چهارشنبه ۱۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۱:۴۹

سینماپرس و یک گزارش خواندنی - بخش دوم

تلخ و شیرین های سینماگران در سال ۹۹/ برگزاری جشنواره یأس برانگیز فجر و هدر دادن بودجه های بیت المال، افزایش بی رویه تورم و گرانی تلخ ترین اتفاقات سال!

شاه حسینی-حر-مهام-قوی تن-دانش-هاشمیان-امینی-وزیری

سینماپرس: یکی از علایق دوستداران سینما اطلاع از حال و هوای هنرمندان محبوب خویش است اینکه چه اتفاقاتی را در طول زندگی خود سپری نموده است. سینماپرس تلخ و شیرینی های زندگی برخی از سینماگران ایرانی طی یک سال گذشته را از ایشان سوأل کرده و با رضایت آنان در معرض دید مخاطبان خود قرار داده است.

سینماپرس با ۸ تن از هنرمندان رشته های گوناگون سینمایی در رابطه با مسائل تلخ و شیرینی که در سال ۹۹ شاهد آن بودند به گفتگو نشست. اغلب هنرمندان از افزایش بی رویه تورم و گرانی، بی توجهی مسئولان دولت به مشکلات مردم و سینماگران و همینطور برگزاری جشنواره یأس برانگیز و بی خاصیت فجر و هدر دادن بودجه های بیت المال و... به عنوان تلخ ترین اتفاقات سال نام بردند.

لازم به توضیح است در بخش اول این گزارش نظرات بهزاد رحیم خانی، سیروس الوند، حسین گیتی، داود توحیدپرست، هادی مرزبان، سودابه خسروی، پیمان عباسی و ابراهیم وحیدزاده در خصوص تلخ ترین و شیرین ترین اتفاقات سال ۹۹ منتشر شده است.

ماحصل گفتگوی سینماپرس با انسیه شاه حسینی، اکبر حر، علی مهام، علی قوی تن، گلچهره دانش، فرخ هاشمیان، پویا امینی و سیدمحسن وزیری که در بخش دوم این گزارش نظرات شان را با سینماپرس در میان گذاشتند در ذیل نقل شده است.

*****************

امیدوارم با رفتن مسئولان این دولت اوضاع کشور از هر نظر بهتر شود

انسیه شاه حسینی کارگردان سینما با بیان اینکه کرونا در سال ۹۹ بیداد کرد و فجایع آن بسیار تلخ بود به سینماپرس گفت: امیدوارم با رفتن مسئولان این دولت اوضاع کشور از هر نظر بهتر شود. همانطور که تغییرات در قوه قضائیه و مجلس شورای اسلامی باعث بهبود شرایط شد امیدواریم تغییرات در دولت هم برای جامعه نجات بخش باشد.

وی سپس در پاسخ به این سوأل که شما چه انتظاری از مسئولان در سال جدید دارید اظهار داشت: من شخصاً از این ها هیچ انتظاری ندارم چون این ها گوش شنوایی ندارند. ما را به خیر آن ها امیدی نیست امیدواریم که فقط شر نرسانند!

افزایش بی رویه تورم، گرانی و به خطر افتادن معیشت مردم تلخ ترین اتفاق سال ۹۹ بود

اکبر حر دیگر کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: تلخ ترین حادثه سال ۹۹ گرانی ها و به خطر افتادن معیشت مردم بود. وضعیت در سال ۹۹ به گونه ای بود که بخش اعظمی از افراد به این نتیجه رسیدند که برخی مسئولان معیشت مردم را به گروگان گرفته اند!

وی ادامه داد: طبعاً این اتفاقات از جایی ناشی می شود که مسئولان هیچ دغدغه ای برای رفع بحران زندگی مردم و هنرمندان ندارند و به همین علت مطالبات هنرمندان و افراد جامعه را جواب ندادند.

حر خاطرنشان کرد: امروزه نوعی بی اعتمادی نسبت به دولت شکل گرفته و این بسیار تلخ است. پرسش بنده اینجا است که چرا باید بعد از گذشت ۴ دهه از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی برای دریافت چند عدد مرغ خارجی صف های طویل تشکیل شود؟ این اتفاقات در شأن ملت انقلابی ما نیست و مسئولان باید چاره ای فوری برای برون رفت از این شرایط اسفبار اندیشه کنند.

برگزاری جشنواره ه یأس برانگیز و بی خاصیت فیلم فجر و هدر دادن بودجه های بیت المال کام همه مان را تلخ کرد

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون با بیان اینکه برگزاری جشنواره ه یأس برانگیز و بی خاصیت فیلم فجر و هدر دادن بودجه های بیت المال کام همه مان را تلخ کرد به سینماپرس گفت: این جشنواره که به بدترین شکل ممکن برگزار شد تنها به نفع کسانی بود که به عنوان برگزارکننده در آن حضور داشتند!

وی ادامه داد: امیدوارم در سال جدید بتوانیم شاهد رفع بحران های فراوان در حوزه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و به ویژه فرهنگی و هنری در کشور باشیم.

از دست رفتن هنرمندان بزرگ به علت ابتلا به کرونا ما را در غم بی پایانی فرو برد

علی قوی تن کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: تلخ ترین اتفاق سال ۹۹ برای من این بود که ما با کووید ۱۹ جنگیدیم و در این جنگ نابرابر هنرمندان و مردم عزیزان مان را از دست دادیم.

وی ادامه داد: از دست رفتن هنرمندان بزرگ به علت ابتلا به کرونا ما را در غم بی پایانی فرو برد، دوستان عزیزی را در سال ۹۹ از دست دادیم که هر کدامشان وزنه و ستونی برای عرصه فرهنگی و هنری کشور محسوب می شدند.

قوی تن سپس از به سرانجام رساندن فیلم سینمایی اش به عنوان اتفاق خوش سال ۹۹ یاد کرد و گفت: اینکه توانستم در بحران کرونا کارم را به نتیجه برسانم برای خوشایند بود و امیدوارم در سال ۱۴۰۰ همه هنرمندان بتوانند با خیال راحت و با حمایت های ویژه مسئولان کارشان را به نتیجه برسانند.

کرونا، زلزله، درگذشت هنرمندان و ورزشکاران نامی و... کام مان را تلخ کرد

گلچهره دانش عضو شورای مرکزی انجمن منشیان صحنه سینمای ایران نیز با بیان اینکه کرونا، زلزله، درگذشت هنرمندان و ورزشکاران نامی و... کام مان را تلخ کرد به سینماپرس گفت: سال ۹۹ سال بسیار عجیبی بود. مرگ هنرمندان فراوان حوزه سینما و موسیقی در این سال ما را در سوگواری دائمی قرار داد. وضعیت به قدری عجیب بود که ما نمی دانستیم شب که می خوابیم و صبح که از خواب بلند می شویم باید منتظر شنیدن خبر درگذشت کدام هنرمند و چهره سرشناس باشیم!

وی افزود: من امیدوارم بلا و مصیبت های متعدد هرچه زودتر شرشان را از سر مردم کشورمان کم کنند و آحاد افراد جامعه بتوانند در سال جدید با شادکامی و خوشی زندگی کنند و به آرزوهای شان برسند.

برگزاری فاجعه آمیز جشنواره فجر در بحران کرونا تلخ ترین اتفاق سال ۹۹ بود

فرخ هاشمیان بازیگر سینما و تلویزیون نیز به سینماپرس گفت: اینقدر تلخی دیدیم که نمی دانم از کدام باید حرف بزنم. از این بگویم که افرادی سیاست گذار و تعیین کننده امور زندگی هنرمندان شده اند که هیچ دغدغه ای برای رفع بحران زندگی آن ها ندارند و به مثابه سدی در مقابل هنرمندان محسوب می شوند و همه مواهب را برای دوستان و نزدیکان شان می خواهند یا از برگزاری فاجعه آمیز جشنواره فیلم فجر در بحران کرونا که تلخ ترین اتفاق سال ۹۹ بود؟

وی تأکید کرد: وضعیت به قدری بحرانی و تأسف بار است که فقط می توانم بگویم سال به سال دریغ از پارسال! من امیدوارم هرچه زودتر شر مصائب متعدد از کشور ما کم شود و مدیرانی متعهد و دغدغه مند در رأس امور بیایند.

عدم حمایت از فعالان فرهنگی و هنری کام مان را تلخ کرد

پویا امینی بازیگر سینما و تلویزیون نیز با بین اینکه عدم حمایت از فعالان فرهنگی و هنری کام مان را تلخ کرد اظهار داشت: ما عملاً هیچ حمایتی از مدیران فرهنگی ندیدیم و تصور نمی کنم کمک هزینه های اندکی که به برخی هنرمندان داده شد کفاف مخارج سنگین زندگی با این تورم بالا را بدهد. ای کاش این مبالغ ناچیز هم به هنرمندان داده نمی شد تا منتی بالای سرشان نباشد. ما همچنان منتظریم یک نهاد و سندیکایی حمایت واقعی از اهالی فرهنگ و هنر داشته باشد اما گویا این آرزویی دست نیافتنی و محال است.

وی ادامه داد: از جمله اتفاقات تلخ دیگر از دست دادن اساتید و بزرگوارانی مثل زنده یادان محمدعلی کشاورز، چنگیز جلیلوند، پرویز پورحسینی و... بود. امید که دیگر در سال جدید شاهد این همه تلخی و تلخکامی نباشیم!

به هم ریختگی وضعیت اقتصادی جامعه را دچار بحران کرد

سیدمحسن وزیری تهیه کننده سینما با بیان اینکه تلخ ترین اتفاق سال ۹۹ کرونا بود اظهار داشت: کرونا اوضاع اقتصادی جامعه را به شدت به هم ریخت. سینما هم به دنبال آشفتگی در سایر حوزه ها به بدترین وضعیت ممکن رسید و بسیار صدمه خورد.

وی ادامه داد: بنده خودم شخصاً برای تولید فیلم پروانه ساخت گرفتم اما نتوانستم کارم را شروع کنم. امیدوارم سال ۱۴۰۰ سال خوبی شود. امید که ریشه کرونا کنده شود و سینما رونق بگیرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.