به گزارش سینماپرس، ارزیابی چکیدههای دریافت شده توسط کارگروه علمی پژوهشی هفتمین سمینار پژوهشی تئاتر مقاومت انجام و چکیدههای منتخب معرفی شدند.
پژوهشگرانی که چکیده مقالات آنها پذیرفته شده است، حداکثر تا پانزدهم مهر فرصت دارند اصل مقالات را در ۲ فرمت «ورد» و «پیدیاف» به ایمیل سمینار به آدرس research@rtfestival.ir ارسال کنند.
چکیدههای منتخب بدون اولویت:
۱- بازنمایی هویت زن در نمایشنامههای علیرضا نادری با بررسی موردی نمایشنامههای «۳۱/۶/۷۷» و «سه پاس از حیات طیبه نوجوان نجیب و زیبا»، (پریسا کیومرثی، محمدرضا رسولی)
۲- تاثیر جشنوارههای تئاتری بر جریانسازی تئاتر مقاومت (ایرج افشاریاصل)
۳- بررسی «سکوت بهمثابه مقاومت» از منظر فلسفه مدرن با تامل بر نمایشنامههای «خاموشی دریا» نوشته رضا گوران و «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنییک، (قاسم تنگسیرنژاد)
۴- استراتژی تبلیغات برای تئاتر جنگ (بهزاد خاکینژاد)
۵- بررسی مفاهیم اجتماعی در نمایشنامههایی با موضوع مقاومت (امیر بشیری)
۶- مطالعه نشانهشناختی زمان در نمایشنامههای مقاومت (ملیحه سلیمانی)
۷- خوانش پسااستعماری کارکرد افسانههای هرمزگان در نمایشنامه «غُراب شیطان» رضا گشتاسب با نگاهی به دیدگاههای پساشرقشناسی ادوارد سعید (علیرضا داوری)
۸- مطالعه شاخصههای ادبیات حماسی در تئاتر دفاع مقدس (هادی ولیپور قرهقیه)
۹- بررسی جایگاه امر سیاسی در تئاتر مقاومت (مجید لکیسهلوانی)
۱۰- نقد ایدئولوژیزه کردن گفتمانِ ادبیات و تئاتر مقاومت (آرمان طیران)
۱۱- نقش کنشِ انتخاب شخصیت در خلق ادبیات نمایشی دفاع مقدس (فواد ابراهیمیان)
۱۲- بررسی کنش شخصیت در ادبیات نمایشی دفاع مقدس ایران (بررسی آثار دفاع مقدس علیرضا نادری)، (مرضیه درخشاننیا)
۱۳- نمایش عروسکی: شیوهای بیانگر در بازنمایی امر مقاومت با بررسی جنبههای مقاومت و استحاله آن در مفهوم عدالت اجتماعی، در اپراهای عروسکی عاشورا، مولوی و حافظ، اثر بهروز غریبپور، (سلما محسنیاردهالی)
۱۴- بررسی عناصر مشترک متاثر از جنگ تحمیلی در نمایشنامههای دهه هفتاد اکبر رادی و مرتضی شاهکرم با تکیه بر سه اثر اکبر رادی «کاکتوس»، «شببخیرجناب کنت»، «باغ شبنمای ما» و چهار اثر مرتضی شاهکرم «عندالمطالبه»، «تو هرگز نخواهی گشت»، «سانتیمتر»، «نوبت یعنی بعدی»، (مریم جعفریحصارلو، سید علیحمزه پهنهکلانی)
۱۵- تئاتر ظرفیتی برای شناخت و ساخت الگو- قهرمان ایرانی (مسعود شامیخاتونی)
۱۶- تحلیل تاثیرگذاری نظام سیاسی بر جریان تئاتر مقاومت در دهههای هفتاد و هشتاد شمسی (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۱۷- مطالعه گستره مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران از ۱۳۵۰ تا ۱۳۹۸ (فریبا جعفری)
۱۸- بررسی کرونوتوپ در نمایشنامههای «پچپچههای پشت خط نبرد»، «۳۱/۶/۷۷» و «چهار حکایت از چندین حکایت رحمان» نوشته علیرضا نادری، (رضا نادریفرادنبه)
۱۹- بررسی عوامل موثر بر بازنمایی فرهنگ در گستره مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (حسین حیدریپور)
۲۰- خوانش ادبیات مقاومت از دریچه بررسی تجربه زیستی مربیان فوتبال استان خوزستان با تمرکز بر زندگی پرویز دهداری، منوچهر سالیا، جاسم اهلیرف و لفته سهبرادران، (فرهاد ریاضی)
۲۱- فهم نظری تئاتر دفاع مقدس در گفتمان تئاتر مقاومت (یک الگوی پیشنهادی)، (علی رویین)
۲۲- بررسی راهکارهای گستره فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (طلعت هوشمند)
۲۳- واکاوی تطبیقی مفهوم هویت از نگاه انسانشناسی میان ادبیات عرب و ادبیات مقاومت ایران و اثرپذیری آن در نهاد تئاتر (احمد انوشه)
۲۴- واکاوی هویت مکان در مواجهه با مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی ایران (مهشید حسینیان)
۲۵- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در ادبیات نمایشی روسیه و فرانسه از منظر عناصر زبانی و زیباییشناسی (شهره امانی)
۲۶- نگرشی برکارکردهای مقاومتی و مبارزاتی تئاتر خیابانی در جهان عرب (علی زیستی، روژین نادری)
۲۷- بررسی تطبیقی مفهوم مقاومت در شاهنامه فردوسی و ادیسه هومر (سعید قاسمی، داریوش نصیری)
۲۸- بررسی مقاومت بدن زنان در جنگ با نگاهی به نمایشنامه «پیکر زن همچون میدان نبرد در جنگ بوسنی» نوشته ماتئی ویسنییک (ابوذر مختارزاده)
۲۹- مطالعه تطبیقی نمایشنامه «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری و داستان «بازگشت به حیفا» نوشته غسان کنفانی، براساس الگوی سفر قهرمان جوزف کمبل (لیلی عاج)
۳۰- گفتمان تئاتری و بازاندیشیِ فرهنگ مقاومت (ولیالله شالی، امیرابوالفضل اسکندری)
۳۱- چگونگی نمود موضوع مقاومت در نمایشنامه «مردههای بیکفن و دفن» نوشته ژان پل سارتر، براساس نظریه قدرت از منظر میشل فوکو (رحمان هوشیاری)
۳۲- جامعهشناسی نمایشنامههای ارسالی در بخش نمایشنامهنویسی شانزدهمین جشنواره بینالمللی تئاتر مقاومت براساس نظریه بازتاب جانت ولف (محمدرضا رسولی، پریسا کیومرثی)
۳۳- مطالعات جامعهشناختی (خانواده) شخصیتهای محوری در نمایشنامههای دفاع مقدس دهه ۱۳۸۰ (بر اساس رویکرد پیر بوردیو و با تاکید بر نمایشنامه «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری)، (شهرام احمدزاده)
۳۴- راهکارهای گستره فرهنگسازی مفهوم مقاومت با نهاد تئاتر (احمد امینفرد)
۳۵- رویکرد واقعگرایانه در پرداخت درام مقاومت و تقابل آن با ویژگیهای درام حماسی (مهدی نصیری)
۳۶- تحقق گفتمان مقاومت در نمایشنامههای بهرام بیضایی (نمونه موردی «پردهخانه»)، (سید محمد مداححسینی)
۳۷- بررسی هویت اجتماعی در نمایشنامههای «سه پاس از حیات طیبه نوجوانی نجیب و زیبا»، «پچپچه های پشت خط نبرد» و «۳۱/۶/۷۷» نوشته علیرضا نادری بر مبنای نظریه ریچارد جنکینز (لیلی عاج)
۳۸- بررسی نشانهشناختی اجراهای شاخص تئاتر مقاومت (از ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵) با تمرکز بر تاثیر نشانههای استفاده شده در تولید معنا (مریم رسولی)
۳۹-بررسی جایگاه کمدی در آثار نمایشی با موضوع جنگ و مقاومت (سید جواد روشن)
هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت به همت انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بنیاد فرهنگی روایت فتح و با دبیری حمید نیلی، آذرماه سال جاری برگزار خواهد شد.
ارسال نظر