محمد علی نجفی تهیه کننده فیلم "دیگری " که این روزها برروی پرده سینما ها قرار دارد در نشست این فیلم در خبرگزاری سینمای ایران، در ارتباط با این اثر گفت: زمانی که خود ما در کانون کارگردانان و خانه سینما فعال بودیم یکی از معضلاتمان این بود که چرا سینما مجددا به سمت سینمای تجاری آن هم به شکل سطحی پیش می رود، این مسئله از جمله موارد مورد توجه من همواره بوده و هست .
وی ادامه داد: گاهی راه حل این مسأله فرعی نیست اما زمانی که اتفاقی برای گریز از این نوع سینما رخ دهد طبیعتا استقبال می کنم، به همین دلیل زمانی که مهدی رحمانی به من معرفی شد، از جلسه اول آشنایی با طرح و مطالبش، توجهم جلب شد و چند فیلم کوتاه این کارگردان را که پیش تر ساخته بود تماشا کردم وتصور ذهنی ام موجب شد که تا پایان این اثر با اوهمراه شوم.
این تهیه کننده در ارتباط با فیلم نامه این اثر اظهار کرد: رحمانی طرح اولیه فیلم نامه را با همراهی یکی از همکارانش نگارش کرده بود که آن را اساس کار خود قرار دادیم و برای اخذ پروانه ساخت، اردیبهشت سال 87 اقدام کردیم ،که در این راه خیلی اذیت شدیم، زیرا اقشاری طی بهانه های مختلف سعی داشتند که از انجام این کار من را منصرف کنند، اما در اواخر اسفند سال 87 پروانه ساخت این اثراز شورای نظارت وارزشیابی اخذ شد و این امر تنها نتیجه ماه ها دوندگی بسیار زیاد رحمانی و پشت کارش بود که هر روز به ارشاد مراجعه می کرد زیرا من از این وضع خسته شده بودم و می خواستم کنار بکشم که بالاخره در آخرین روزاسفند ماه سال 87 به ما پروانه ساخت دادند و از ما تعهد گرفتند که بر روی سناریو حتما کار شود، ما نیزدر این شرایط به این نتیجه رسیدیم که مقداری به جنبه های دیگه کارنیز فکر کنیم و اوایل اردیبهشت 88 از مهران کاشانی دعوت به همکاری کردیم زیرا اساس این کار از جنس کارهای کاشانی بود. پیش تولید کار همزمان با آماده شدن سناریو آغاز شد و "دیگری" تیر ماه سال88 کلید خورد.
نجفی در ادامه، کار فرهنگی و تولید آن را دغدغه خود دانست و گفت: ریسک کار کردن با یک کارگردانی که برای نخستین بار است به کسب تجربه در فیلم سینمایی می پردازد از جایی ناشی شد که احساس کردم اگر رحمانی در این زمینه تجربه خاصی نداد، من خودم به اندازه کافی تجربه دارم و می توانم وی را کمک کنم؛ خیلی ها نخستین تجربه های کارگردانی وبازیگری خود را با من آغاز کردند و این امر به تجربه من باز می گردد که در دو زمینه صاحب تجربه هستم ، یکی در زمینه معماری و دیگری در کارکردن با گروه و متخصصین مختلف که از این نظر معماری و سینما به یکدیگر بسیار نزدیک هستند .پس تجربه من به خصوص در پروژه بزرگی چون "سربداران" می توانست پشتوانه خوبی باشد تا در "دیگری" شرکت کنم و خود از این حضور بسیار راضی هستم .
وی ادامه داد: با توجه به اینکه فیلم اول باید حتما مشاور داشته باشد در این اثر خود مشاور کارگردان بودم، اما در کار هیچ دخالتی نکردم، حتی سر صحنه کم رفتم به این دلیل که رحمانی آنچه که دارد را بروز دهد زیرا بر اساس تجربه مطمئن بودم که می تواند؛ از جانبی دیگر اگر دخالت می کردم دیگر نه کار رحمانی بود نه کار من! اما حال با جرأت می توان گفت "دیگری " کار مهدی رحمانی است.
نجفی کارگردانی را دارای دو منظر دانست، یکی دانش کارگردانی و دیگری در سینمای حرفه ای، هماهنگی بین گروه، خصوصا زمانی که گروه در شهرستان باشد. وی کارکردن با رحمانی را در شروع کار یک ریسک دانست که درصد خطرش بسیار پایین بود.
نجفی گفت: زمانی که رحمانی در انتخاب های خود در زمینه نگارش به کاشانی رسید و در انتخاب بازیگران نیز به سراغ محمد رضا فروتن و مریلا زارعی رفت، از انتخاب خود آسوده شدم.
این تهیه کننده سینما یکی از معضلات موجود در این بخش را تخصصی بودن تهیه کنندگی دانست و ادامه داد: تهیه کنندگی همانند کارگردانی، فیلمبرداری و.. یک تخصص است و نمود این تخصص در فیلم نشان داده می شود.
وی در ارتباط با واکنش ها و نگاه های بازیگر نقش کودک که بیش از سن او به نظر می رسد گفت: بازیگر نقش کودک چون پدر ندارد نگاهی متفکر از خود بروز می دهد، مطمئنا اگر پدر داشت هیچگاه چنین نگاهی را از وی شاهد نبودیم.
وی اظهار کرد: یکی از چیزهایی که در مقطع فیلم نامه و ساخت اثر به آن رسیدیم مسأله حاشیه نشینی شهری است و رابطه ای انسانی است که از یک روستا وارد کلان شهر می شود و این ویژگی در بافت فیلم آنچنان شکل گرفته است که بدون اینکه گل درشت شود حضور واقعی دارد و موقعیت فرد و کودک را برجسته می کند، نشان می دهد که کودک از موقعیت شهری می ترسد و با مشاهده رابطه ای متفاوت در مسافرخانه از" زن و شوهر" و"پدر و کودک "که با هم روبرو می شوند، سبب ارتباط بیشتراو با "ابراهیم" می شود و این رابطه بسیار مناسب در مرحله نوشتاری وساخت تنیده شده که باعث شده باور پذیر باشد و در کمال واقعیت آخر داستان آن احساس در او ایجاد می شود و برای دختر بچه "ابراهیم"مداد رنگی می خرد .
وی صحنه های دعوای "زن و شوهر" در مسافرخانه را المانی برای تغییر شخصیت کودک و موقعیت های متفاوت در او دانست و در ارتباط با فروش واکران این فیلم در سینماها گفت: سئوال فروش و اکران فیلم را از گروه تولید می پرسید، درحالی که سئوال مربوط به ما نیست! زیرا مملکت متولی فرهنگی دارد و باید از آنها این سئوال را بپرسید.
وی تأکید کرد: برای اکران "دیگری" آرتیست بازی در آوردیم تا بتوانیم همین شرایط اکران موجود را بگیریم، اگر در روزی که این نوبت اکران را گرفتم پیغامی به شخصی نمی دادم و پیشینه فعالیت گذشته ام نبود همین اکران حاضر را نیز نداشتیم. باید بگویم نسبت به شرایط اکران "دیگری " رضایتی ندارم اما فراموش نشود که همین شرایط اکران نیز باصرف مشکلات فراوانی به وجود آمد و بین بودن و نبودن این شرایط را پذیرفتیم و خیلی اتفاقی و شانسی این اکران به وجود آمد؛ نکته قابل توجه این جاست که زمانی که پذیرفته شد این اثر از عید غدیر اکران شود باز هم نپذیرفتند و یک هفته اکران این فیلم به تعویق افتاد.
این تهیه کننده پیشکسوت سینما ادامه داد: زمانی که من و دیگر تهیه کنندگان بحث می کردیم تا بنیاد سینمایی فارابی شکل بگیرد بحث ما این بود که نیرویی بیاید که سینما راپرمخاطب و زنده کند و در آن دهه، سینمای ایران رونق گرفت تا جایی که سفرای کشورها می گفتند تنها چیزی که در ارتباط با ایران می توان از آن سخن به میان آورد سینما است و با این هنر معنا می یابیم اما متأسفانه در حال حاضر همه چیز وابسته به شانس است. این شرایط سبب شد انگیزه خود را از دست بدهیم و زمانی که فیلم "دیگری" در جشنواره ای در استرالیا کاندیدا شد رغبتی برای سفر به این کشور نداشتم.
نجفی بار دیگر تأکید کرد: سئوالات اکران فیلم های سینمایی باید از مسئولان امر صورت گیرد، البته اصطلاح مافیا را به کار نمی برم اما انحصاری در پخش و اکران وجود دارد.
این تهیه کننده از ساخته شدن فیلم "دیگری " اظهار رضایت کرد و گفت: در ابتدای ساخت این فیلم خیلی ها از من سئوال می کردند که شما واقعا می خواهید این فیلم را بسازید؟ گویی بلعکس بود؛ من به عنوان یک تهیه کننده باید برای ساخت این فیلم چانه می زدم و دیگران می گفتند این فیلم پر فروش نیست.
نجفی در ادامه از اکران خارجی این فیلم با توجه به حضور موفقش در عرصه بین المللی خبر داد وگفت: اقدامات و فکر هایی صورت گرفته اما هنوز به طور دقیق مشخص نیست، موسسه ای که در این زمینه تجربه کافی را دارد مشغول کار برروی این موضوع است.
وی نداشتن لهجه و مشخص نبودن فضا و موقعیت جغرافیایی در این فیلم را تعمدی دانست و افزود: لهجه برای خیلی ها مسأله است و وارد شدن در این قضییه کار را به سمت دیگری می برد .
نجفی در پایان سینما را ترکیبی از تخصص های مختلف دانست و گفت: برای ساخت آنونس فیلم، کارگردان تمام تلاش خود را بکار می گیرد تا تماشاگر را قانع کند که این اثر را برای تماشا انتخاب کند، تغییرات موجود در ساختار و ریتم فیلم با آنونس پخش شده از این اثر امری طبیعی است.
انتهای پیام /س م / اط
شنبه ۲۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۷
نشست پرسش و پاسخ فیلم "دیگری"/1
محمد علی نجفی: ساخت "دیگری" فراز و نشیب های زیادی داشت
تهیه کننده "دیگری" گفت: برای ساخت و اکران این فیلم با مشکلات فراوانی درگیر بودیم.
ارسال نظر