سه‌شنبه ۱۶ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۴

مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت- بخش سوم

اتفاقی عجیب؛ درخشش سینماگران غیر مطرح در سال ۲۰۲۱!

مهمترین اخبار سینمای جهان در سالی که گذشت

سینماپرس: رصد کردن اخبار مهم سینمایی در سالی که گذشت می‌تواند خط مشی و مسیری که سینما در پیش گرفته را به علاقه‌مندان و دنبال‌کنندگان جدی سینما نشان دهد. قطعاً در طول سال اتفاقاتی رخ داده که در سینما ناگزیر بوده که از جمله آن‌ ها درگذشت بزرگانی چون «ژان پل بلموندو» و «برتران تاورنیه» است که با وجود اهمیت این افراد در سینما، این اخبار نمی‌تواند مسائلی تعیین‌کننده و مشخص‌کننده مسیر در پیش‌روی سینما باشد.

علی ناصری/ در این گزارش سعی شده مهمترین اتفاقات سینمای جهان در سالی که گذشت را مرور کنیم. بخش سوم این گزاش پیش روی شماست.

***************************

در سال ۲۰۲۱ بالاخره پس از یک سال تأخیر جشنواره‌های معتبر دنیا توانستند به سیاق گذشته با محدودیت‌های اجرایی برگزار شوند. در کنار اینکه برگزاری این رویدادهای مهم می‌توانند کشفیاتی داشته باشند و فیلم‌ها و استعدادهای بزرگ را به جهانیان معرفی کنند، می‌توانند نشان‌دهنده مسیری باشند که سینما در سال‌های اخیر در پیش گرفته است.

در ابتدای سال به سیاق همیشه آکادمی اسکار برندگان خود را اعلام کرد و فیلم «سرزمین خانه‌ به دوش‌ها» موفق به کسب جایزه اسکار نود و سومین آکادمی اسکار شد. موفقیت این فیلم اتفاق بزرگی برای سینمای مستقل آمریکا بود.

هفتاد و یکمین جشنواره فیلم برلین در سال ۲۰۲۱ برگزار شد که ۱۵ فیلم در بخش اصلی این رویداد مهم سینمایی حضور داشتند که فیلم «جنجال بدفرجام» از سینمای رمانی به کارگردانی رادو جود موفق به کسب جایزه خرس طلای برلین شد. جشنواره برلین که سال‌ها با شائبه سیاسی بودن همراه بود در سال جاری با جایزه‌ای که اهدا کرد به نظر از این شائبه‌ها تا حدی دور شد.

جشنواره فیلم کن که در سال ۲۰۲۰ امکان برگزاری نداشت با یک سال تأخیر به صورت حضوری برگزار شد. در این دوره از جشنواره بیش از هر چیز فیلم‌ هایی از سینمای فرانسه حضور داشتند که در نهایت برنده شدن فیلمی از این کشور با عنوان «تیتان» انتقاداتی را متوجه این جشنواره کرد که برگزارکنندگان کن گویا توجه ویژه‌ای به آثار فرانسوی داشته‌اند. نخل طلای کن در سال گذشته به فیلم سینمایی «تیتان» رسید که جولیو دوکورنو کارگردانی آن را بر عهده داشت. از بین ۲۴ فیلم حاضر در بخش اصلی جشنواره ۱۶ اثر یا محصول کشور فرانسه بودند یا فرانسه یکی از شرکای ساخت این آثار بود. در بین این ۲۴ فیلم تنها ۳ فیلم متعلق به سینمای آمریکا بود و پس از فرانسه در جشنواره کن ۲۰۲۱ کشور آلمان بود که ۶ نماینده در بخش اصلی جشنواره داشت.

در سالی که گذشت جشنواره فیلم ونیز نیز پربار برگزار شد و نام‌های بزرگی در این رویداد حاضر بودند. در هفتادوهشتمین جشنواره فیلم ونیز از ۲۱ فیلم حاضر در بخش رقابتی جشنواره، تنها ۵ اثر ایتالیایی حضور داشت و در نهایت جشنواره فیلم ونیز نیز جایزه را به یک فیلم فرانسوی به کارگردانی یک فیلمساز زن اهدا کرد. شیر طلای ونیز به فیلم رویداد اثر اودری دیوان رسید.

جشنواره فیلم ساندنس که دیگر رویداد مهم سینمایی سال به حساب می‌آید در اوایل سال ۲۰۲۱ برگزار شد. در این رویداد که معمولاً با معرفی استعدادهای درخشان و فیلمسازان مستقل همراه است که فیلم «کودا» در آن درخشید و در آکادمی اسکار سال ۲۰۲۲ نیز توانست نامزد جایزه بهترین فیلم شود.

موفقیت فیلم‌های متنوع در جشنواره‌های مختلف و ظهور چندین فیلمساز که می‌توان به آینده آن‌ها امیدوار بود اتفاقات مهمی است که در سال ۲۰۲۱ رخ داد. جشنواره فیلم کن به فیلمسازی جوان در دومین تجربه کارگردانی‌اش معتبرترین جایزه را اهدا کرد، جشنواره فیلم برلین و ونیز با وجود نام‌های بزرگ و معتبر در بین نامزدها، جایزه اصلی را به فیلمسازان گمنامی دادند که باید ببینیم در سال‌های آینده چه عملکردی خواهند داشت.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.