یکشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۹

حاشیه نگاری از ششمین روز فجر چهلم؛

از غیبت ابراهیم حاتمی کیا به دلیل ابتلا به کرونا تا تشویق خانواده شهید رضایی نژاد در نشست «هناس» / دبیر جشنواره بالاخره به برخی سوألات اهالی رسانه پاسخ داد

ششمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: ششمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ ابراهیم حاتمی‌کیا تهیه‌کننده فیلم «شب طلایی» به دلیل ابتلا به کرونا، در برج میلاد حاضر نشد و از سوی دیگر همسر و فرزند شهید داریوش رضایی نژاد برای اکران فیلم «هناس» در کاخ جشنواره حضور پیدا کردند تا برشی از زندگی این شهید را بر پرده سینما ببینند.

به گزارش خبرنگار سینماپرس نشست رسانه‌ای «شب طلایی» به کارگردانی یوسف حاتمی‌کیا و تهیه‌کنندگی ابراهیم حاتمی‌کیا شامگاه ۱۶ بهمن‌ماه برگزار شد. اویس طوفانی جانشین تهیه کننده در ابتدای این نشست گفت: امروز متوجه شدیم ابراهیم حاتمی‌کیا به دلیل بیماری حال خوبی ندارد، به همین دلیل در نشست نیست. سپس ابراهیم حاتمی‌کیا به صورت تلفنی روی خط آمد و گفت: «قسمت نشد در نشست باشم کرونا یک سال به سراغم نیامد اما وقتی که آمد در چنین شبی آمد، معتقدم یوسف شانس آورد که کسانی را در کنارش داشت که خوب بودن. دو بار سر صحنه رفتم و هر دو باری که رفتم برایم تجربه فیلم‌هایی که بازیگران زیادی دارد برایم زنده شد برخی طوفان‌ها هستند که تنش‌زا می‌شوند اما همه آمدند تا یوسف را کمک کنند، خدا را شکر که یک تیم محجوب داشتیم و همه تلاش داشتند کار را درست انجام بدهند. من فقط یک اسم در این فیلم هستم. من با فاصله کنار هستم و بقیه کارها را بچه‌ها انجام دادند.»

حضور شهره پیرانی همسر شهید داریوش رضایی نژاد به همراه دخترش آرمیتا در کاخ جشنواره یکی دیگر از حواشی روز ششم در برج میلاد بود. اتفاقی که برای عکاسان جالب بود و همچنین در نشست خبری این فیلم با تشویق طولانی مدت اهالی رسانه و حاضران در سالن نشست همراه بود. البته متأسفانه گویا تهیه کننده فیلم همسر شهید رضایی نژاد را از گفتگو با رسانه ها منع کرده بود چرا که درخواست مصاحبه با ایشان به صورت اختصاصی به تهیه کننده ارجاع داده می شد!

اما مهمترین خبر روز ششم جشنواره برگزاری نشست خبری مسعود نقاش زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر بود که بالاخره به صورت رو در رو به برخی سوألات اهالی رسانه پاسخ گفت. نقاش زاده درباره آشفتگی برنامه‌های جشنواره و نوعی بی‌برنامگی و غافلگیری در شرایط قرمز کرونایی و اینکه چه تعداد کارت صادر شده است؟ بیان کرد: ما سه سناریو برای شروع جشنواره داشتیم؛ یکی باحضور صاحبان آثار و رسانه و مردم، یکی بدون مردم و یکی بدون رسانه و فقط با داوری. تا پنج روز قبل از شروع جشنواره به ما هشدارهای کلی یادآوری می‌شد اما هیچ توصیه و تاکیدی نبود که با محدودیت و ظرفیت خاصی برگزار کنید. واقعیت این است که ما روزانه برنامه را تغییر می دادیم و این غافلگیری نیست. آشفتگی روز اول جشنواره هم به همین دلیل بود. درباره سالن نشست در روز اول ماجرا این است که به دلیل پرده نمایش حساس سالن اصلی، جای دیگری درنظر گرفته شد ولی بنا به شرایط و تعداد متقاضیان تغییر کرد.

نکته قابل تأمل آنجا بود که نقاش زاده به هر نحوی از زیر بار پاسخگویی شفاف در می رفت! او نه تعداد دقیق کارت ها را اعلام کرد و نه حاضر شد راجع به میزان هزینه های جشنواره سخن بگوید و نه به انتقادات اهالی رسانه برای اضافه شدن بخش فرهنگی به جشنواره پاسخ شفافی ارائه کرد.

امید است شفاف سازی دقیقی در خصوص هزینه کردها و آمارهای جشنواره مانند دوره های پیشین هرچه سریع تر توسط روابط عمومی این رویداد سینمایی ارائه شود تا اهالی رسانه بیش از این دچار شبهه نشوند!

در نهایت اینکه جشنواره چهلم در حالی پا به نیمه دوم برگزاری خود گذاشت که همچنان کیفیت پایین ساختاری و محتوایی آثار این دوره از جشنواره با انتقادات بسیار جدی از سوی برخی منتقدان و اهالی رسانه روبرو است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.