سه‌شنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۲

با برگزاری اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

«خورشید» بهترین فیلم جشنواره شد/ «روز صفر» و «شنای پروانه» رکوردداران دریافت سیمرغ/ پایان جشنواره‌ای متوسط با نادیده‌انگاری سینماگران ارزشی!

اختتامیه سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: همزمان با یوم الله ۲۲ بهمن مراسم اختتامیه سی و هشتمین جشنوارت فیلم فجر در برج میلاد برگزار شد و برگزیدگان معرفی شدند. مراسمی که در غیاب آثار و سینماگران ارزشی و با بروز بی‌تدبیری مدیران سینمایی، محفلی برای ارایه پزهای منورالفکرانه و سیاسی توسط برخی داوران و برگزیدگان شد.

به گزارش سینماپرس این مراسم با پخش سرود رسمی جمهوری اسلامی ایران و تلاوت آیاتی از کلام الله مجید آغاز شد.

در ادامه این مراسم تیزر جشنواره و کلیپ سالروز پیروزی انقلاب اسلامی برای حضار پخش شد.

 محمدرضا شهیدی‌فر در ابتدای مراسم ضمن تبریک به مناسبت ایام‌ دهه فجر و سالروز پیروزی انقلاب اسلامی، به آنچه در ماه‌های گذشته رخ داده اشاره کرد و با اشاره به این که امروز مصادف با چهلمین روز شهادت سردار حاج‌قاسم سلیمانی‌است، گفت: شهادت او ملت ما را بار دیگر همدل کرد.مدتی پس از سقوط هواپیمای اکراینی در روزهایی که مردم ما ملتهب و نگران بودند، به روزهای جشنواره فیلم فجر رسیدیم. هنرمندان ما در این روزها سعی کردند در کنار هم و در کنار مردم باشند. او ابراز امیدواری کرد که از این پس حرف‌های امیدبخش و حرف‌هایی که ما را در همه احوال کنار هم قرار می‌دهد، بشنویم.

سپس داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفت و گفت: به شما حضار گرامی و سینماگران خوشامد می‌گویم؛ وی سپس متن از پیش نوشته خود را قرائت کرد که در آن به شهادت سردار سلیمانی و حادثه هواپیمایی اشاره کرد و ادامه داد: این جشنواره از مهم ترین آیین هایی است که ما را کنار هم جمع می‌کند. 

داروغه زاده‌ادامه‌داد: در این جشنواره جریان های فکری متنوع در قاب ماندگار سینما به موضوعات مختلفی می پردازند. گفتگو و شنیدن و دیدن آغازیاست برای درک بهتر قسمتی به ظاهر متفاوت از افراد جامعه و شرایطی که در آن حضور دارند. جشنواره مانند عیدانه ای است که تمام اعضای خانواده را کنار هم جمع میک ند و این عیدانه باعث خیزش مردمی در کل کشور می شود. جامعه به آیین هایی نیاز دارد که کنار هم بودن را در آن تجربه کنیم.

در ادامه ویدیویی از برش های کوتاه  فیلم های حاضر در جشنواره پخش شد.‏

سپس سیمرغ بلورین بهترین عکس به مریم تخت کشیان برای فیلم «غلامرضا تختی» اهدا شد.

در ادامه سیمرغ بلورین بهترین پوستر به محمد تقی پور برای فیلم «۲۳ نفر» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین تیزر و آنونس به امید میرزایی برای فیلم «شاه کش» تعلق گرفت.

در بخش‌بعدی مراسم نوبت به اهدای جوایز فیلم های کوتاه، مستند و بخش نگاه نو رسید.

با حضور هیأت داوران در این بخش جوایزی به شرح ذیل به برگزیدگان اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم کوتاه به «دابر» با کارگردانی سعید نجاتی رسید. نجاتی جایزه خود را به سیدصادق موسوی مدیرعامل انجمن سینمای جوانان اهدا کرد!

سیمرغ بلورین بهترین فیلم مستند بلند به تهیه کنندگان و کارگردان فیلم «جایی برای فرشته ها نیست» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم بخش نگاه نو به سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» رسید.

فرشته طائرپور قبل از اهدای جوایز در سخنانی پرشائبه گفت: سلام می‌کنم به کسانی که نیامدند اما ما باور داریم دلشان برای سینمای ایران می‌تپد؛ ایستادن ما روی این سن و فیلم ساختن ما از سر بی اعتنایی به وقایع تلخ اجتماعی نیست و از سر اعتنا است و با دانش و تسلط که امیدبخش آینده فرهنگ این سرزمین است اینجا هستیم؛ یاد گرفتیم اگر دل خونین داریم با لبخند به این جشنواره می آییم. 

وی ادامه داد: من یک جمله از خواکین فینیکس برنده اسکار بهترین بازیگری نقل می کنم که همه ما یک عشق مشترک داریم و آن سینما و فیلم است. فکر می کنم بهترین هدیه به من فرصتی است که از صدای خود برای بی صداها استفاده کنم.

شهیدی فر سپس با بیان اینکه شهرداری تهران حامی مالی جشنواره فیلم فجر بوده اظهار داشت: در دنیا این اتفاق باسابقه است. وی سپس از حناچی دعوت کرد روی صحنه برود.

شهردار تهران ضمن تبریک سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی گفت: یاد می‌کنم از کسی که یا رفتنش ملت ایران را غمگین کرد؛ سردار دل ها و ۱۷۶ مسافر هواپیمای ماه گذشته که هر ۲ مورد در آستانه چهلمین روز درگذشت شان هستیم آرزوی مغفرت دارم.

وی ادامه داد: ایام انقلاب از این جهت اهمیت دارد که شاهد همبستگی اقشار مختلف را به یادگار گذاشته است.  

حناچی در بخشی از سخنان خود، حمایت از جشنواره فیلم فجر را وظیفه شهرداری تهران در حمایت از هنرمندان و مردم دانست. او گفت: تهران شهری برای همه نخواهد شد مگر با افزایش آگاهی‌های شهروندان. باید باور کرد که هنر و سینما بهترین وسیله برای تاثیرگذاری بر جامعه، فرهنگسازی و ایجاد نشاط اجتماعی است.

سپس شهیدی فر با اعلام رسیدن به زمان بزرگداشت فریدون جیرانی دعوت کرد تا همه فیلم کوتاهی که برای بزرگداشت وی ساخته شده را نگاه کنند. در این فیلم بازیگرانی همچون نوید محمدزاده، باران کوثری، پرویز پرستویی و... در رابطه با وی اظهار نظر کرده بودند.

سیدغلامرضا موسوی و مهدی صباغ زاده برای بزرگداشت جیرانی روی صحنه رفتند. موسوی گفت: سخن گفتن در مورد جیرانی هم سهل است هم مشکل؛ ما بدون تعارف به او استاد می گوییم. او یک نویسنده، کارگردان و روزنامه نگاری عالی است. ما از خمس علم وی استفاده کردیم. جیرانی ویروس سینما را در مشهد منتشر کرد و ما از طریق وی سینما را جدی گرفتیم. او همه نوع فیلمی را می دید؛ از فیلم هندی گرفته تا فیلمفارسی! جزو ویژگی هایش این است که معلم بسیار خوبی است و به همین دلیل در آموزشگاه های بسیاری فعالیت می کند.

وی افزود: تجلیل از جیرانی تجلیل از سینمای میانه است؛ هنرمندانی که با او کار می کنند همواره بهترین بازی های شان را ارائه داده اند؛ تمام کسانی که با سینما آشنا هستند با جیرانی آشنا هستند. من از کسانی که برای این فیلسوف سینما مراسم بزرگداشت گرفتند تشکر می کنم. 

صباغ زاده همچنین با آرزوی بهبودی جیرانی گفت: من سینما را مدیون جیرانی هستم؛ اول انقلاب آقای جیرانی فیلمنامه «آفتاب نشین ها» را نگارش کرده بودند و ما با همکاری آن را تولید کردیم؛ این فیلم جنجال زیادی در مجلس ایجاد کرد چون نمی دانستند شرایط سینما در بعد از انقلاب چیست.

سپس با دعوت شهیدی فر جیرانی با همراهی ابراهیم داروغه زاده روی صحنه رفت ‌و مورد تشویق ممتد حاضران قرار گرفت.

در ادامه مراسم تصاویری از سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی پخش شد و حاضران را در اندوه فراق وی فرو برد. سپس اعلام شد تعدادی از خانواده شهدای دفاع مقدس، مدافع حرم، هواپیمای اکراینی و ترور در این مراسم حضور دارند. در نهایت از برخی شهدا نام برده شد و مردم به احترام آن ها را ایستاده مورد تشویق قرار دادند.

برای اهدای جایزه ویژه حاج قاسم سلیمانی، سیدعباس صالحی وزیر ارشاد، حسین انتظامی رئیس سازمان سینمایی و ابراهیم داروغه زاده دبیر جشنواره روی صحنه رفتند. همچنین به نمایندگی سینمای ایران همایون اسعدیان و منوچهر شاهسواری نیز روی صحنه حاضر شدند.

سیمرغ ویژه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی به فیلم «آبادان یازده۶۰» به تهیه کنندگی حسن کلامی اهدا شد.

در ادامه مراسم سیدعباس صالحی پشت تریبون رفت ‌و گفت: بار دیگر سینما و جشنواره فجر؛ سینما شاید نتواند دنیا را تغییر دهد اما می تواند دریچه گفتگو را باز کند. امروز ما به گفتگو نیازمندیم. در این ۱۰ روز به زبان سینما با هم گفتگو کردیم. جشنواره فجر فرصتی است برای گفتگوهای اجتماعی؛ ما به نگاه های تازه و چشم اندازهای تازه نیازمندیم. 

وی افزود: ایران و انسان به این چشم اندازها نیازهای جدی تری داشته و دارند. جشنواره فرصتی است برای دیدن و تبادل و نقد؛ سینما عشق مردم جهان و ایران است. جشنواره فیلم فجر برای مردم ایران است. امروز پایان ۱۰ روزه سینمای فجر است اما چراغ سینما خاموش نشدنی است.

سپس نوبت به اهدای جوایز بخش سودای سیمرغ رسید. در این بخش جوایزی به شرح ذیل اهدا شد:

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های بصری به محمد برادران برای فیلم «خروج» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه میدانی به محسن روزبهانی برای فیلم «روز صفر» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی به مهرداد میرکیانی برای فیلم «خروج» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی لباس به امیر ملک پور برای فیلم «روز صفر» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه به کیوان مقدم برای فیلم «خورشید» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین صدا به مهدی صالح کرمانی (صدابردار) و آرش قاسمی (صداگذار) برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین موسیقی به بامداد افشار برای فیلم «پوست» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین تدوین به اسماعیل علیزاده برای فیلم «شنای پروانه» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری به مرتضی نجفی برای فیلم «تومان» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن به طناز طباطبایی برای فیلم «شنای پروانه» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد به امیر آقایی برای فیلم «شنای پروانه» رسید.

در ادامه مراسم از تعدادی بازیگران تقدیر شد. شمیلا شیرزاد بازیگر فیلم «خورشید»، ابوالفضل شیرزاد بازیگر فیلم «خورشید»، روح الله زمانی بازیگر فیلم «خورشید» و... در این بخش لوح تقدیر دریافت کردند و با تشویق ممتد حاضران در سالن روبرو شدند.

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول زن به نازنین احمدی برای فیلم «ابر بارانش گرفته» اهدا شد. 

سیمرغ بلورین بهترین نقش اول مرد به پیمان معادی برای فیلم «درخت گردو» اهدا شد.

سعید راد که برای اهدای جایزه پشت تریبون رفته بود با انتقاد از تحریم کنندگان جشنواره گفت: سینما هستی است و حرکت روبه جلو دارد. ما هیچ کداممان آدم های شکست خورده نیستیم. درباره کسانی که در سالن نیستمند  متاسفم. چرا اقای کیمیایی و حاتمی کیا و درویش نیستند؟ قهر چه معنایی دارد؟

سیمرغ بلورین بهترین فیلم هنر و تجربه به کارگردانان «پوست» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه به نیما جاویدی و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» رسید.

جایزه ویژه هیأت داوران به سعید ملکان برای فیلم «روز صفر» اهدا شد.

سیمرغ بلورین بهترین کارگردان به محمدحسین مهدویان برای فیلم «درخت گردو» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم به امیر بنان و مجید مجیدی برای فیلم «خورشید» رسید.

سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه تماشاگران به «شنای پروانه» و سیمرغ بلورین بهترین فیلم از نگاه ملی نیز به «روز صفر» اهدا شد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.