چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۱

در قسمت پنجاه و چهارم برنامه «هفت» عنوان شد:

منتظری: یکی از وظایف اصلی سینما تعیین و تبیین اهداف ملی و راهبردی است/ در جشنواره سی و هشتم موارد ضداخلاقی دیده می شود

قسمت پنجاه و چهارم برنامه هفت

سینماپرس: در قسمت پنجاه و چهارم برنامه سینمایی «هفت» سیدرضا منتظری از خبرگزاری سینماپرس همراه با عباس گل از خبرگزاری دانشجو با اجرای پژمان کرمی در خصوص برخی مسائل مهم روز سینمای کشور از جمله ضرورت توجه به سینمای استراتژیک و حواشی جشنواره فیلم فجر گفتگو کردند. منتظری در بخشی از این گفتگو اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سینما تعیین و تبیین اهداف ملی و راهبردی است در تمامی کشورهای دنیا هم ما شاهد این اتفاق هستیم و نقشه راهی برای فیلمسازان تبیین و ترسیم می شود که همگی بر اساس آن جلو می روند اما این اتفاق در سینمای ایران آنطور که شایسته است رخ نمی دهد.

به گزارش سینماپرس اهم اظهارات شرکت کنندگان در میز رسانه پنجاه و چهارمین قسمت برنامه سینمایی «هفت» در ذیل این مطلب گردآوری شده است.

پژمان کریمی در ابتدای این برنامه اظهار داشت: یکی از فیلم هایی که قابل احترام است «روز صفر» بود که در روز سوم جشنواره به نمایش درآمد. این فیلم از چند جهت دارای اهمیت است. می شود در حیطه سینمای استراتژیک روی آن بحث کرد.

منتظری در این باره اظهار داشت: یکی از وظایف اصلی سینما تعیین و تبیین اهداف ملی و راهبردی است در تمامی کشورهای دنیا هم ما شاهد این اتفاق هستیم و نقشه راهی برای فیلمسازان تبیین و ترسیم می شود که همگی بر اساس آن جلو می روند. سینمای استراتژیک سینمایی است که در کشور ما به شدت نادیده گرفته شده و گویا دغدغه ای از سمت سیاست گذاران و مدیران سینمایی وجود ندارد تا به این آثار بپردازند. ما بسیار خرسند می شویم که هرزگاهی دغدغه ای می بینیم از سوی دست اندرکاران سینما یا حتی سازمان ها و ارگان ها که به حیطه سینمای استراتژیک ورود می کنند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین ابزارها برای مدیریت سینما، جشنواره های سینمایی هستند. جشنواره فیلم فجر که عنوان مهمترین رویداد سینمایی کشور را با خود همراه دارد و در ایام الله دهه مبارکه فجر برگزار می شود و زاییده و متولد شده از دل انقلاب اسلامی است قطعا در تعیین استراتژی برای یک سال آینده سینمای کشور نقش مهمی را ایفا می کند.

منتظری خاطرنشان کرد: من شخصا خوشحال هستم که در بین انبوهی از فیلم ها که موارد ضداخلاقی، ضدارزشی، سخیف و سطحی همراه با روابط نامتعارف بین زن و مرد، لمس نامحرم، آموزش استعمال مواد مخدر، مصرف مشروبات الکلی و... در روزهای ابتدایی جشنواره شاهد بودیم فیلمی مانند «روز صفر» هم وجود داشت؛ ما باید از تمام دست اندرکاران فیلم «روز صفر» تقدیر کنیم که در سینمایی که مسیرش را به بیراهه می رود چنین فیلم ارزشمندی را تولید کردند. این فیلم اطمینان می دهد که ضربان سینمای استراتژیک در حال تپیدن است. این نوید را می دهد که اگر اهتمامی از سوی مسئولان سینمایی وجود داشته باشد حال سینمای استراتژیک خوب می شود.

گل نیز در همین راستا اظهار داشت: این اثر اولین فیلم متعلق به سینمای ملی بود. آقای منتظری به درستی اشاره کردند فیلم های جشنواره تلخی و ناامیدی را القا می کنند اما «روز صفر» بدون شعارزدگی یک حماسه را روایت می کند. این فیلم قبل از اکرانش در سکوت خبری کارهایش پیش رفت. این اثر متعلق به سینمای ملی است. ما نیاز به این نوع آثار داریم.

سپس کریمی به فیلم «آبادان یازده۶۰» و مشکل داستان این اثر اشاره کرد و اظهار داشت: قالب این فیلم سینمایی نبود و توقعات را برآورده نکرد. ما باید از خود سوأل کنیم چه باید کرد تا معضل قصه و فیلمنامه حل شود. ما گنجینه خوبی داریم. ادبیات دفاع مقدس و مقاومت بالنده است و کتاب های مهمی منتشر شده است. فیلمسازان می توانند این ها را دستمایه تولید آثارشان قرار دهند.

گل در این خصوص گفت: مشکل ما نوع روایت آثار است. آقای خوشبخت بیشتر تله فیلم ساز است و باید مشاوره می گرفت تا اثرش بهتر شود.

منتظری نیز در این راستا افزود: پیروی مبحث قبلی سینمای دفاع مقدس از سینمای استراتژیک جدا نیست. بنده معضل سینمای استراتژیک را مدیریت ناآگاه و فاقد دغدغه می دانم؛ معضل اصلی سینمای دفاع مقدس فقدان مدیرانی است که تمام وجودشان به  دفاع مقدس بسته است؛ ما کمبود سوژه برای تولید آثار دفاع مقدس نداریم. گنجینه عظیمی روبروی ما است که هر کدام از آن ها می تواند دستمایه تولید ده ها اثر قرار بگیرد.

وی افزود: گویا هنوز این باور به وجود نیامده که باید به این مضامین ارزشمند که در واقع هویت ملی و تاریخی مان هستند بپردازیم. فیلمسازانی هستند که سال ها به واسطه تجربه و مهارت و تخصص شان بتوانند اثری شاخص تولید کنند اما سینمای دفاع مقدس در کشور ما مهجور واقع شده و سینماگران دغدغه مند این حوزه اتفاق نظر دارند.

کریمی در این خصوص گفت: انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس حرکت های ویژه ای را شروع کرده است.

منتظری نیز خاطرنشان کرد: این به یمن حضور آقای عظیمی میرآبادی در انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.