شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۱

هنرمندان از اصرار برای برگزاری «شو»ی جهانی فجر در بحران کرونا می گویند؛

انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

پاک نیت-وحیدزاده-دوستی-لک زاده-توکلی-خلیلی فرد-مسافرآستانه-سجادی حسینی-علیخانی-مظفری-مرزبان-گودرزی-قنبری

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور با انتقاد از تصمیمات مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا تأکید کردند: وقتی بخش اعظمی از اهالی سینما از تأمین معاش روزانه خود عاجزند، برگزاری جشن و جشنواره چه معنایی دارد؟ این دسته از سینماگران متذکر شدند: مسئولان با توجه به انتخابات پیش رو امیدی به بقای شان نمی بینند و با لجاجت می خواهند جشنواره برگزار کرده و از مواهب آن بهره مند شوند!

به گزارش سینماپرس طی تمام سالیانی که از برگزاری مجزای جشنواره جهانی فیلم فجر می گذرد تعداد کثیری از اهالی سینما نسبت به این رویداد بی هویت و بی خاصیت و بودجه بربادده موضع گرفته و خواهان برچیده شدن بساط دبیر و دوستانش که اینک بدل به حیات خلوتی برای آن ها شده است شدند.

برای اولین بار در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۴ مسئولان سازمان سینمایی مبادرت به برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر کردند که این اقدام با اعتراض تعداد کثیری از کارشناسان و اهالی رسانه و سینماگران روبرو گشت؛ عدم استقبال مخاطبان، سالن های خالی نمایش دهنده آثار سینمایی از جمله نکاتی بود که در اولین سال برگزاری این جشنواره جهانی فیلم فجر به شدت به چشم می خورد و این در حالی بود که مسئولان اصرار داشتند با انجام برنامه هایی که به تعبیر بخش اعظمی از اهالی سینما تنها شبیه به یک «شو» شده بود این جشنواره را پر رونق و پر بار نشان دهند.

علیرغم اعتراض بخش عمده ای از اهالی سینما که با ارائه دلایل کارشناسی برگزاری تفکیک شده جشنواره فیلم فجر را به ضرر سینمای ایران می دانستند مسئولان سازمان سینمایی در اردیبهشت ماه ۹۵ برای دومین سال پیاپی مبادرت به برگزاری این جشنواره با سر و صدای بیشتر کردند که این بار هم نتیجه مثبتی از آن حاصل نشد و سینماگران همچنان برگزاری این گونه جشنواره را به ضرر سینمای کشور بر می شمردند.

این رویه و حرکت اشتباه مدیران سینمای کشور طی سال های بعد به تناوب دیگر تکرار شد و ما شاهد برگزاری جشنواره به اصطلاح جهانی فیلم فجر بودیم؛ بسیاری از اهالی رسانه، منتقدان و حتی هنرمندان بر این باور بودند که اگر مسئولان جشنواره با بریز و بپاش های فراوان از مهمانان پذیرایی نمی کردند و کارت های غذا و... در اختیار آن ها قرار نمی دادند رسماً هیچ شخصی در پردیس سینمایی چارسو حاضر نمی شد.

اینک در بحرانی ترین شرایط کرونایی کشور و در حالی که معتبرترین و مهمترین رویدادهای سینمایی جهان یا به صورت کامل ملغی شده اند و یا به صورت آنلاین برگزار می شوند شنیده می شود مسئولان این رویداد بی خاصیت درصدد هستند تا با بریز و بپاش های هنگفت در آخرین روزهای حیات دولت تدبیر و امید سهم خود را از بودجه های بیت المال بردارند هرچند که این اتفاق جان بسیاری از اصحاب رسانه و هنرمندان را به خطر بیندازد.

در همین رابطه ۱۵ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: محمود پاک نیت، ابراهیم وحیدزاده، مریم دوستی، کریم لک زاده، هوشنگ توکلی، یاسمن خلیلی فرد، مریم وفایی، حسین مسافرآستانه، کاوه سجادی حسینی، عبدالله علیخانی، مهدیار حسن پور، مجید مظفری، هادی مرزبان، فاطمه گودرزی و رهبر قنبری با ما گفتگو کردند که ماحصل این گفتگوها برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی سینماپرس در ذیل نقل شده است.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

محمود پاک نیت بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: پرسش بنده از یکایک تصمیم گیران، سیاست گذاران و مدیران فرهنگی و سینمایی این است که وقتی بخش اعظمی از اهالی سینما از تأمین معاش روزانه خود عاجزند، برگزاری جشن و جشنواره چه معنایی دارد؟ چرا ما همیشه اصل قضیه را فراموش می کنیم و به فرعیات می چسبیم؟ چرا باید پول های بیت المال را با برگزاری این جشنواره ها هدر بدهیم اما در کنارمان برخی هنرمندان صاحب نام را شاهد باشیم که به لقمه نانی نیاز دارند؟ بنده بار دیگر تأکید می کنم در چنین وضعیتی که اغلب اهالی سینما بیکار هستند و درآمدی ندارند به برگزاری جشنواره ها هیچ نیازی نیست چون اولین چیزی که مهم است سلامتی اهالی سینما و مردم است.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما نیز در این باره به سینماپرس گفت: برگزاری جشنواره جهانی فجر در این بحران فاجعه بار کرونا یک پارادوکس عجیب در جامعه ایجاد می کند؛ مردم بی تردید این پرسش برایشان به وجود می آید که اگر وضعیت پاندمی کرونا خوب است چرا اصناف تعطیل شده اند و نزدیک به ۱۴ ماه است در کشور مشکلات حاد به وجود آمده و اگر وضعیت پاندمی بد است چرا جشنواره های ریز و درشت آن هم به صورت فیزیکی برگزار می شوند! متأسفانه هیچ برنامه ریزی مدونی وجود ندارد؛ وزارتخانه ها هیچ هماهنگی با یکدیگر ندارند و هرکسی ساز خودش را می زند! از یک طرف ستاد ملی مقابله با کرونا و وزارت بهداشت ممنوعیت های مختلف اعم از تعطیلی اصناف، ممنوعیت تردد میان استان ها، ممنوعیت تردد در ساعات پایانی شب و... ایجاد می کنند از سوی دیگری وزارتخانه ای مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی کارهای خودش را پیاده می کند و اصلاً اعتنایی به این ممنوعیت ها ندارد!

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

مریم دوستی کارگردان سینما نیز تأکید کرد: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا مصداق بارز قانون گریزی است؛ وقتی سینماهای کشور نزدیک به یک سال است در حالت تعطیل و نیمه تعطیل به سر می برند، وقتی میزان مبتلایان کرونا روند افزایشی دارد و وقتی اغلب پروژه ها به حالت تعطیل درآمده اند هرگز نباید جشنواره ای آن هم به صورت فیزیکی برگزار گردد. اینکه برخی افراد می آیند و اعلام می کنند جشنواره جهانی فجر قرار است برگزار شود نشان دهنده بلاتکلیفی در سیاست گذاری های کرونایی است. پرسش بنده از متولیان این امر آن است که چطور شما می خواهید در این بحران کرونا مردم را به سالن های سینما بکشانید و باشگاه مخاطبان راه انداخته اید؟

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

کریم لک زاده کارگردان سینما با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر قطعاً نباید به صورت عمومی و فیزیکال باشد چرا که بی تردید برگزاری این رویداد به صورت فیزیکی می تواند وضعیت کرونا را به شدت بدتر کند و من امیدوارم تا دیر نشده مسئولان ذیربط تدبیری سریع داشته باشند و جلوی برگزاری جشنواره به شکل عمومی و فیزیکی را بگیرند. در این ایام به جز سوگواری هیچ کار دیگری نمی توان انجام داد! پس قطعاً بهتر است تدبیری داشته باشیم تا این بحران از بین برود و بعد از بحران بتوانیم دوباره تدبیری برای احیای فرهنگ و هنر و سینما کنیم.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

هوشنگ توکلی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون نیز با انتقاد شدید نسبت به تصمیمات مدیران سازمان سینمایی متذکر شد: در تعجبم چطور راهپیمایی روز جهانی قدس به بهانه کرونا لغو می شود اما برخی درصدد برگزاری جشنواره جهانی هستند!؟؛ اگر کرونا خطر دارد چرا باید راهپیمایی در فضای باز لغو شود اما جشنواره در محیط سربسته برگزار گردد؟ این پرسشی است که مسئولان ستاد ملی مقابله با کرونا باید پاسخگوی آن باشند. همه ما به خوبی آگاهیم که اصرار مدیران برای برگزاری جشنواره استفاده از پول های مانده در صندوق است! جشنواره ها بودجه های بسیار خوبی دارند که بخشی از آن ها به دلیل کرونا راکد باقی مانده و این بهانه ای است که در این روزهای باقی مانده عمر دولت این پول ها را بهره برداری کنند.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

یاسمن خلیلی فرد عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: تا زمان واکسینه نشدن دست کم‌ ۷۰ درصد جامعه و رسیدن به ایمنی برگزاری هر گونه جشن و جشنواره کمک به قتل عام مردم است و در این بحران کرونا اصلاً نباید هرگز دست به چنین اقداماتی زد! همان‌طور که برگزاری جشنواره ملی فجر اشتباه بود برگزاری جشنواره بین المللی فجر اشتباهی است چه بسا بزرگتر چراکه در حال حاضر در پیک خطرناکی قرار داریم که در خوش بینانه ترین حالت و طبق گفته متخصصان دست کم ۴ تا ۶ هفته به طول خواهد انجامید.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

حسین مسافرآستانه دبیر جشنواره تئاتر فجر و کارشناس فرهنگی با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: بنده با برگزاری فیزیکی جشنواره جهانی فجر در این بحران فاجعه بار کرونا ۱۰۰درصد مخالفم؛ بی تردید تمامی جامعه هنری کشور با چنین اتفاقی که می تواند منجر به گسترش بیشتر این ویروس منحوس و ابتلا و مرگ افراد متعدد باشد مخالف هستند و امیدوارم ستاد ملی مقابله با کرونا هرگز اجازه برگزاری چنین جشنواره ای را صادر نکند. رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی، تجمع در مراکز سرپوشیده و... جان مردم را روز به روز بیشتر می گیرد؛ وقتی ستاد ملی مقابله با کرونا حتی تأکید دارد تجمعات چند نفره خانوادگی تشیکل نشوند خوب بی تردید باید با تجمع چند صد نفره در جشنواره هم مخالف باشد!

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

کاوه سجادی حسینی کارگردان سینما در خصوص اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: ستاد ملی مقابله با کرونا باید به صورت جدی تمامی اتفاقات و تصمیمات مدیران را در هر سطحی رصد کند؛ مدیران دولتی باید یکصدا باشند و هر کس نباید در حوزه خود هر تصمیمی که دلش می خواهد بگیرد، مضاف بر اینکه دولت موظف است هرچه سریع تر تدبیری جدی برای واکسینه شدن تمامی مردم داشته باشد تا بتوانیم هرچه زودتر از شر این ویروس خلاص شویم و به زندگی عادی برگردیم. من امیدوارم درایت جدی از سوی مسئولان دولت و همچنین ستاد ملی مقابله کرونا برای برگزاری جشنواره جهانی فیلم فجر وجود داشته باشد چرا که در این وضعیت پرخطر و حساس برگزاری این جشنواره در صورت عدم رعایت پروتکل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی منجر به معضلی شدید می شود که جبران پذیر نیست!

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

عبدالله علیخانی تهیه کننده پیشکسوت سینما با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: دکان جشنواره جهانی فیلم فجر باید برای همیشه تخته شود! من می خواهم بدانم چه منافع و چه رانتی در برگزاری این رویداد بی بازدده و بی خاصیت وجود دارد که عده ای برای برگزاری آن سر و دست می شکنند؟ پول های سینمای ایران تا امروز خرج اتینا شده و دیگر نباید اجازه دهیم برخی مدیران با برگزاری این دورهمی ها بیش از پیش بودجه های مملکت را فدای امیال شخصی شان کنند. جشنواره های معتبر جهانی در این مدت تعطیل شدند و برخی از آن ها به صورت مجازی برگزار شدند اما سینمای ما که ابعاد بین المللی ندارد و نهایتاً تا همین ورامین هم نمی رود به دلیل دکانی که برخی آقایان باز کرده اند جشنواره هایش برگزار می شود!

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

مجید مظفری بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: تمامی اهالی سینما باید به صورت متحد و یکپارچه جلوی برگزاری جشنواره جهانی فجر در این بحران اسفبار کرونا را بگیرند؛ این وظیفه همه ما است که برای حفظ جان همکاران مان، اهالی رسانه و مردمی که قرار است در این رویداد شرکت کنند جلوی این اتفاق نامبارک را بگیریم و اجازه ندهیم این رویداد در این روزهای سخت کرونایی برگزار شود. بی تردید برخی افراد سودهای کلانی از جشنواره می برند که اصرار به برگزاری اش دارند در غیر این صورت همه ما به خوبی می دانیم که این جشنواره هیچ نفعی برای سینمای ما ندارد و برگزاری آن در این موقعیت بحرانی و حساس اصلاً به صلاح نیست.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

هادی مرزبان بازیگر و کارگردان سینما، تلویزیون و تئاتر نیز در این باره به سینماپرس گفت: مدیران وزارت ارشاد به جای برگزاری شوآف هایی نظیر جشنواره جهانی فیلم فجر، تدبیری برای وضعیت بحرانی معیشتی هنرمندان داشته باشند! این کارها در این روزهای تلخ و سیاه کرونایی به چه دردی می خورد؟ این جشنواره ها به جز اینکه بودجه ها را بر باد دهند هیچ دستاوردی ندارند و بهتر است جلوی برگزاری شان گرفته شود. این مسئولانی که چنین برنامه هایی برای خودشان می ریزند بیایند و یک بار این پرسش را از خودشان بکنند که ما بعد از برگزاری این همه جشنواره به چه چیزی رسیدیم؟ این شو ها به چه کار ما می آید؟ چرا باید پول های هنگفتی را صرف برگزاری چنین رویدادهای بی بازددهی کنیم؟

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

فاطمه گودرزی بازیگر سینما و تلویزیون با انتقاد شدید از تصمیمات نابخردانه مدیران سینمایی و اصرار به برگزاری «شو» ی جشنواره جهانی فیلم فجر در بحران کرونا گفت: اگر هنر برای رشد و پویایی جامعه و برای فرهنگ سازی است که هیچ جشنواره ای در این روزهای کرونایی نباید برگزار شود اما اگر هنر برای مدیران و مسئولان و منافع شان است می توانند جشنواره برگزار کنند؛ آنچه اکثریت هنرمندان و آحاد افراد جامعه به آن معتقدند این است که در این روزهای سیاه کرونایی برگزاری هیچ جشن و جشنواره ای به صورت فیزیکی عقلانی نیست و همه ما امیدواریم مدیران اگر واقعاً به فکر رشد فرهنگ و جان هنرمندان هستند هرچه سریع تر از این تصمیم عجیب عقب نشینی کنند. گویا برخی مسئولان تصمیم به کشتار جمعی گرفته اند که می خواهند در این روزهای بحرانی و پرحادثه کرونایی جشنواره آن هم به صورت فیزیکی و با حضور هنرمندان، اهالی رسانه و مردم برگزار کنند.

از انتقاد نسبت به لغو مراسم هایی آیینی و مذهبی و پارادوکس برگزاری دورهمی جهانی فجر در دوران کرونا

رهبر قنبری کارگردان سینما نیز در این باره اظهار داشت: مسئولان با توجه به انتخابات پیش رو امیدی به بقای شان نمی بینند و با لجاجت می خواهند برای «نام» و «نان» جشنواره برگزار کرده و از مواهب آن بهره مند شوند! برگزاری این جشنواره در این روزهای سیاه کرونایی درست مانند برگزاری جشنواره ملی فجر است که از سر لجاجت برگزار شد و تبعات آن را در خصوص سرایت گسترده ویروس کرونا در جامعه شاهد بودیم! بزرگترین درد و مسأله ما این است که کسانی که اداره امور سینما را در دست گرفته اند کارشناس سینما نیستند؛ هیچ تجربه ای در سینما ندارند. شخصی که مدیر سازمان سینمایی است بیشتر به حوزه خبرنگار و روابط عمومی مرتبط بوده و هیچ گاه در زندگی اش با متن سینما از لحاظ فرهنگی و هنری درگیر نبوده است. کسی که بیشتر ایمانش به کار مطبوعاتی است معلوم است که خبر را دوست دارد و می خواهد همیشه در «تیتر» باشد! این ها می خواهند نام شان را در هر تیتر و خبری جا بدهند و جشنواره ای هم به نام ایشان رقم بخورد!

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.