یکشنبه ۲۱ مهر ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۱

جزییات غربالگری صنوف سینمایی؛

ادعای اسعدیان: کمیته تطبیق به‌دنبال حذف خدمات نیست

همایون اسعدیان در نشست خبری هیات مدیره خانه سینما

سینماپرس: در شرایطی که سیطره و حکمرانی طیفی خاص بر خانه سینما اسباب نارضایتی عمومی را در میان اهالی سینما پدید آورده و ...؛ رییس هیات مدیره خانه سینما با تأکید بر لزوم بازنگری در ترکیب اعضای صنوف سینمایی به‌منظور شناسایی اعضای واقعی تأکید کرد «کمیته تطبیق» به دنبال حذف خدمات بیمه اعضای خانه سینما نیست.

به گزارش سینماپرس، همایون اسعدیان رییس هیات مدیره خانه سینما در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به ایجاد کمیته تطبیق گفت: متاسفانه در حال حاضر، در خانه سینما درک و شناختی از میزان اعضای واقعی خانه وجود ندارد، منظور از اعضای واقعی کسانی هستند که در حرفه‌ها و شاخه‌های مختلف سینمایی مشغول کار هستند و از طریق فعالیت در سینما در حال ارتزاق هستند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۲۰ سال از تشکیل خانه سینما می‌گذرد، بیان کرد: در این سال‌ها صنوف مختلفی عضو خانه سینما شده و عضوگیری کرده‌اند، هرچند در مرحله عضوگیری‌ها بسیاری از قواعد و اصول رعایت نشده است، اما بسیاری از دوستانی که در خانه سینما عضو شده‌اند ممکن است که سال‌ها در سینما کار نکرده باشند.

رییس هیات مدیره خانه سینما توضیح داد: به عنوان مثال در کانون کارگردانان سینما، فردی ۲۰ سال پیش یک فیلم ساخته است و با آن فیلم عضو کانون شده است و از آن زمان به بعد دیگر هیچ اثر سینمایی، سریال و حتی مستند نساخته است و اساسا از طریق حرفه دیگری تامین معاش می‌کند، چنین فردی عضو غیرفعال بوده و نمی‌توان آن را عضو واقعی صنف دانست. البته این مساله در تمام حرفه‌های سینمایی از جمله فیلمنامه‌نویسان، چهره‌پردازان و یا تدوین‌گران وجود دارد و افرادی هستند که از حرفه دیگری به غیر از صنف خود تامین معاش می‌کنند.

۵ هزار نفر؛ آمار واقعی اعضای خانه سینما نیست

وی با بیان اینکه در حال حاضر ۵ هزار نفر عضو خانه سینما هستند اما این تعداد اعضای واقعی خانه سینما نیستند، ادامه داد: بعد از بررسی حداقل ۱۰ صنف متوجه شدیم که برخی از اعضای صنوف، عضو صنف دیگری هم هستند، به‌عنوان مثال در صنف مدیران تولید، حدود ۲۵ مدیر تولید داریم که در حال حاضر از تهیه‌کنندگان معتبر سینمای ایران هستند که از آن جمله می‌توان به تقی علیقلی‌زاده، غلامرضا موسوی و مرتضی شایسته اشاره کرد که هم عضو صنف مدیران تولید هستند و هم عضو صنوف تهیه‌کنندگی و نمی‌توان مشخص کرد که این دوستان تهیه‌کننده به شمار می‌روند و یا مدیر تولید.

بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی تنها خدمات خانه سینما است و امکانات دیگری ندارد، به همین دلیل تاکید می‌کنم که قرار نیست که اعضای غیرفعال صنوف، از لیست بیمه تامین اجتماعی خارج شونداسعدیان گفت: به دلایل مختلف تصمیم گرفتیم تا از صنوف مختلف بخواهیم لیست اعضای خود را در اختیار ما قرار دهند و با کمک خود صنف، اعضا و رزومه آنها بررسی شود، تا اول بدانیم سیستم عضوگیری صنوف درست یا غلط بوده است یا نه، چرا که آیین نامه‌های عضوگیری باید به تایید خانه سینما برسد، دوم اینکه عضوگیری با اساسنامه صنف تطابق دارد یا خیر؟ سوم اینکه اعضای فعال و غیرفعال صنف مشخص شود.

وی توضیح داد: پیش از هرچیز باید این مساله را مورد توجه قرار دهید که خانه سینما قرار نیست با این تفکیک و شناسایی، سرویس و یا خدماتی را از کسی قطع کند. اول اینکه خانه سینما سرویس ویژه‌ای به اعضای خود نمی‌تواند ارائه دهد که بخواهد آن را قطع کند و بیمه تامین اجتماعی و بیمه تکمیلی، تنها خدمات این خانه است و امکانات دیگری ندارد. به همین دلیل تاکید می‌کنم که قرار نیست که اعضای غیرفعال صنوف از لیست بیمه تامین اجتماعی خارج شوند.

این کارگردان سینما بیان کرد: صنفی مانند صنف کانون کارگردانان که بیش از ۳۰۰ نفر عضو دارد، برای اینکه بتواند طبق اساسنامه مجمع عمومی خود را تشکیل دهد نیاز به حضور ۱۶۰ عضو دارد در حالی که این ۳۰۰ نفر عضو واقعی نیستند و تعداد افراد واقعی صنف کانون کارگردانان شاید ۲۰۰ نفر باشد. در چنین شرایطی اگر اعضا به تعداد واقعی خود برسند مجمع عمومی با ۱۰۰ نفر نیز می‌تواند برگزار شود و مجامع به دلیل به حد نصاب نرسیدن، کنسل نمی‌شود.

عضوی که ۲۰ سال فعالیت نداشته، از طریق سینما زندگی نمی‌کند

وی بیان کرد: اولین گامی که کمیته تطبیق برمی‌دارد این است که صنوف را واقعی و اعضای واقعی صنوف را شناسایی کند تا از بلاتکلیفی فعلی خارج شویم. البته این را هم باید بگویم که ممکن است هرکدام از اعضای صنوف براساس حرفه‌ای که دارند چند سال یک بار کار کنند، اما عضوی که ۲۰ سال است فعالیت نمی‌کند، به این معنا است که از طریق سینما زندگی نمی‌کند.

رییس هیات مدیره خانه سینما تاکید کرد: در حال حاضر به تمام صنوف خانه سینما نامه زده‌ایم و در بعضی از موارد از دوستان خواسته‌ایم تا نماینده‌ای را به ما معرف کنند تا در شناسایی اعضای فعال به ما کمک کنند که از آن جمله می‌توان به انجمن چهره پردازان، انجمن فیلم کوتاه، انجمن برنامه‌ریزان و دستیاران کارگردان اشاره کرد.

وی ادامه داد: سقف زمانی که برای فعالیت صنوف در نظر گرفته شده است، براساس اساسنامه هر صنف تعیین می‌شود، به این معنا که اگر اساسنامه یک صنف می‌گوید عضوی که ۵ سال فعالیت نداشته باشد، تعلیق می‌شود ما نیز همین نگاه را در صنف مورد نظر برای انتخاب اعضای فعال دنبال می‌کنیم.

کارگردان «بوسیدن روی ماه» بیان کرد: تاکید می‌کنم افرادی که در چند صنف خانه سینما فعالیت می‌کنند، می‌توانند یکی از صنوف را به‌عنوان صنف اصلی انتخاب کنند.

اسعدیان در پایان گفت: متاسفانه برخی فکر می‌کنند که با ادامه فعالیت این کمیته، خدماتی که تا پیش از این از خانه سینما دریافت می‌کردند که از آن جمله می‌توان به بیمه اشاره کرد، قطع می‌شود، در حالی که چنین تصوری اشتباه است و خانه سینما هیچگاه این خدمات را حذف نمی‌کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.