سه‌شنبه ۱۸ آذر ۱۳۹۹ - ۱۲:۵۰

هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت؛

تشریح جزئیات برگزاری اختتامیه و اعطای جوایز تئاتر مقاومت

نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت

سینماپرس: نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با حضور حمید نیلی دبیر این رویداد فرهنگی برگزار شد.

به گزارش سینماپرس، نشست خبری هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت با حضور حمید نیلی دبیر این رویداد فرهنگی، برگزار شد.  

نیلی در ابتدای صحبت‌های خود گفت: هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، به صورت رسمی از اردیبهشت ماه ۹۹ با انتشار فراخوان جشنواره آغاز شد. پس از چند ماه تلاش بی وقفه با وجود کرونا و لزوم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی، اکنون به روزهای پایانی کار رسیده ایم.

وی افزود: هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان و سمینار پژوهشی برگزار شده است و در فراخوان آمده که علاوه بر مفاهیم ایثار، مفاهیم مقاومت، مقاومت در تاریخ معاصر، حمایت از تولید ملی، مدافعان سلامت و مقاومت ملل هم مورد توجه مسئولان جشنواره است. گستردگی موضوعات فراخوان سبب شد با کارهای مختلف نمایشی مواجه شویم و این از مزایای جشنواره هفدهم تئاتر مقاومت است. حضور فعال دانشجویان باعث شکل گیری زوایای جدید در پرداخت به موضوع مقاومت در آثار نمایشی شد. از ویژگی‌های دیگر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت، طراحی جایزه ویژه سردار قاسم سلیمانی بود.

نیلی در ادامه صحبت‌های خود اظهار کرد: از آغاز جشنواره سعی شد تمام رویدادها به صورت آنلاین باشد و فقط داوری آثار به صورت حضوری انجام شود. در اختتامیه نیز از دو چهره سرشناس این عرصه نصرالله قادری و کوروش زارعی تقدیر خواهد شد. یکی از نکات مهم جشنواره امسال گسترش جشنواره در سراسر کشور بود که در این امر استان‌ها خیلی کمک کردند و برگزاری جشنواره در استان‌ها هم مد نطر بود اما به علت کرونا انجام نشد. قرار بود امسال بخش دانشجویی در مشهد و بخش صحنه‌ای در استان فارس برگزار شود که نشد. در جشنواره امسال، پیوند صنعت و نمایش مد نظر ما بود که با کمک همراه اول و مس سرچشمه رفسنجان انجام شد. بسیاری از صنایع دوست دارند که در حوزه موسیقی و سینما سرمایه گذاری کنند و سرمایه گذاری این دو شرکت در حوزه نمایش مثبت بود. در نهایت دو اثر برگزیده راهی جشنواره فجر و دانشجویی خواهند شد.

در ادامه، توحید معصومی دبیر اجرایی جشنواره تئاتر مقاومت گفت: فکر نمی‌کردم که از جشنواره ما به دلیل کرونا و شرط دست اول بودن متون نمایشی، استقبال شود اما شد. مجموع آثار رسیده به جشنواره ۱۳۵۰ اثر در ۶ بخش مختلف است که ۵۴۱ اثر در بخش صحنه ای، ۲۹۵ اثر خیابانی، ۸۵ اثر دانشجویی، ۳۷۴ اثر نمایشنامه، ۵۳ اثر سمینار پژوهشی و ۵۵ اثر کودک و نوجوان هستند.

وی افزود: مهم‌ترین نکته این جشنواره تنوع موضوعی بود که آثار را از نگاه صرف به ۸  سال دفاع مقدس خارج کردیم و گستره مختلف آثار نمایشی درباره مقاومت ایران و جهان را دریافت کردیم. امسال چند اثر درباره حاج قاسم سلیمانی، مقاومت در ایران، شهید هادی برونسی و شهید شاهرخ ضرغام، نقش زنان در هشت سال دفاع مقدس و ... به دستمان رسیده و باعث تنوع شده است.

او ادامه داد: اجرای نمایش های جشنواره تئاتر مقاومت باید اوایل آبان ماه آغاز می شد که به علت آغاز موج سوم کرونا، به ۲۵ آذر ۹۹ تا ۲ دی ۹۹ موکول شد. اختتامیه جشنواره هم در تالار وحدت برگزار می شود. در کل، دوازده اثر در بخش دانشجویی، ۲۵ اثر در بخش صحنه‌ای و  ۲۰ اثر در بخش خیابانی به مرحله نیمه نهایی رسیدند.

معصومی گفت: مبلغ فروش بلیت اجراها در سایت تیوال ۵ هزار تومان است که از فردا پیش فروش بلیت جشنواره آغاز خواهد شد. غیر از آثار پخش شده آنلاین دو رویداد زنده کارگاه آموزش به صورت لایو در اینستاگرام جشنواره یا سایت تیوال از ساعت ۱۹:۳۰ تا ۲۰:۳۰ با آموزش قطب‌الدین صادقی در بخش کارگردانی تئاتر و ایوب آقاخانی در بخش نمایش نامه نویسی پخش خواهد شد. ما هر شب نقد و بررسی آثار پخش شده همان روز را را با اجرای مصطفی محمودی و کارشناس تئاتر کشور داریم.

معصومی درباره بخش نمایشی تئاتر مقاومت گفت: ذات نمایش خیابانی به زنده بودن آن است و ما تصمیم گرفتیم در تهران شرایط اجرا را فقط برای هیئت داوران و خود گروه نمایشی فراهم کنیم. گروه نمایشی از شهرستان برای اجرای خیابانی یک روز قبل از اجرا و یک روز بعد از اجرا در تهران خواهند بود. تقسیم بندی آن‌ها حتی در هتل‌ها و رستوران‌ها به صورت زمانی خواهد بود تا از تجمع جلوگیری شود و در عرض سه روز ارزیابی آثار خیابانی به اتمام می‌رسد. تماشاگران می‌توانند از طریق سایت تیوال امتیاز بدهند و ذیل نمایش‌های پخش شده مربوطه نقد کنند که در پایان از نقدهای مربوط در بخش صحنه ای، بخش دانشجویی، بخش کودک و نوجوان یک اثر مورد تقدیر خواهد گرف. جایزه‌ای از طرف ستاد مجازی جشنواره و سایت تیوال برای نقد برتر نمایش‌ها با داوری کارشناسان اعطا می‌شود. در مراسم اختتامیه، جایزه بخش ویژه حاج قاسم سلیمانی هم فقط به یک اثر برگزیده اهدا خواهد شد.

دبیر اجرایی هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت درباره کتاب‌های امسال این رویداد گفت: در سی ام آذر ماه ۹۹ یازده مقاله پذیرفته شده توسط پژوهشگران جشنواره ارائه می‌شود و در همین مراسم از کتاب «گفتمان هفتم» که شامل همین یازده مقاله پذیرفته شده است و همچنین کتاب ترجمه شده " درآمدی بر تئاتر مقاومت" که شامل مجموعه مقالات ترجمه شده مترجمان ایرانی است رونمایی می‌شود. کتاب سوم ما هم "مجموعه نمایشنامه‌های تئاتر مقاومت" است که الآن در حال داوری است. این کتاب پس از برگزیدن نمایشنامه‌های برتر چاپ خواهد شد.

توحید معصومی همچنین درباره بودجه جشنواره تئاتر مقاومت گفت: ما امسال به هر یک از گروه‌های نمایشی مبلغ دو میلیون تومان کمک هزینه تمرین دادیم که البته نمی‌دانستیم در عرض ۶_۷ماه همه چیز چند برابر می‌شود. بودجه جشنواره دو میلیارد تومان بود که با کمک حامیان مالی همراه اول و مجتمع مس سرچشمه رفسنجان به چهار میلیارد و سیصد میلیون تومان رسید.

حمید نیلی گفت: برای بخش خیابانی نیز اجرا برای عموم مردم در نظر گرفتیم و در آخر از تماشاخانه‌های خصوصی که با تمام مشقت‌ سالن هایشان را در اختیار ما قرار دادند، تشکر می‌کنم.

در پایان نیز حمید نیلی و توحید معصومی از پوستر هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت رونمایی کردند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.