چهارشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی:

تئاتر را به هنر کینه تبدیل نکنیم

سید عباس صالحی-وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

سینماپرس: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید خود از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر به پرسش‌های خبرنگاران در خصوص شرایط جشنواره و تئاتر پاسخ داد.

به گزارش سینماپرس، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه حضور در سی و هشتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر و تماشای نمایش «صدمین سالگرد فتح گریه» به کارگردانی مهرداد علیپور و اثری از گچساران با حضور در جمع خبرنگاران درباره ماجرای انصراف برخی هنرمندان از حضور در جشنواره های فجر بیان کرد: مهم این بود که اهالی هنر دچار انشقاق نشوند. این که در حال حاضر جشنواره تئاتر فجر با حضور پررنگ استان های مختلف و بدون اختلاف و ایجاد نزاع درونی پیش رفته، مطلوب است.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در بازدید خود از سی و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر درباره اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد و به ویژه وزیر ارشاد در شرایط پیش آمده برای جشنواره بین المللی تئاتر فجر ورود مستقیم نداشت و به صورت علنی با هنرمندان وارد گفتگو و تعامل نشد؛ با توجه به اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی هنر است و باید برای هر چه بهتر برگزار شدن جشنواره تئاتر فجر به عنوان یکی از رویدادهای جشن پیروزی انقلاب عملکرد پر رنگ تری می‌داشت، گفت: آنچه که برای ما مهم است نتیجه است نه فرآیند، مهم این بود که بین اهالی تئاتر و هنر انشقاق و شکاف پدید نیاید.

وی افزود: اینکه تئاتر فجر را با میزبانی گروه‌های تهرانی و شهرهای دیگر بدون اختلاف درونی که بخواهد ایجاد یک نزاع دائمی داشته باشد، پدید بیاوریم.

صالحی تأکید کرد: تئاتر و هنر نمایش هنر مهر است و نباید به کینه تبدیل شود. اختلاف نظرها و سلیقه می‌تواند باشد اما این اتفاق افتاد و ما خوشحالیم که به لطف خدا نمایش‌های خوبی در جشنواره شرکت کرده اند. به همه سلیقه‌ها احترام می‌گذاریم و این اتفاق خوب را هم ارج می‌نهیم.

وی درباره اینکه آیا به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی لزومی به ورود مستقیم برای حل مشکل پیش آمده برای جشنواره تئاتر فجر نمی‌دید، اظهار کرد: ما به نتیجه فکر می‌کردیم و نتیجه مهم تر بود. ممکن بود پاره‌ای از موضع‌گیری‌های علنی باعث شکل نگرفتن این نتیجه بشود.

وزیر ارشاد درباره تأکید مقام معظم رهبری در دیدار با برخی از اهالی تئاتر مبنی بر افزایش بودجه تئاتر، اظهار کرد: بودجه‌ای که برای هنرهای نمایشی در نظر گرفته می‌شود بودجه اندکی است. نگاه مقام معظم رهبری کمک بسزایی به هنرهای نمایشی کشور دارد. امیدواریم به عنوان مسئولین دولتی از این حمایت، استفاده حداکثری را داشته باشیم. شرایط اقتصادی کشور را می‌دانیم اما هنرهای نمایشی جایگاهی را دارد که نباید مورد غفلت قرار گیرد.

صالحی درباره شرایط تأمین کسری بودجه تئاتر با توجه به مطالبات هنرمندان تئاتر، یادآور شد: با همه شرایط موجود تلاش کردیم در همین جشنواره تئاتر فجر نیز شرایط را به گونه‌ای فراهم کنیم که هنرمندان شرکت کننده تهران و شهرهای مختلف با دغدغه کمتری در جشنواره حضور پیدا کنند ولی ما هم به دوره خشکسالی خورده ایم.

وی درباره همزمانی جشنواره‌های فجر با هم و لطمه‌ای که به جشنواره تئاتر وارد شده، بیان کرد: البته همه جشنواره‌های فجر با هم همزمان نیستند و جشنواره‌های تجسمی و موسیقی بعد از جشنواره‌های فیلم و تئاتر برگزار می‌شوند. حوزه تئاتر و سینما همزمان هستند و این نگاه وجود دارد که در دهه مبارک فجر پاره‌ای از اتفاقات فرهنگی و هنری را با هم ببینیم. این موضوع کمک می‌کند که برون داده‌های هنر ایرانی در یک مقطع دیده شود و به نحوی هم قابلیت‌های انتخاب را دارد و مخاطب می‌تواند درباره تماشای فیلم‌های مدنظر یا تئاترهای مورد علاقه خود انتخاب مناسب را داشته باشد.

وزیر ارشاد درباره اینکه آیا وزارت فرهنگ و ارشاد از هنرمندانی که به هر دلیلی در جشنواره تئاتر فجر حضور پیدا نکردند حمایت لازم را خواهد داشت تا در فعالیت خود با مشکل مواجه نشوند، گفت: تمام تلاش مان این است که اهالی فرهنگ و هنر در کنار هم باشند و به فعالیت‌های فرهنگی و هنری بپردازند و این مسیر را با جدیت و همت پیش ببرند.

صالحی درباره موضوع انتقاد هنرمندان سینما و تئاتر درباره ممیزی‌ها و نظارت‌هایی که وجود دارد و به زعم آن‌ها به سمت سلیقه‌ای شدن پیش می‌رود و اینکه آیا وزارت ارشاد نظارت خاصی روی نظارت‌ها نخواهد داشت، اظهار کرد: از طرف دیگر عده‌ای هستند که می‌گویند شما هیچ نظارتی روی فعالیت‌های هنری ندارید. آنچه از دوستانم در حوزه‌های نظارت سینما و تئاتر داریم این است که نظارت‌ها را سلیقه‌ای نکنند. ممکن است به برخی قوانین اعتقاد نداشته باشیم اما رعایت قانون بد بهتر از بی قانونی است. اگر بخواهیم سلیقه‌ها را اعمال کنیم آنقدر متکثر هستند که نمی‌توانیم به یک جمع بندی و پایان بندی دست پیدا کنیم.

وزیر ارشاد تصریح کرد: دقتی که از دوستان شوراهای نظارتی وزارت ارشاد خواسته ام این است که مسیر اعتدال را داشته باشند تا قانون رعایت و سلیقه کنار گذاشته شود.

وی درباره شفاف سازی مالی در ادارات ارشاد و وضعیت تحقق آن ها، یادآور شد: امسال دستورالعمل شفاف سازی را داریم که رویدادها و جشنواره‌های فرهنگی و هنری حداکثر تا ۳ ماه بعد از زمان برگزاری بیلان‌های مالی و هزینه‌ای خود را منتشر کنند. همچنین در حوزه دستورالعمل‌ها و مقررات چندین بند که در خصوص شفافیت است مورد توجه ویژه قرار گرفته است. رسانه‌ها هم در این زمینه مطالبه کنند تا زبان ما هم برای این خواسته از مدیران تندتر شود.

وزیر ارشاد درباره وضعیت پهنه فرهنگی رودکی و اینکه اصلا وضعیت و تناسبی با هنر و تئاتر ندارد، گفت: دوستان در شهرداری فعالیت‌هایی در این زمینه دارند و تلاش بر این است که هر چه سریعتر به نقطه مشخصی در زمینه پهنه فرهنگی برسند. این محیط باید برازنده هنر شود ولی در حال حاضر شرایط پهنه فرهنگی شرایط مناسبی نیست. امیدواریم کارهایی که در دست انجام است با سرعت بیشتر تحقق پیدا کند. دوستان شهرداری هم علاقه مند به شکل گیری این اتفاق هستند و امیدواریم در دوران حضور آقای حناچی در شهرداری این فعالیت سرعت بیشتری به خود بگیرد.

صالحی درباره حمایت میلیاردی شهرداری تهران از جشنواره فیلم فجر و حمایت نکردن این نهاد از جشنواره تئاتر فجر و اینکه وزارت ارشاد در سطوح بالاتر چه اقداماتی برای حمایت نهادها و سازمان‌ها از جشنواره تئاتر انجام داده است، تأکید کرد: به نظر می‌آید یکی از مشکلاتی که داشته و داریم این است که کارگزاران‌مان با هنرهایی ارتباط دارند که پروپاگاندای بیشتری دارند. این یک نقیصه است. ما هنرهایی داریم که ممکن است پروپاگاندا نداشته باشند اما تأثیرگذاری آرام اما عمیقی دارند و می‌توانند در فضای فرهنگی و هنری جامعه مؤثرتر باشند که از آن جمله هنرهای نمایشی است.

وی ادامه داد: من به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد و مدیران هنرهای نمایشی باید تلاش کنیم راه‌های ارتباطی این هنرها را با کارگزاران بیشتر کنیم تا تأثیر آن مفهوم تر شود. اگر ما به وحدت عرضی ایران، کلیت ایران، گذشته و آینده ایران فکر می‌کنیم هنرهای نمایشی می‌تواند به پاره‌ای از روابط ملی ما عمق دهد. ما اگر بتوانیم پاره‌ای از نمایش‌ها را با فضاهای کارگزاران مان بیشتر کنیم، تأثیرات این نمایش‌ها را برای حکمرانی خوب بیشتر پیدا می‌کنیم و آنجاست که می‌توانیم خط‌های ارتباطی را بین حکمرانان و تئاترها داشته باشیم.

وزیر ارشاد درباره اینکه آیا تأیید می‌کند که سازمان زیباسازی شهرداری تهران برای حمایت از جشنواره‌های هنری شرطی تعیین کرده است، بیان کرد: هنرها رقیب هم نیستند و باید از کمک شهرداری به سینما قدردانی کنیم اما اینکه در حوزه تئاتر هم باید حمایت داشته باشد باید کار کرد. ما باید بین حوزه شهری و حوزه هنر بخصوص حوزه نمایش در طول سال تعامل بیشتری برقرار کنیم زیرا برخی مواقع ایجاد شرایطی برای تبلیغات خوب از سوی شهرداری می‌تواند حامیان مالی را جذب کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.