دوشنبه ۱۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

مطرح ترین فیلم های سینمای جهان در سالی که گذشت - بخش پایانی

از انیمیشن مستند روایتگر زندگی یک پناهنده افغانستانی تا نمایش آثار مهم در ونیز ۲۰۲۱

فیلم های مطرح سینمای جهان در سال ۲۰۲۱-۳

سینماپرس: در سال ۲۰۲۱ و ماه های نخست سال ۲۰۲۲ که همچنان جهان درگیر کرونا با سویه‌های جدید و متفاوت بود، انسان به ناگزیر راهکارهایی برای بازگشت به زندگی عادی در کنار ادامه شیوع این ویروس یافت و سینما نیز برای دستیابی به شرایطی بهتر و عبور از بحران چالش‌های بسیاری را پشت سر گذاشت و به طور کل همه این تلاش‌ها باعث شد که سال ۲۰۲۱ نسبت به سال ۲۰۲۰ در سینما سال پربارتری را شاهد باشیم.

علی ناصری/ به گزارش سینماپرس هر سال پس از برگزاری مراسم آکادمی اسکار به نوعی یک سال سینمایی در جهان به پایان می رسد و با در نظر گرفتن جشن ها، جشنواره ها و امتیاز منتقدان می توان به لیستی از بهترین فیلم های سینمایی سال در جهان دست یافت.

در لیستی که توسط خبرگزاری سینماپرس منتشر می شود ۲۰ فیلم برتر سال ۲۰۲۱ که تقریباً مصادف با سال ۱۴۰۰ بوده‌اند معرفی می گردد. لازم به ذکر است اسامی عنوان شده در این لیست بر اساس امتیاز منتقدان و جوایزی است که این فیلم ها توانسته اند کسب کنند و هیچ گونه اعمال سلیقه ای از سوی نگارنده در این لیست وجود ندارد و هیچ گونه نگاه محتوایی و ساختاری از سوی نگارنده بر این فیلم ها در این نوشته اعمال نشده است و فیلم ها به ترتیب خاصی در این یادداشت آورده نشده اند.

گفتنی است در بخش اول و دوم این گزارش فیلم‌های «مامان کوچولو»، «قدرت سگ»، «گزارش فرانسوی»، «تیتان»، «رستاخیزهای ماتریکس»، «دختر گمشده»، «بلفاست»، «خاطرات»، «ماشین من را بران»، «کوپه شماره ۶»، «قهرمان»، «شمارنده کارت»، «بدترین فرد در جهان»، «سوغات: قسمت دوم» معرفی شدند.

***********************

۱۵- فرانس (France)

برونو دمون که امروز یکی از فیلمسازان مطرح و شناخته‌شده‌ای به حساب می‌آید که در جشنواره‌های مهم دنیا همواره از مدعیان کسب جایزه است سال گذشته نیز با فیلم «فرانس» توانست نظر مثبت منتقدان، مخاطبان جدی سینما و جشنواره‌ها را به خود جلب کند.

«فرانس» برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد. این فیلم علاوه بر حضور در جشنواره‌های معتبر دنیا توانست در لیست بهترین فیلم‌های سال بسیاری از منتقدان نیز قرار بگیرد.

زان بروکس منتقد گاردین در نقدی بر فیلم «فرانس» نوشت: درام دومون نوعیبحران این‌جهانی ایمان را نشان می‌دهد و تأثیر تباه‌کننده فرهنگ اخبار ۲۴ ساعته را به خوبی به تصویر کشده و حرف‌های زیادی در اینباره دارد.

جاناتان رامنی منتقد اسکرین دیلی نیز در نقدی بر فیلم جدیدی دومون این فیلم را نوعی هجو درباره رسانه، وضعیت امروز مردم فرانسه و از خودبیگانگی عاطفی دانست.

فیلم سینمایی «فرانس» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۶۸ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۵۷ از ۱۰۰ را از آن خود کند. جدیدترین فیلم سینمایی دومون از کاربران سایت لترباکسد امتیاز ۳ از ۵ و از کاربران سایت IMDB امتیاز ۵.۹ از ۱۰ را به دست آورد.

۱۶- کودا (Coda)

«کودا» اثری از سیان هدر کارگردان کمتر شناخته شده که می‌توان آن را یکی از پدیده‌های سال ۲۰۲۱ دانست. فیلمی ساده که توانسته در عین سادگی نظر مثبت منتقدان بسیاری را به خود جلب کند.

فیلم سینمایی «کودا» در جشن‌های پایان سال و در بین منتقدان آمریکایی اثری محبوب بود که در اکثر این رویدادها توانست در بین نامزدهای اصلی دریافت جایزه قرار بگیرد. «کودا» توانست جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره فیلم ساندنس را از آن خود کند.

جان اندرسون منتقد وال استریت ژورنال در نقدی به تحسین «کودا» پرداخت و نوشت: نکته جالب توجه درباره فیلم جدید سیان هدر این است که او بدون اینکه گرفتار کلیشه در شخصیت‌پردازی شود توانسته داستان را به خوبی روایت کند.

آن هورنادی منتقد واشنگتن پست نیز به تحسین فیلم سینمایی «کودا» پرداخت و نوشت: با این فیلم هم می‌خندید و هم گریه می‌کنید، «کودا» فیلمی اینچنین است و این باعث خوشحالی است.

«کودا» توانست از سایت روتن توماتوز امتیاز ۹۶ از ۱۰۰ و از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۷۵ از ۱۰۰ را از آن خود کند. این فیلم سینمایی در بین کاربران لترباکسد نیز اثری محبوب بود و توانست امتیاز ۳.۹ از ۵ و از کاربران سایت IMDB امتیاز ۸.۱ از ۱۰ را از آن خود کند.

۱۷- مادران موازی (Parallel Mothers)

پدرو آلمودوار یکی از بزرگ‌ترین کارگردان‌هایی بود که در سال ۲۰۲۱ فیلمی را روانه جشنواره‌ها و اکران کرد و توانست با فیلم سینمایی «مادران موازی» باز هم مورد توجه جشنواره‌های مختلف دنیا قرار بگیرد.

آلمودوار کارگردان اسپانیایی سال ۲۰۲۱ با فیلم سینمایی «مادران موازی» در جشنواره فیلم ونیز حضور داشت و به عنوان فیلم افتتاحیه در این جشنواره اکران شد که پنه‌لوپه کروز برنده جام ولپی بهترین بازیگر زن شد. این فیلم در لیست ۱۰ فیلم برتر سال نشریه‌های معتبری چون اسلنت مگزین، هالیوود ریپورتر، واشنگتن پست، تایم، ایندی‌وایر و ورایتی قرار گرفت.

نیکلاس باربر منتقد ایندی‌وایر با اشاره به اینکه «مادران موازی» یک ملودرام ملموس و شگفت‌انگیز و در عین حال یکی از بهترین فیلم‌های پدرو آلمودوار است در نقدی بر این فیلم نوشت: در داستان فیلم کنایه‌های سیاسی زیادیوجود دارد و در پایان فیلم و با بازگشت پدربزرگ جنیس این موضوعات نمودبیشتری پیدا می‌کنند. در «مادران موازی» لذت‌های بسیاری برای طرفداران آلمودوار وجود دارد.

استفانی زاخارک منتقد تایم در نقدی به تحسین فیلم سینمایی «مادران موازی» پرداخت و نوشت: «مادران موازی» اثری بی‌نهایت لطیف است؛ یکقصیده‌ی نایابِ مادرانه.

«مادران موازی» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۷ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۸۸ از ۱۰۰ را از آن خود کرد. این فیلم از کاربران سایت لترباکسد نیز امتیاز ۳.۶ از ۵ و از کاربران سایت IMDB هم امتیاز ۷.۲ از ۱۰ را به دست آورد.

۱۸- آنت (Annette)

لئو کاراکس فیلمساز مطرح فرانسوی که آثار موفقی چون «عشاق روی پل» و «موتورهای مقدس» را در کارنامه خود دارد سال گذشته پس از ۹ سال دوری از سینما با فیلم «آنت» به سینما برگشت.

«آنت» برای اولین بار در جشنواره فیلم کن به نمایش در آمد که توانست جایزه بهترین کارگردانی را هم برای لئو کاراکس به همراه داشته باشد. جدیدترین اثر سینمایی کاراکس بدون شک یکی از متفاوت‌ترین فیلم‌های موزیکال تاریخ سینما است.

پت براون منتقد اسلانت مگزین در نقدی به تحسین «آنت» پرداخت و نوشت: فرم موزیکال فیلم، طبیعی‌بودن عشق لئو کاراکس به خیالات بصری ایجادشده با اساسی‌ ترین ابزار توهم سینما را ثابت می‌کند.

ای. او. اسکات منتقد نیویورک تایمز در نقدی بر فیلم جدید کاراکس نوشت: فیلم «آنت»، بر پارادوکس‌های خاص خود تسلط دارد. این اثر بسیارهوشمندانه و به‌ طرز جذابی پیچیده است که به طور کل حول محور احساسات غیرقابل کنترل می‌چرخد.

«آنت» توانست از سایت راتن توماتوز امتیاز ۷۱ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۶۷ از ۱۰۰ را به دست بیاورد. این فیلم از کاربران سایت معتبر لترباکسد نیز امتیاز ۳.۴ از ۵ و از سایت IMDB امتیاز ۶.۴ از ۱۰ را به دست آورد.

۱۹- گریز (Flee)

جوناس پوهن راسموسن که پیش‌تر چندین فیلم کوتاه و مستند ساخته است در سال ۲۰۲۱ توانست با مستند انیمیشن «گریز» به موفقیت بزرگی دست پیدا کند و خود را به عنوان یکی از سینماگران مهم سال‌های آینده معرفی کند.

انیمیشن مستند «گریز» که روایتگر ماجرای یک پناهنده افغانستانی است در جشنواره‌های کن، ساندنس و انسی مورد تحسین قرار گرفت و توانست به عنوان اولین اثر سینمایی در تاریخ هم در بخش بهترین انیمیشن، بهترین فیلم بین‌المللی و بهترین مستند نامزد دریافت جایزه اسکار شود.

هالیوود ریپورتر در نقدی بر انیمیشن مستند «گریز» ای اثر را یک شرح واقعه قدرتمند و شاعرانه از کشمکش‌ شخصی و خودشناسی معرفی می‌کند که مفهوم مستند را بسط و تعمیم می‌دهد.

این اثر سینمایی از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۸ از ۱۰۰ از سایت متاکریتیک امتیاز ۹۱ از ۱۰۰ را از آن خود کرد. فیلم مستند انیمیشن «گریز» همچنین از کاربران سایت لترباکسد توانست امتیاز ۴.۱ از ۵ و از کاربران سایت مطرح و شناخته‌شده IMDB امتیاز ۸.۱ از ۱۰ را به دست بیاورد.

۲۰- پیتزا لیکریش (Licorice Pizza)

«لیکریش پیتزا» جدیدترین فیلم سینمایی پل توماس اندرسون است که بازیبردلی کوپر، هایم و بنی سفدی است که در سال ۲۰۲۱ اکران شد. در ۱۸ دسامبر ۲۰۱۹ کمپانی فوکس فیچرز تولید و توزیع فیلم را آغاز کرد؛ در ۱۷ ژوئیه سال ۲۰۲۰، مترو گلدوین مایر حق پخش فیلم را از فکوس پیکچرزگرفت.

پل توماس اندرسون که پیش‌تر با فیلم‌های «مگنولیا»، «خون به پا می‌شود»، «مرشد» و... مورد تحسین منتقدان و جشن‌ها و جشنواره‌های مختلف دنیا قرار گرفته بود در سال ۲۰۲۱ نیز توانست بار دیگر نظرات را به خود جلب کند. این فیلم نامزد جایزه بهترین فیلم اسکار سال ۲۰۲۲ شد.

پیتر بردشاو منتقد مطرح گاردین در نقدی بر فیلم «لیکریش پیتزا» نوشت: یکفیلم بسیار لذت‌بخش. من حاضرم برای داشتن بخش دیگری از این داستان ودنیای آن، هرکاری انجام دهم.

کلینت ورثینگتن منتقد کانسیکوئنس در نقدی بر فیلم «لیکریش پیتزا» امتیاز کامل ۱۰۰ از ۱۰۰ را به این اثر داد و آن را یکی از بهترین فیلم‌های سال ۲۰۲۱ و همچنین یکی از بهترین آثار کارنامه پل توماس اندرسون دانست.

«لیکریش پیتزا» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۹۱ و از منتقدان سایت متاکریتیک امتیاز ۹۰ از ۱۰۰ را به دست آورده است. این فیلم سینمایی از سایت لترباکسد نیز امتیاز ۳.۹ از ۵ و از کاربران سایت IMDB هم امتیاز ۷.۹ از ۱۰ را از آن خود کرده است.

۲۱- دست خدا (The Hand of God)

پائولو سورنتینو کارگردان ایتالیایی برنده جایزه اسکار در سال ۲۰۲۱ با فیلم سینمایی «دست خدا» که به گفته بسیاری از منتقدان یک اتوبیوگرافی از کارگردان است، توانست توجهات بسیاری را به خود جلب کند.

فیلم سینمایی «دست خدا» برای اولین بار در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در آمد که در این جشنواره توانست جایزه ویژه هیئت داوران را از آن خود کند. جدیدترین اثر سینمایی سورنتینو علاوه بر این جایزه در آکادمی اسکار، بفتا و گلدن گلاب نیز نامزد کسب جایزه بهترین فیلم بین‌المللی یا غیر زبان انگلیسی شد.

دیوید رونی منتقد هالیوود ریپورتر در نقدی بر فیلم «دست خدا» که امتیاز کامل ۱۰۰ را به این فیلم داده، نوشت: «دست خدا» حاصل کار کارگردانی است که استعدادش او را تحت سلطه خود قرار داده است. فیلم در ابتدای مسیر با تصاویر رنگارنگ زندگی خانوادگی موجب لذت می‌شود و در ادامه با تغییر لحن تراژیک و تفکرآمیز می‌شود.

فیل د سمیلن منتقد تایم اوت با تحسین فیلم جدید پائولو سورنتینو نوست: همهچیز در فیلم سینمایی «دست خدا» اغلب به طور همزمان سرگرم کننده وناراحت کننده هستند.

«دست خدا» از سایت راتن توماتوز امتیاز ۸۳ از ۱۰۰ و از سایت متاکریتیک امتیاز ۷۶ از ۱۰۰ را به دست آورد. این فیلم سینمایی از سایت لترباکسد نیز امتیاز ۳.۸ از ۵ و از سایت IMDB امتیاز ۷.۴ از ۱۰ را از آن خود کرد.

***********************

بدیهی است که نام فیلم‌های مهم و تحسین‌شده بسیاری در بین آثار معرفی شده، دیده نمی‌شود. در این مطلب به معرفی ۲۱ اثر سینمایی مورد تحسین در سال ۲۰۲۱ پرداختیم که قطعاً اگر تعداد آثار معرفی شده بیشتر بود می‌شد به فیلم‌های «داستان وست‌ساید»، «اسپنسر»، «پادشاه ریچارد»، «رابطه بدفرجام یا پورن جنون‌آمیز»، «تلماسه»، «جزیره برگمان» و «معارفه» اشاره کرد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.