به گزارش سینماپرس کپی کاری برنامه های رسانه ملی از برخی تلویزیون های خارجی و یا حتی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان، بی توجهی مدیران و برنامه سازان به نیازهای روز جامعه و ذائقه مخاطب امروزی، تکرار کهنه کلیشه ها و... در تولیدات تلویزیونی همگی دست به دست هم داده تا امروزه با کاهش جذابیت برنامهها، افت کیفی سریال ها، کم شدن مخاطبان و موارد دیگر روبرو شویم.
این اتفاقات در حالی است که نقش و اهمیت رسانه ملی در معرفی توانمندی ها و دستاوردهای کشور در حوزه های مختلف اعم از حوزه های نظامی، علمی، فرهنگی و... بسیار بالا است؛ همچنین رسانه ملی می تواند نقش مهمی در بازنمایی و انعکاس اتفاقات روز جامعه و همدلی و همراهی با مردم در خصوص آلام و مشکلات شان داشته باشد اما همواره سعی شده تا از جامعه فاصله گرفته و به موضوعاتی توجه نشان دهد که با نیازهای جامعه امروز مطابقتی ندارند.
امروزه با توجه به هجمه گسترده رسانه هایی که فرهنگ ایرانی-اسلامی را نشانه رفته اند و می خواهند جامعه و به خصوص نسل جوان کشور را به انحطاط بکشانند نیاز است تا رسانه ملی با تدبیری مضاعف و تولید برنامه های سالم و ارزشمند بر اساس نیازهای روز جامعه، مردم را از گرایش بیشتر به شبکه های ماهواره ای، فضای مجازی و... بر حذر دارد.
در همین رابطه ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور آقایان: مهدی عظیمی میرآبادی، عبدالرحمن شلیلیان، علی مهام، حسین گیتی، علی خودسیانی، بابک کایدان، مسعود آب پرور و حبیب دهقان نسب نظرات و پیشنهادات و انتقادات خود را با سینماپرس در میان گذاشتند که ماحصل آن برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۱
عظیمی: برنامه هایی نظیر «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و... انسان سازی نمی کنند!/ «زندگی پس از زندگی» اتفاق مبارکی در رسانه ملی است
مهدی عظیمی میرآبادی تهیه کننده سینما و مدیرعامل سابق انجمن سینمای انقلاب و دفاع مقدس در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند: «صدا و سیما باید دانشگاه انسان سازی باشد»؛ اما برنامه هایی نظیر «دورهمی»، «خندوانه»، «عصرجدید» و... انسان سازی نمی کنند و یا از برخی برنامه های معارفی بی ارزش انسان سازی نمی شود؛ اینکه صدا و سیما به هر وسیله ای فکر پرکردن آنتن است اتفاق مبارکی نیست؛ صدا و سیما باید وقت بگذارد و انسان های کاربلد، فرهیخته و ارزشمند را شناسایی کند و از آن ها برای تولید آثار قابل دفاع در رسانه ملی بهره گیری کند و دست از این عوام زدگی مفرط و پرکردن بی ارزش آنتن بردارد. این اتفاق دردآور است که در حال حاضر افراد با ارزش در خانه های شان در حال فسیل شدن هستند و در بیکاری مطلق به سر می برند و از نظر اقتصادی و اعتباری در حال له شدن هستند اما کسانی تمامی برنامه های رسانه ملی را در دست گرفته اند که فاقد تجربه، دغدغه و اندیشه کافی اند.
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۲
شلیلیان: برخی برنامه ها با ظرافت های شیطانی به جامعه لطمه می زنند/ ناظران سازمان صدا و سیما چرا اجازه می دهند در رسانه ملی زندگی های لاکچری ترویج شود؟!
عبدالرحمن شلیلیان کارگردان سینما و تلویزیون نیز در گفتگو با سینماپرس اظهار داشت: متأسفانه باید عنوان کنم برخی برنامه های تلویزیون با ظرافت های شیطانی به جامعه لطمه می زنند چرا که برنامه سازانی پشت تولید این قبیل آثار ایستاده اند که نه دغدغه ترویج فرهنگ غنی و ارزشمند ایرانی-اسلامی را دارند نه به فکر تقویت آرمان های نظام و انقلاب اسلامی هستند و تنها به درآمدزایی خود می اندیشند. یکی از پرسش های بنده از دست اندرکاران رسانه ملی این است که ناظران سازمان صدا و سیما چرا اجازه می دهند در رسانه ملی زندگی های لاکچری ترویج شود!؟ آیا ناظران و مدیران سازمان صدا و سیما از شرایط جامعه بی اطلاعند؟ چرا آن ها اجازه می دهند برخی افراد با تکبر و تفاخر برنامه هایی بسازند که هیچ سنخیت و قرابتی با سبک زندگی ایرانی-اسلامی و وضعیت اقتصادی کشور ندارد؟
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۷
مهام: امروزه فضای مجازی و پلتفرم ها رقیب سرسخت رسانه ملی شده اند/ سرگرم سازی مردم باید همراه با آگاهی بخشی به جامعه باشد
علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون در این باره گفت: امروزه فضای مجازی و پلتفرم ها رقیب سرسخت رسانه ملی شده اند و از این رو نیاز است رسانه ملی با رصد دقیق نیازهای جامعه دست به تولید آثاری بزند که بتواند ضمن مخاطبان به سمت خود اخلاق مداری و ارزش های ناب ایرانی-اسلامی را در جامعه ترویج کند. ما نیاز داریم در رسانه ملی برنامه هایی تولید کنیم که مخاطب به ویژه نسل جوان تر را با خود همراه کند؛ سازمان صدا و سیما چه از نظر محتوایی و چه از نظر ساختاری باید به این نکته توجه داشته باشد که حتی اگر برنامه هایی را برای سرگرم سازی مردم تولید می کند این برنامه ها باید همراه با نکاتی باشند که به جامعه آگاهی برسانند.
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۶
گیتی: برنامه سازان و مدیران نادان، رسانه ملی را به انحطاط کشانده اند/ چرا از برنامه های غربی در رسانه ملی کپی سازی می شود؟
حسین گیتی منتقد پیشکسوت سینما در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: برنامه سازان و مدیران نادان، رسانه ملی را به انحطاط کشانده اند؛ من متأسفم که باید عنوان کنم امروزه اغلب برنامه های تلویزیونی فاقد ایده های انسان گرایانه و ترویج سبک زندگی ایرانی-اسلامی اند و در عوض لودگی و ابتذال و بی هویتی و پوچ گرایی را ترویج می کنند! یکی از پرسش های کلیدی بنده از مدیران رسانه ملی این است که چرا از برنامه های غربی در رسانه ملی کپی سازی می شود؟ چه کسانی اصلاً اجازه چنین کاری را به برخی افراد می دهند؟ چرا به جای خلاقیت و نوآوری در تولید برنامه ها و سریال ها و... ما درگیر تقلید از غربی ها و یا حتی برخی شبکه های ماهواره ای فارسی زبان شده ایم؟
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۳
خودسیانی: مدیران ارشد و میانی رسانه ملی جرأت و جسارت ریسک کردن و طرح نو درانداختن ندارند/ اعتماد مردم از تلویزیون سلب شده است
علی خودسیانی فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در این باره اظهار داشت: مدیران ارشد و میانی رسانه ملی جرأت و جسارت ریسک کردن و طرح نو درانداختن ندارند و فقط به فکر حقوق و میزهای شان هستند و همین باعث شده تا مرتباً از تولید برنامه ها و سریال های امتحان پس داده حمایت کنند و همین باتفاق منجر به این شده که مردم از رسانه ملی بیزار شوند و به جای تماشای برنامه های تکراری به سمت فضای مجازی، ماهواره ها و... گرایش پیدا کنند و میل شان را برای تماشای برنامه های کلیشه ای و کهنه تلویزیون از دست بدهند. مسأله ای که بنده در چند سال اخیر درک کرده ام این است که مدیران قدرت شان را از دست داده اند؛ آن ها چون نگران از دست دادن میزهای شان هستند و جرأت و جسارت هیچ کاری را ندارند همه چیز را منوط به دستور از بالا می کنند. مدیران رسماً پشت عوامل سازنده را خالی می کنند و این باعث می شود تهیه کنندگان جسارت شان را از دست بدهند و به تبع آن کارگردانان و نویسندگان نیز جسارت خود را از دست می دهند و همین باعث می شود تا آثاری تولید شود که بی بخار هستند.
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۴
کایدان: رسانه ملی باید عملکردی فراجناحی و ملی داشته باشد/ صداقت و شفافیت ۲ عنصر اصلی برنامه سازی سالم در تلویزیون هستند
بابک کایدان فیلمنامه نویس سینما و تلویزیون در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: رسانه ملی باید عملکردی فراجناحی و ملی داشته باشد تا بتواند مردم را به سوی خود جذب کند چرا که وقتی مردم احساس می کنند رسانه ملی به سمت و سوی خاص می رود ترجیح می دهند کمتر آن را دنبال کنند؛ مدیران سازمان صدا و سیما برای جذب مخاطبان حداکثری باید به صورت بی طرفانه مبادرت به تولید برنامه ها کرده و در بحث ممیزی ها و نظارت با در نظر گرفتن سالم بودن تولیدات، کمی فضار را بازتر کنند. صداقت و شفافیت ۲ عنصر اصلی برنامه سازی سالم در تلویزیون هستند؛ مردم زمانی که متوجه باشند رسانه ملی با آن ها صادق نیست و برخی حرف ها را از آن ها پنهان می کند ترجیح می دهند به فضای مجازی، ماهواره ها و... روی بیاورند.
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۸
آب پرور: فرهنگ جاری در تولیدات رسانه ملی با فرهنگ رایج در کف جامعه تفاوت های فاحشی دارد/ توجه رسانه ملی به جلب نظر و توجه مردم نیست!
مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون در این راستا به سینماپرس گفت: فرهنگ جاری در تولیدات رسانه ملی با فرهنگ رایج در کف جامعه تفاوت های فاحشی دارد؛ ادعای مدیران تلویزیون در خصوص توجه به خواسته ها و نیازهای مردم در نتیجه تصمیم گیری شان دیده نمی شود و خروجی تولیدات تلویزیون باعث دورتر شدن مردم از رسانه ملی شده است. مردم مدت ها است خودشان را در قاب تلویزیون نمی بینند؛ سبک زندگی جاری در جامعه با فیلم ها و سریال ها و برنامه های تلویزیون فاصله گرفته و به محض اینکه مدیران و تصمیم گیران رسانه تصمیم بگیرند رویکردشان جلب رضایت مردم باشد این فاصله برطرف می شود.
-
چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی/۵
دهقان نسب: مردم تصویر خود را در برنامه های رسانه ملی نمی بینند! / خطوط قرمز سلیقه ای مدیران ضربات جبران ناپذیری بر تولیدات تلویزیونی وارد ساخته است
حبیب دهقان نسب بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون در خصوص چگونگی برنامه سازی سالم در رسانه ملی گفت: مردم در سطح جامعه با مسائل و معضلاتی روبرو هستند که با تصاویری که در تلویزیون از آن ها نشان داده می شود مغایرت آشکار دارد؛ به نوعی می توان گفت مردم تصویر خود را در برنامه های رسانه ملی نمی بینند و همین باعث شده تا از برنامه های صدا و سیما دور شوند و ترجیح دهند به سمت فضای مجازی و یا پلتفرم ها و شبکه های ماهواره ای گرایش پیدا کنند. تلویزیون زمانی می تواند موفق عمل کند که ضمن توجه به سلامت برنامه ها تصویری حقیقی از جامعه نشان دهد؛ مردم ناخودآگاه هر تصویری که در تلویزیون می بینند را مورد راستی آزمایی در اذهان خود قرار می دهند و زمانی که برنامه سازان تلویزیون از این آزمون راستی آزمایی سربلند بیرون نیایند و مردم احساس خوبی نسبت به برنامه سازان نداشته باشند شاهد وضعیتی بحرانی مانند امروز خواهیم شد که دیگر اعتماد مردم از رسانه ملی سلب می شود.
ارسال نظر