به گزارش سینماپرس، لادن طاهری مدیر فیلمخانه ملی ایران با اشاره به اهمیت دسترسی به اطلاعات موجود در فیلمخانه درباره دلایل شکل گیری آن گفت: از آنجا که در عصر اطلاعات و فن آوری، اسناد و آثار شنیداری و دیداری بخشی از ثروت های ملی و اموال عمومی هر سرزمینی محسوب می شوند و لاجرم باید که همچون سایر میراث ملی حفظ، نگهداری و با امانت و مراقبت کافی به نسل های بعدی منتقل شود، فیلمخانه ها تاسیس شده اند؛ همانگونه که موزه ها بنا شده اند تا جایگاه حفظ و نگهداری آثار و اشیاء باستانی کشورها باشند.
طاهری درباره مهم ترین اهداف فیلمخانه ملی ایران در سال های گذشته گفت: جمع آوری، حفظ و نگهداری یک نسخه از تمامی فیلم های سینمای ایران، تهیه گنجینه ای از عکس های صحنه، پوسترها و آنونس های فیلم های سینمایی، تهیه شناسنامه کامل برای تمامی آثار موجود و طبقه بندی اسناد اعم از دیداری و شنیداری و در کنار آن همگامی با پیشرفت های فن آورانه مانند ایجاد آرشیو مواد تصویری ویدیویی و دیجیتال، اصلاح و مرمت دیجیتال آثار با ارزش تصویری و ... از جمله اهداف فیلمخانه در سال های اخیر بوده است.
وی با اشاره به موضوع پراهمیت در دسترس قرار دادن اطلاعات موجود در فیلمخانه ادامه داد: گذشته از وظیفه مهم جمع آوری و نگهداری فریم به فریم میراث تصویری کشور، یکی دیگر از وظایف فیلمخانه ها در دسترس قراردادن اسناد و فیلم ها جهت بازبینی و استفاده پژوهشگران، دانشجویان، فیلمسازان و کلیه کسانی است که به دلایل مختلف به فیلمخانه رجوع کرده و درخواست دسترسی به اسناد جمع آوری شده موجود را دارند. چرا که اگر کاربران به راحتی به این منبع عظیم و باارزش دسترسی نداشته باشند، نمی توان معنا و مفهومی برای این همه تلاش و صرف نیرو، بودجه و زمان متصور شد.
مدیر فیلمخانه ملی وجود نظامی یکپارچه را برای دسترسی به اطلاعات ضروری عنوان کرد و از فهرست نویسی دقیق درباره اطلاعات موجود خبر داد و گفت: برای دسترسی علمی، عملی و البته اجرایی و ساده به وجود فهرست نیاز بود. به همین دلیل از سال ها پیش فهرست نویسی تمام اسناد موجود در فیلمخانه ملی ایران به منظور ایجاد نظامی یکپارچه برای دسترسی سهل و صحیح به آثار موجود، آغاز شده بود. در طول این سال ها، مراجعه کنندگان به فیلمخانه ملی با هر میزان اطلاعات - هرچند اندک و مختصر - درباره آنچه مورد درخواستشان بوده، با مراجعه به این نظام مکانیزه اطلاع رسانی و استفاده از اطلاعات آن به هدف خود دست پیدا می کردند.
طاهری بیان کرد: از آنجایی که گنجینه فیلمخانه ملی ایران همواره در حال توسعه است، روزآمد کردن این نرم افزار که به صورت اختصاصی برای فیلمخانه نوشته شده بود همواره و به شکلی مستمر در دستور کار قرار داشت که این روزها آخرین مراحل اجرایی نسخه جدید آن متناسب با نیازهای امروز این مجموعه در حال تکامل و نیز قابلیت قرار گرفتن آن در وب فراهم شده است.
وی با ابرازی امیدواری در این مورد که کار به زودی به نتیجه برسد، گفت: در اولین مرحله (که امیدوارانه حداکثر طی سه ماه آینده به نتیجه خواهد رسید) نسبت به انتشار فهرست و مشخصات فیلم های سینمایی ایرانی که طی سی و پنج سال گذشته حقوق فیلمخانه آنها خریداری شده است اقدام خواهد شد. در ادامه و به تدریج، فهرست فیلم های سینمایی بعد از انقلاب و نیز فیلم های مستند قبل و بعد از انقلاب که فیلمخانه ملی ایران مالک آنها است منتشر می شود.
مدیر فیلمخانه ملی ایران در پایان گفت: متناسب با اقتضائات فنی و رعایت اصول و ضوابط درباره دسترسی آنلاین به فیلم ها تصمیم گیری و سطح بندی لازمه تعیین و اعلام خواهد شد. به این ترتیب با انتشار این فهرست امکانی فراهم می شود که محققان و دانشجویان قبل از مراجعه به فیلمخانه از موجودی فیلمخانه ملی ایران مطلع شوند.
ارسال نظر