یکشنبه ۱۹ آبان ۱۳۹۸ - ۲۰:۵۸

وقتی آفتابه لگن هفتاد دست می‌شود؛

شوی رسانه‌ای جدید دولت برای اهالی فرهنگ و هنر

ژنرال جنتی و سایه های بنفش تدبیر (2)

سینماپرس: مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی توضیحاتی را درباره تصویب مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در هیئت دولت بیان کرد.

به گزارش سینماپرس، علی ربیعی سخنگوی هیات دولت پیش از ظهر امروز یکشنبه ۱۹ آبان‌ماه در توئیتی اعلام کرد که مجوز تاسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در هیئت دولت مصوب شده است.

این موضوع که از شهریور ماه سال جاری رسانه‌ای شد بر این مبنا شکل گرفت که اگر چه هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری مشمول قانون کار محسوب می شوند ولی به دلیل عدم تصریح کسب و کارهای فرهنگی در این قانون و ویژگی های کسب و کارهای فرهنگی و هنری روابط کارگری و کارفرمایی در چارچوب مقررات فعلی محرز فرض نشده و تلاش هنرمندان و پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری برای تشکیل انجمن های صنفی در چارچوب قانون کار با مشکل مواجه شده است. به همین جهت با تفاهم وزارتخانه‌های فرهنگ و ارشاد اسلامی و تعاون کار و رفاه اجتماعی پیشنهاد ایجاد سازو کار برای مجوز تأسیس انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه در دستور کار این کمیسیون قرار گرفت و پس از تایید در اختیار هیئت دولت برای تصویب قرار گرفت.

علی اصغر سیدآبادی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و نماینده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در کارگروه تصویب این پیش‌نویس در این وزارتخانه در گفتگو با مهر درباره این اتفاق عنوان کرد: اهمیت این رویداد نه به تصویب آن که به مدل تدوین و تصویب آن است. برای این اتفاق تمامی صنوف فرهنگ و هنر گردهم‌جمع شدند وپیش نویسی را آماده کردند که مورد تایید وزارت کار به عنوان مرجع فعالیت‌های صنفی نیز قرار گرفت و در نهایت امروز در هیئت دولت تصویب شد.

وی افزود: تمامی صنوف فرهنگی در بخش سینما و تاتر و موسیقی و نویسندگی و نیز هنرهای تجسمی در جلسات تدوین این پیش‌نویس نمایندگانی داشتند و در جریان این موضوع هستند.

سیدآبادی تصریح کرد: این مصوبه امکان ایجاد تشکل‌های صنفی را برای تمامی بخش‌های فرهنگ و هنر فراهم می‌کند. این موضوع تا پیش از این به دلیل محدودیت‌های قانون کار و در نظر نگرفتن تعاریف مشاغل فرهنگی در آن امکان‌پذیر نبود. بر اساس پیش‌نویس تهیه شده همه صنوف فرهنگی می‌توانند در قالب ساختار تازه دست به تشکیل انجمن صنفی بزنند و اگر در این مساله از سوی مرجعی خللی ایجاد شود کار آنها به کمیسیونی ارجاع داده می‌شود که جدای از نمایندگان دو وزیر ارشاد و کار، نمایندگان صنوف فرهنگی نیز در آن حضور دارند و مصوبه آن برای اجرا در وزارت کار الزامی تلقی می‌شود. این کمیسیون در واقع نقش تسهیلگرانه در این زمینه دارد.

به گفته سیدآبادی با ایجاد انجمن‌های صنفی در هر رشته و پیوستن آنها به هم کانون‌های صنفی شکل می‌گیرد و تجمیع کانون ‌های صنفی نیز در نهایت انجمن صنفی سراسری توسط پدیدآورندگان آثار فرهنگی و هنری و شاغلان بخش فرهنگ و هنر و رسانه را ایجاد می‌کند.

وی تصریح کرد در پیش‌نویس تهیه شده برای این موضوع ایجاد انجمن صنفی و تبعیت از مصوبه تازه برای انجمن‌های فرهنگی هنری موجود داوطلبانه خواهد بود و این ساختار تازه سعی کرده در امور صنفی نقش کمک‌کننده برای فعالان فرهنگی داشته باشد. از سوی دیگر با ایجاد این ساختار تازه فعالیت تشکل‌های و ساختارهای موجود نیز تغییر نمی‌کند و آنها در قالب فعالیت غیرصنفی می‌توانند به کار خود ادامه دهند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.