهراً مهم نیست، کما اینکه یکی از این بازیگران سینما که با وقاحت در فضای مجازی به سگبازی خودش اعتراف و افتخار کرده مجری یک برنامه مناسبتی ماه رمضان میشود که این اتفاق، فاجعه است. بهطور کلی تا وقتی که فضای سینمای ما پاک و سینماگران ما در طراز انقلاب اسلامی نباشند، بهنظرمن یک چنین میدان دادنهایی به برخی از بازیگران سینما، خیانت به آرمانهای انقلاب و خلاف انتظاری است که امام(ره) و رهبر معظم انقلاب از صداوسیما داشته و دارند.
صداوسیما باید دانشگاه انقلاب باشد
پژوهشگر مسائل دینی و مذهبی با ابراز اینکه صداوسیما میتواند از فرصتهای معنوی کشور بهره ببرد، تأکید کرد: من شنیدم که مثلاً یک انیمیشن تام و جری که آمریکاییها میسازند و در کل دنیا از جمله کشور ما خواهان بسیاری نهتنها میان کودکان و نوجوانان، بلکه بزرگترها هم دارد یک گروه روانشناس و جامعهشناس برجسته بر روند تولید و ساخت آن نظارت دارند و به محتوای آن خط میدهند. اینجا نشان میدهد که دشمن ما برای ساخت یک کارتون اینچنین روند اندیشهای را در دستور کار خود قرار میدهد، حال اینکه برای صداوسیما که میخواهد دانشگاه انقلاب باشد با این معضلات زیادی که در جامعه داریم مشکل ازدواج، مشکل اشتغال و بهخصوص با توجه به ایام مقدس و محترمی که ماه مبارک رمضان، مردم خواه ناخواه روی به معنویت میآورند صداوسیما میتواند بهراحتی در این جهت، تولید فرهنگ کند.
صداوسیما باید مروج فرهنگ انقلاب، اسلام و ایران باشد نه فرهنگ نامتجانس!
وی تصریح کرد: الآن معضل بزرگ نقدینگی عظیمی داریم بهجای اینکه یک فرصت برای کشور باشد تبدیل به یک تهدید بزرگ اقتصادی شده که خیلی از مردم بهخاطر این روابط ناسالم در مسائل اقتصادی، نقدینگیهایی دارند، لذا در قضیه ارز و طلا، خودش را نشان میدهد که چگونه به اقتصاد کشور آسیب میزند. اگر صداوسیما با بهرهگیری از کارشناسان برجسته و دغدغهمند انقلابی در عرصههای اقتصادی، فرهنگی و سیاسی میآمد برنامهها را هدفمند شکل میداد حتی فیلمهایی که ساخته میشود برخی موارد راجع به ازدواج مطرح میکنند یا فیلمهایی هم که داخلی ساخته میشوند با فرهنگ انقلابی، اسلامی و ایرانی اصیل ما ناسازگار است، یعنی در حقیقت بهجای ایجاد و ترویج فرهنگ انقلابی، اسلامی و ایرانی، یک فرهنگ نامتجانسی بهخورد جامعه داده میشود.
صداوسیما باید دانشگاهی در برابر تهاجم فرهنگی گسترده دشمن باشد
رجبیدوانی با تذکر اینکه صداوسیما باید دانشگاهی بشود در برابر تهاجم فرهنگی گسترده دشمن و ملت را واکسینه کند، اضافه کرد: عدم موفیقت صداوسیما در برنامهسازیهای مختلف به این مسئله برمیگردد البته از یک طرف هم میدانیم که برخی موارد را بهخصوص در عرصه سیاسی و اقتصادی بهویژه در دولت فعلی صداوسیما در فشار انجام میدهد، چرا که اگر خواستههای دولت را عملی نکند بودجهاش را نمیدهند، صداوسیما از این حیث دچار مشکل است. با این اوصاف اعتقاد دارم با بهرهگیری از افراد خبره و صاحبنظر در عرصههای مختلف، صداوسیما میتواند برنامههایش را هدفمند اجرا کند؛ هم در رساندن پیام و محتوای تأثیرگذار موفق میشود، هم وقت آزاد افراد را پُر میکند و هم دانشگاهی میشود در برابر تهاجم فرهنگی گسترده دشمن و شبیخونهای فرهنگی و ملت را واکسینه میکند.
ارسال نظر