یکشنبه ۹ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۰

هنرمندان حرفه ای تئاتر رغبتی برای کار در حوزه کودک ندارند

تئاتر کودک روی تخت CCU!

بیست و چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان

سینماپرس: انوش معظمی گفت: تئاتر کودک روی تخت ccu افتاده و فعلا با دستگاه، ادامه حیات آن ممکن است.

به گزارش سینماپرس، تئاتر کودک از زیباترین هنرهای نمایشی و در عین حال از سخت ترین ها است. زیرا مخاطبی که برای تماشا می نشیند همانند تخته سفیدی است که جان، دل و گوش خود را برای شنیدن و دیدن به نمایش می سپارد.

در سال های گذشته هنرمندان بسیاری برای عرصه کودک تلاش می کردند و همواره آثاری تولید و عرضه می شد که هنوز هم در یاد و ذهن بسیاری از کودکان  گذشته که والدین امروزی هستند، مانده است.  

اما این سال ها شاهد کمبود آثار نمایشی در حوزه کودک هستیم، کمبود آثار هنری همانند تئاتر برای نسلی حساس بسیار خطرناک است زیرا کودکان ما به تئاترهای قدرتمند و آثار ایرانی نیاز دارند تا بیشتر با فرهنگ کشور خود آشنا شوند. کمبود این آثار خانواده ها را به سمت استفاده از آثار کشورهای دیگر می کشاند، آثاری که با فرهنگ ایرانی غریبه هستند. چرا باید در کشوری که هنرمندان غنی و فرهنگ های اصیل دارد باید کودکان نادیده گرفته شوند؟ چرا زمانی که نام تئاتر کودک بر زبان می آید، موازی با آن کمبود بودجه ظاهر می شود؟

انوش معظمی نویسنده و کارگردان آثار کودک در تئاتر در خصوص وضعیت تئاتر کودک در کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: از نظر من تئاتر کودک روی تخت ccu افتاده و فعلا با دستگاه، ادامه حیات آن ممکن است.

وی با بیان اینکه تئاتر کودک مورد توجه نیست زیرا در سیاست گذاری ها و اولویت های تئاتر جایی ندارد، بیان کرد:دلیل حال بد تئاتر کودک به عوامل مختلفی بستگی دارد و فرهنگ سازی درستی برای آن انجام نشده است زیرا همه تئاتر کودک را به گونه آماتوری و غیر حرفه ای می بینند و این به دلیل بی اهمیت بودن تئاتر کودک در سیاست گذاری های تئاتر است.

ادامه حیات برای تئاتر کودک بسیار سخت است/ تئاتر کودک روی تخت ccu

معظمی با اشاره به اینکه هنرمندان حرفه ای به سمت تئاتر کودک نمی آیند،گفت: تئاتر کودک با وجود اهمیت بالا، جایگاه و بودجه درستی ندارد و خیلی وقت ها عوامل حرفه ای رغبتی برای کار در تئاتر کودک ندارند و دلیل دیگر آن نیز عدم اختصاص سالن های خوب است، به جز ۲یا ۳ سالن اختصاصی تئاتر کودک در تهران، بقیه استاندارد و کیفیت لازم را ندارند.

معظمی در خصوص کمبود تئاتر کودک و آسیب های جبران ناپذیر آن بیان کرد: زمانی که برای قشر حساس جامعه، در حساس ترین مقطع سنی خوراک ذهنی آماده نکنیم، شاهد آسیبی جبران ناپذیر خواهیم بود. ما کاری برای کودکان نمی کنیم و از طرفی معترض هستیم که چرا محصولات خارجی مورد توجه قرار می گیرد؟ ما نتوانستیم خود را به روز و موازی پیشرفت های جهان جلو ببریم به همین علت ضربه آن را می خوریم.

وی افزود: ما باید حواسمان به مسائل اخلاقی و اجتماعی بچه ها باشد زیرا آن ها مانند لوحی سفید هستند و ما باید خوراک ذهنی آن ها را فراهم کنیم که اگر نتوانیم این خوراک ذهنی را فراهم کنیم یا باید گلخانه ای رفتار یا از محصولات خارجی  استفاده کنیم که البته عوارض بسیاری برای ما دارد.

معظمی با اشاره به اینکه ما در حال حاضر نیز با معضلاتی مواجه هستیم که می توانستیم آن را با حداقل فعالیت های هنری، دراماتیک و تئاتری از بین ببریم، گفت: من و کسانی که در کار کودک فعالیت داریم همیشه فریاد می زنیم ولی گوش شنوایی برای شنیدن حرف های ما وجود ندارد.

وی افزود:در بسیاری از موارد به ما چشم می گویند اما آن را عملی نمی کنند. وعده و وعیدها و حرف های قشنگ زده می شود اما تا عمل فاصله زیادی دارد. در تئاتر صرفا چندین جشنواره برگزار و آمارهایی داده می شود ولی اتفاقی رخ نمی دهد. من برای کودکان می نویسم و گاهی نمایشی را روی صحنه می برم ولی باز هم سنگی جلوی پای ما می اندازند اما ما عاشق کارمان هستیم و دغدغه داریم.

ادامه حیات برای تئاتر کودک بسیار سخت است/ تئاتر کودک روی تخت ccu

وی ادامه داد: همکاری نکردن و اختصاص ندادن بودجه کافی برای تئاتر کودک، به شدت سبب کاهش کیفیت کار کودک می‌شود. دوستانی از من پرسیدند که نمایش «گربه‌ای در قصر ملکه» چند پرسوناژ دارد و من گفتم این نمایش ۱۶ یا ۱۷ پرسوناژ دارد؛ به من گفتند تو با این کار خودکشی هنری کردی و نمایش را با ۲ یا ۳ بازیگر جمع کن. همین موضوعات و کمبود بودجه  سبب می‌شود تا ۷۰ درصد درام از بین برود، ما شاهد این موضوع هستیم و می‌بینیم که نمایشی با ۴۰ دقیقه زمان که در آن  داستان، دیالوگ و میزانسن دیده نمی‌شود از این رو از نظر من در آینده چیزی از تئاتر کودک باقی نمی‌ماند.

معظمی با اشاره به اجرای مجدد نمایش «گربه ای در قصر ملکه» گفت: نمایش «گربه ای در قصر ملکه» تا هفتم تیر در حوزه هنری و با بودجه شخصی به اجرا رفت اگرچه هزینه های بالایی دارد اما اجرای نمایش «گربه ای در قصر ملکه» را ادامه می دهم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.