به گزارش سینماپرس، سید صادق موسوی دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران در گفتوگو با خبرنگاران جوان، گفت: سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران همیشه در آبان ماه برگزار میشد، اما امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا بخشهایی از فستیوال مانند آموزش، مشاوره تخصص، نشست علمی با ۱۰ مدرس خارجی و ۱۰ مدرس ایرانی برگزار شد که مجموعا شامل بیش از ۲۰ کارگاه در۱۰ شبانه روز بود. هر روز ۴ ساعت این نشستها ادامه داشت و ۳۳ هزار و ششصد بازدید کننده به طور کامل از این محتواها به شکل رایگان استفاده کردند. وی افزود: نزدیک به ۲۰۱ فیلم ایرانی و خارجی در ۳۶ باکس جشنواره در اشکال مختلف، داستانی، مستند، انیمیشن و فیلمهای تجربی قابل مشاهده است.
موسوی با اشاره به فیلم های رسیده به دبیرخانه گفت: چهار هزار و ۸۵۶ فیلم خارجی به دبیر خانه جشنواره رسیده که از میان آنها چهار هزار و ۸۰۰ فیلم حذف شد و فقط ۵۶ فیلم توانست به بخش رقابت راه پیدا کند که فقط شامل یک درصد از آثار خارجی می شود. از میان هزار و پانصد و هشتاد پنج فیلم ایرانی، ۱۴۲ فیلم ایرانی در جشنواره حضور پیدا کردند.
وی ادامه داد: این مهمترین جشنواره فیلم کوتاه در غرب آسیا و خاورمیانه است که ۳۷ سال برگزاری و پشتوانه عمیق علمی فرهنگی و هنری را در این منطقه دارد.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: امسال بخش مجازی جشنواره را به شکل جدی راه اندازی کردیم. امسال بر بستر پلتفرمهای ایرانی ما عمده فیلمهای جشنواره را توانستیم پخش کنیم و استقبال کم نظیری از آن شده است. دیروز ۴ هزار نفر از فیلمهایی که در روز اول پخش شده بود، استفاده کردند، فروش قابل قبولی به عنوان اولین تجربه فروش اینترنتی در حوزه فیلم کوتاه داشته ایم.
وی گفت: با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و با حداکثر فاصله جشنواره را برگزار میکنیم و استحضار دارید که در قوانین بازگشایی سینماها، صاحبان سینماها میتوانند ۵۰ درصد ظرفیت سینما بلیت فروشی کنند. برای افزایش ضریب ایمنی نهایتا ۲۵ درصد ظرفیت سینما را اشغال کردیم که در بسیاری از سانسها، همان ظرفیت هم تکمیل نشده؛ چرا که ما اصرار داریم مردم از خانه فیلم ببینند.
موسوی گفت: اینجا بلیت فروشی برای مردم نداریم و فقط از طریق پلتفرم میتوانند به تماشای فیلمها بنشینند. در کاخ جشنواره فقط صاحبان آثار و اصحاب رسانه و صنف فیلم کوتاه خانه سینما میتوانند حضور داشته باشند.
دبیر سی و هفتمین جشنواره فیلم کوتاه تهران گفت: اولین جشنواره معتبر سینمایی در سال ۹۹ است که هم شکل فیزیکی و هم شکل مجازی برگزار می شود و بسیار تجربه موفقی داریم.
موسوی گفت: در فراخوان جشنواره به بخش کووید ۱۹ توجه کردیم. فیلمهای رسیده در این حوزه را داوران محترم می بینند. یک فیلم از این فیلمها به عنوان اثر برگزیده با موضوع کرونا انتخاب شد که در اختتامیه از آن قدردانی خواهد شد. فیلم کوتاه همه ساله مخصوصا در حوزه فیلمهای داستانی به موضوعات اجتماعی میپردازد. موضوعات فرهنگی، اجتماعی مهمترین دغدغه فیلمسازان کوتاه ماست و این دغدغه در سال جدید هم بود.
وی افزود: به دلیل شرایط کرونا مدتی تولیدات فیلم کوتاه و بلند در کشور تعطیل شده بود با این همه تعداد فیلم هایی که به جشنواره رسید، بسیار شگفت انگیز بود چرا که بیش از نیمی از سال فعالیت تولیدی تعطیل شده بود اما جریان فیلمسازی در کشور رو به رکود نرفت و فضای نقادانه، پرسشگر، فضای خلاقانه و فضای تجربه گرا جریان دارد.
موسوی گفت: فیلم کوتاه علی رغم اینکه بسیار جریان فرهیختهای رو تعقیب میکند حدودا در هیچ جای دنیا محلی برای عرضه ندارد؛ چراکه روی پرده و اکران عمومی نیستند و به ندرت در شبکه های تلویزیونی استفاده می شوند و در پلتفرمها و شبکه نمایش خانگی هم به تازگی ورود پیدا کرده از این رو برگزاری جشنوارههای فیلم کوتاه فقط محل کشف استعداد هنرمندان و صنعت تصویر کشور است.
موسوی گفت: فیلمی با عنوان بیچاره ظاهرا مشخصات قبلی آن با تهیه کنندگی مشترک ریحانه پارسا بوده و فرض ما بر این بود، اما تهیه کننده کنونی نامه نگاری کرد و گفت مالکیت و تهیه کنندگی فیلم منحصرا برای خودم (هادی دهقان) است و خودشان میتوانند پاسخگوی هر مدعی دیگری باشند. براساس اظهارت و فرمی که پر شده و تهیه کننده فیلم نوشته مطلقا کسی تهیه کننده فیلم نیست.
وی با اشاره به تفاوت برگزاری جشنواره نسبت به سال گذشته گفت: سال گذشته در پردیس ملت تا پاسی از شب میماندیم و تا دو نیمه شب فیلم پخش میکردیم. امسال به دلیل کرونا و سرمای بهمن ماه باید جایی را انتخاب میکریدم که تراکم جمعیت به دلیل کرونا رعایت شود.
موسوی گفت: انجمن سینمای جوانان ایران مهمترین مرکز تولید فیلم کوتاه در ایران و بزرگترین مدرسه سینمایی در کشور است که با ۸۰ دفتر و نمایندگی، سالانه بیش از ۴ هزار هنرجو فارغ التحصیل می شوند و با ۷۰۰ مدرس کار می کنند و هزار فیلم کوتاه حرفهای نیمه حرفهای و هنرجویی تولید می شود.
ارسال نظر