پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳

حاشیه نگاری از دهمین روز فجر چهلم؛

از افشاگری یک تهیه کننده درباره آرای مردمی تا دستور خزاعی به نقاش زاده برای شفاف سازی در خصوص جمع آوری آرا/ همه در انتظار اعلام کاندیداها!

دهمین روز چهلمین جشنواره فیلم فجر

سینماپرس: دهمین روز از برگزاری چهلمین جشنواره فیلم فجر با حواشی متفاوتی همراه بود؛ تهیه‌ کننده یکی از فیلم های جشنداره با انتقاد از شیوه رای گیری برای انتخاب بهترین فیلم از نگاه مردم به یکی از خبرگزاری ها گفت:‌ برخی قبل از جشنواره فیلم فجر امسال می‌گفتند که در سال‌های گذشته برای دریافت سیمرغ مردمی، بعضی از تهیه‌کننده‌ها هزینه های میلیونی می‌کردند!

به گزارش خبرنگار سینماپرس عباس نادران تأکید کرد: آن چیزی که با توجه به شواهد وجود دارد، تخلف سامانه سمفا جشنواره برای برخی از فیلم‌ها است؛ اینکه برای مخاطبان حاضر در سالن سینما پیام آرای مردمی ارسال نمی‌شود، وقتی ارسال می‌شود که زمان رأی دادن منقضی شده یا اینکه پیام می‌رود، کُد تعریف نمی‌رود؛ در هر سیستمی یک درصد خطا قابل قبول است. یعنی برای یک سیستم ۳ درصد تا ۵ درصد اشتباه و ایراد سیستماتیک وجود دارد، اما دو روز قبل در یک سالن سینما، ۳۹۷ نفر حضور داشتند. فقط و فقط برای ۲۰ نفر از آن ۳۹۷ نفر پیامک نظرسنجی ارسال شده است! این دیگر یک اشتباه سیستماتیک نیست.

وی در ادامه افزود: این ماجرا را از روز اول جشنواره متوجه شدیم، اسناد و مدارک‌ آن هم محفوظ است. با حراست سازمان سینمایی این موضوع را مطرح کرده و در حال پیگیری هستیم. از همکاری آقای خزاعی و نقاش‌زاده خیلی ممنونم. به ما قول مساعد دادند بابت اینکه این ماجرا را به نتیجه برسانیم. صحت و سقم تمام اسناد و مدارک ما بررسی شده است. اجازه نمی‌دهیم حق ما پایمال شود!

نادران در ادامه خاطرنشان کرد: مطالبه ما دو چیز است؛ آرایی که در آن به نفع یک فیلم مشخص تخلف شده باید ابطال شود. نکته دیگر اینکه برای مخاطبان فیلم‌های «شادروان»، «مرد بازنده»، «دسته دختران» و چند فیلم دیگر که امکان رأی مردمی را نداشتند، پیامک برای همه افرادی که بلیت تهیه کردند، ارسال شود تا برای امکان رأی‌دهی در دسترس آن‌ها قرار بگیرد. اگر ما نتوانیم در طول این جشنواره حق خودمان را از سامانه سمفا بگیریم، من خودم شخصاً تا حصول نتیجه از همه مراجع قانونی که لازم باشد این ماجرا را پیگیری می‌کنم و کوتاه نمی‌آیم. دلیل‌اش این است که یک عده که در این قصه منافع مشترک دارند، حیثیت جشنواره فجر را به بازی گرفته‌اند.

لازم به ذکر است رأی‌گیری از طریق سمفا برای سیمرغ بهترین فیلم از نگاه مردم سال گذشته حاشیه‌های فراوانی به دنبال داشت و امسال نیز که سمفا برای بار دوم مسئولیت ثبت آرای مردمی را بر عهده دارد زمزمه‌هایی از تخلف در آن شنیده می‌شود.

حاشیه‌هایی که سال گذشته بر سر سرنوشت بهترین فیلم آرای مردمی به‌ وجود آمد و یک‌باره یک فیلم در روزهای آخر جهش زیادی پیدا کرد، باعث شده از روزهای نخست جشنواره حساسیت‌ها روی این بخش زیاد شود؛ برخی تماشاگران سینماها مدعی شدند که لینکی که برای آن‌ها، برای شرکت در رأی‌دهی فیلم‌ها ارسال شده کارایی لازم را ندارد و دو تهیه‌کننده نیز از مکانیسم رأی‌گیری آرای مردمی جشنواره اظهار بی‌اطلاعی کردند.

حسن مصطفوی، تهیه‌کننده فیلم «برف آخر» نیز با انتشار یک استوری ضمن تأیید صحبت‌های نادران به انتقاد از سیستم رأی‌گیری سمفا پرداخت. هم‌چنین محمدرضا منصوری، تهیه‌کننده فیلم سینمایی «دسته دختران» درباره اختلالات اخیر در سامانه ثبت آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم فجر گفت: «در روزهای اخیر بسیار شاهد عدم ارسال پیامک نظرسنجی یا تاخیر در ارسال پیامک در برخی سینماهای خاص برای مخاطبان فیلم بودیم. در حالی‌ که انتظار می‌رفت با آنلاین و هوشمند شدن سامانه ثبت آرای مردمی در جشنواره فجر توسط سامانه سمفا، از میزان شائبه‌ها و نگرانی‌ها درباره صحت و سقم آرای مردمی کاسته شود، در یکی دو سال اخیر شاهد اتفاقات عجیب و غریب‌تری هستیم. به طوری‌ که مواردی بوده که حتی فیلم دیگری را دیده‌اند، اما پیامک نظرسنجی فیلم دیگری برای آن‌ها ارسال می‌شود!»

در همین راستا رئیس سازمان سینمایی از دبیر جشنواره چهلم خواست در زمینه اخذ آرای مردمی این دوره جشنواره، شفاف‌سازی کند.

متن این درخواست به شرح زیر است: احتراماً، نظر به ادعاهای مطرح شده و اظهارات متناقض تعدادی از صاحبان آثار مبنی بر روند مبهم فرایند آرای مردمی و تشکیک در این زمینه به‌منظور حفظ و صیانت از حقوق همه آثار حاضر در بخش سودای سیمرغ و در راستای شفاف‌سازی فرایند آرای مردمی، شایسته است در اسرع وقت با تشکیل کمیته‌ای متشکل از مدیران کمیته نمایش و سالن‌های سینما، فناوری و اطلاعات، سمفا و حراست نسبت به بررسی دقیق وضعیت و واکاوی شبهات مطرح شده، راستی‌آزمایی صورت گرفته و نتیجه در اولین فرصت به اینجانب گزارش شود.»

دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر نیز درپی نامه رئیس سازمان سینمایی عنوان کرد: صیانت از آرای مردمی و صحت نتایج نظرسنجی برای ما اصل است.

درپی برخی ابهامات و پرسش‌ها درباره صحت و دقت نظرسنجی مردمی درباره فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران، روز گذشته به دستور دبیر جشنواره فجر کمیته‌ای متشکل از مدیر امور سینماها، مدیر کمیته نمایش، مدیر روابط عمومی، مدیر حراست سازمان سینمایی، مدیر فناوری اطلاعات جشنواره و مدیر مؤسسه سمفا برای بررسی موضوع و رسیدگی به پرسش‌های مطروحه توسط برخی از صاحبان آثار، تشکیل و مقرر شد ادعاهای مطروحه بررسی و گزارش نتایج آن در اسرع وقت به دبیر جشنواره ارائه شود.

این جلسه در پی نامه رییس سازمان سینمایی به دبیر جشنواره برای رسیدگی به موضوع این ادعاها برگزار شده است.

مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره در حاشیه این جلسه گفت: صیانت از آرای مردمی و حقوق صاحبان آثار در نظرسنجی برای ما اصل است و این موضوع را با جدیت رسیدگی و نتایج آن را هر چه باشد اعلام خواهیم کرد.

علاوه بر این اتفاقات اغلب اهالی رسانه و منتقدان که معتقدند جشنواره چهلم با مشکل جدی در ساختار، اجرا و مدیریت روبرو است امروز در انتظار اعلام اسامی کاندیداها بودند و پیش بینی های خود را از اینکه کدام فیلم ها پیشتاز دریافت سیمرغ می شوند با یکدیگر مطرح می ساختند.

یکی دیگر از اتفاقات حاشیه ای روز دهم اعلام تعدادی از اهالی رسانه و عکاسان در خصوص ابتلای شان به ویروس امیکرون در جشنواره فیلم فجر بود. جشنواره ای که از ابتدا ادعای رعایت فاصله گذاری اجتماعی و پروتکل های بهداشتی را داشت اما در عمل فاجعه آفرید و با صدور تعداد انبوهی کارت تردد روزانه و... باعث شد تا جان اهالی رسانه و خانواده های شان در خطر بیفتد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.