دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲

اقدامی شایسته به نفع شکوه جشنواره فجر انقلاب؛

بخش «خارج از مسابقه» را به چهلمین جشنواره فیلم فجر بازگردانید/ کوچک و خنثی سازی جشنواره به نفع هیچ کس نیست!

جشنواره فیلم فجر 1399

سینماپرس: جشنواره فیلم فجر پر اهمیت ترین رویداد سینمایی کشور است؛ اینک همزمان با ۴۰ سالگی و تکامل این رویداد سینمایی و همزمان با ایام پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی شایسته است مسئولان جشنواره کام هنرمندان و اهالی رسانه را شیرین کنند و برای رونق بخشی و شکوه بیشتر به جشنواره فجر انقلاب، امکان نمایش برای فیلم های خارج از مسابقه را در سینمای اصلی رسانه ها فراهم آورند تا به این ترتیب فیلم های جامانده از جشنواره امکان ارزیابی توسط اهالی رسانه و منتقدان را داشته باشند.

سیدرضا منتظری: جشنواره فیلم فجر سرشار از پتانسیل هایی نادیده گرفته شده است؛ یکی از ظرفیت های نادیده گرفته شده این رویداد مهم سینمایی، فرصت خوب و مغتنمی است که آثار تازه تولید شده سینمای ایران در این رویداد اکران شده، بررسی شوند و تکلیف یک سال سینمای کشور روشن شود.

البته این اتفاق سال های پیش در سینمای کشور رخ می داد و با اکران گسترده بیش از۶۰ اثر سینمایی در ایام جشنواره به نوعی تکلیف کارشناسان و منتقدان و اهالی رسانه، سرمایه گذاران، سینماداران و پخش کنندگان با یک سال سینما روشن می شد اما با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید سیاست مدیران سینمایی جشنواره فیلم فجر را رو به نزول و افول جدی برد و آن ها با حذف بسیاری از بخش ها از جمله بخش فیلم های خارج از مسابقه، نگاه نو و... این رویداد را به سمت کوچک و خنثی سازی سوق دادند.

متأسفانه مدیران سینمایی دولت سیزدهم هم درست جا پای مدیران دولت تدبیر و امید گذاشته اند و سعی در بی رونق کردن این رویداد سینمایی دارند. این در حالی است که کوچک و خنثی سازی جشنواره به نفع هیچ کس نیست و این تنها دشمنان نظام و انقلاب اسلامی هستند که از این موضوع به نفع خود بهره برداری می کنند!

بی توجهی به اهمیت جشنواره در سال های اخیر باعث شده تا دیگر جشنواره مانند گذشته نتواند تکلیف یک سال سینما را مشخص کند و آینه تمام نمای سینمای کشور باشد از این رو در آستانه برگزاری جشنواره چهلم این انتظار از دبیر جشنواره وجود دارد که بخش «خارج از مسابقه» و مرور فیلم های را به جشنواره بازگرداند تا بسیاری از فیلم هایی که امکان حضور در بخش رقابتی را نداشتند اکران شده و حداقل اصحاب رسانه و منتقدان بتوانند آن ها را ارزیابی کنند.

قطعاً مضامین فیلم‌ های هر دوره بازتاب شرایط اجتماعی حاکم در آن دوره است. به‌ ویژه در دیدگاه نظریه‌پردازان بازتاب برای نفوذ به لایه‌های درون یک جامعه هیچ‌ چیز به‌اندازه بررسی و تحلیل فیلم‌هایی که در آن جامعه تولید و نمایش داده می‌شوند، ارزشمند نیست؛ حال باید دید چرا مسئولان جشنواره فیلم فجر طی سال های اخیر در تلاش هستند تا این رویداد سینمای بازتاب دهنده سیاست های آن ها در سینما نباشد؟

اصولاً فقدان یک آیین نامه جامع در جشنواره فیلم فجر باعث شده تا این رویداد مهم سینمایی همه ساله با تغییر دبیران دستخوش تغییرات سلیقه ای شود. حذف و اضافه شدن بخش های جشنواره، افزایش و کاهش چشمگیر تعداد فیلم های حاضر در این رویداد، حضور یا عدم حضور فیلم های کوتاه، مستند و انیمیشن، دوپاره شدن بخش های ملی و جهانی این رویداد سینمایی و... از جمله تغییراتی است که اعتبار جشنواره را مخدوش کرده است.

با این همه امیدواریم که مسئولان جشنواره چهلم فیلم فجر در فرصت باقی مانده بخش خارج از مسابقه را با توجه به عدم پذیرفته شدن آثار برخی از فیلمسازان مطرح و فیلمسازان جوان به جشنواره بازگردانند تا ضمن پرشور و نشاط تر شدن این رویداد سینمایی به ویژه همزمان با جشن های ۴۳ سالگی پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، بتوان کارشناسی درست و دقیق و حساب شده ای روی فیلم های جشنواره داشت و وضعیت یک سال آینده سینمای ایران را مورد بررسی قرار داد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.