دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶

واکنش هنرمندان در پی درگذشت نادر طالب زاده -بخش دوم

طالب زاده؛ مردی که مثل هیچ کس نبود/ ایران در سوگ مجاهدی آگاه و دغدغه‌مند در عرصه مبارزه با استکبار جهانی و افشای جنایات قدرت‌های استعمارگر

مراسم تشییع پیکر مرحوم نادر طالب زاده

سینماپرس: در پی اعلام خبر درگذشت هنرمند متعهد و انقلابی زنده یاد نادر طالب زاده تعداد کثیری از هنرمندان مومن و ولایتمدار با انتشار پیام هایی در صفحات شخصی شان به این واقعه تأثربرانگیز واکنش نشان دادند؛ همچنین برخی مدیران فرهنگی و هنری نیز با ارائه پیام های تسلیتی نسبت به این واقعه جانگداز عکس العمل نشان دادند.

به گزارش سینماپرس واکنش های هنرمندان در پی درگذشت زنده یاد نادر طالب زاده در دو بخش منتشر خواهد شد.

وحید یامین‌پور نویسنده و معاون جوانان وزارت ورزش و جوانان هم نوشت: انالله و انا الیه راجعون. نادر عزیز رفت... برای از او گفتن، زبانم بند آمده. تسلیت به همه برادران و خواهرانم در جبهه فرهنگی و رسانه‌ای انقلاب اسلامی.

محمدتقی فهیم منتقد سینما با انتشار تصویری از زنده یاد طالب زاده در استوری اینستاگرام خود نوشت: مردی که مثل هیچ کس نبود درگذشت...

مجید اکبرشاهی مدیرعامل موسسه تصویر شهر و دبیر هشتمین جشنواره بین المللی فیلم شهر در پیامی درگذشت نادر طالب زاده را تسلیت گفت: ضایعه درگذشت سردار سرافراز جبهه فرهنگی انقلاب اسلامی مرحوم نادر طالب زاده موجب تاثر و تالم همه دوستداران و یاوران انقلاب، جامعه رسانه ای، سینمایی و خانواده بزرگ رسانه ملی شد. استاد طالب زاده از سرمایه های ارزشمند کشور، ولایتمدار و از یاران شهید مرتضی آوینی بود که لحظه ای از جهاد تبیین و دفاع از اصول و ارزش های انقلاب و جمهوری اسلامی فروگذار نکرد. اینجانب درگذشت آن شخصیت دغدغه مند و دلسوز جبهه مقاومت و انقلاب اسلامی را همزمان با روز جهانی قدس به اهالی رسانه، فرهنگ‌ و هنر و خانواده ایشان تسلیت گفته و برای آن فقید سعید از درگاه خداوند رحمان، رحمت و بخشایش و برای بازماندگان گرامی صبر و سلامت مسألت دارم.

محمدمهدی دادمان، رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی هم برای درگذشت نادر طالب‌زاده این پیام تسلیت را صادر کرد: «استاد نادر طالب‌زاده، پدر و معلم دلسوز جبهۀ فرهنگی انقلاب اسلامی به رفقای شهیدش پیوست. جان بیقرارش، او را سه ماه پیش از پیروزی انقلاب اسلامی از دانشگاه کلمبیا به وسط خیابان‌های تهران کشاند. او همیشه حاضر بود؛ از عکاسی لحظه‌های انقلاب تا سرپرستی خبرنگارهای خارجی، از دفاع مقدس تا سریال مسیح و برنامۀ راز، از گروه تلویزیونی حوزۀ هنری تا جشنوارۀ عمّار. او از برپاکنندگان جبهۀ فرهنگی انقلاب بود و هر آنچه امروز در این جبهه هست بهره‌ای از همّت، اراده و دانش آن مجاهد خستگی‌ناپذیر دارد. حاج نادر برای ما که آن قلندر شهید را از نزدیک درک نکردیم، غنیمتی گرانبها بود که بوی سیدمرتضی را از او استشمام می‌کردیم. چه عاقبت دل‌انگیزی که در عزیزترین ماه و یوم‌الله قدس در جوار یار دیرینش، آوینی بزرگ آرام می‌گیرد. روح بلند او در پناه حضرت حق جلّ و علی، غرق نور و رحمت باشد و ان‌شاءالله همۀ ما دلبستگان آن جانِ طالبِ حقیقت، در سرای باقی به او و یارانش ملحق شویم.»

سید عزت‌الله ضرغامی وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و رئیس سابق سازمان صدا و سیما نوشت: درگذشت نادر طالب‌زاده را به خانواده‌ بزرگوار، علاقه‌مندان و جامعه‌ هنری تسلیت می‌گویم. طالب‌زاده، تجسم عینی هنرمند متعهد انقلابی و آزاده بود. روحش شاد. تابستان سال ۹۵ و در شروع بیماری او، به عیادتش رفتم. همان موقع این متن را در صفحه‌ام منتشر کردم: نادر! نادر طالب زاده، هنرمند بزرگ و انقلابی کشورمان از بیماری سختی رنج می‌برد. آخرین باری که در منزل از او عیادت کردم با آخرین تصویری که هفته قبل از او دیدم تفاوت زیادی کرده است. از خداوند متعال شفای کامل او را خواهانم. نادر در نوع خود نادره است! او کارگردان، مستندساز، پژوهشگر و غرب‌شناس برجسته‌ای است که به دلیل تجربه‌ زیسته خود در آن سو، متفاوت از دیگران است. در سال ۷۴ مسئولیت اداره‌کل پژوهش معاونت سینمایی ارشاد را به او واگذار کردم، ولی اعتراف می‌کنم که شناخت من در آن زمان بسیار محدودتر از سال‌های بعد بود. نادر واقعیت غرب را ‌شناخته و با دانشمندان و نظریه‌پردازان تمدن غرب آشناست و ابزار آنان به ویژه در حوزه فیلم، مستند و رسانه را به خوبی می‌شناسد. طالب‌زاده غرب را به درستی تشریح می‌کند و مورد واکاوی و تبیین صادقانه قرار می‌دهد.

علی دارابی قائم مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «با نادر طالب‌زاده از سال‌های نخست تشکیل جهاد سازندگی و سپس دوران دفاع مقدس آشنا و همکار بودم. محل کار او و شهید مرتضی آوینی در کنار دفتر کار من در جهاد سازندگی بود. در هر دو سنگر جهاد و جنگ کارهای مشترکی با هم داشتیم و ادامه این همکاری بعدا در صدا و سیما بود. نادر طالب‌زاده در زمان افتتاح شبکه تلویزیونی افق، که من در آن زمان مسئولیت معاونت سیما را در رسانه ملی بر عهده داشتم نقش بایسته‌ای را ایفا کردند. برنامه "راز" که اجرا و سردبیری آن را نادر بر عهده داشت، در طول ماه مبارک رمضان هر شب به روی آنتن می‌رفت که در نهایت برنامه گفت‌وگو محور جذابی در قاب تلویزیون شد و در جشنواره تلویزیونی جام جم به عنوان برنامه برتر معرفی شد. او همواره کمک کار و یاور ما در خانه خودش، صدا و سیما بود. سالیان زیادی با لطف و رفاقتش در هیئت داوران و شوراهای تخصصی معاونت‌های سیما و استان‌ها، دانش و تخصص خودش را در خدمت رسانه و هنر کشور قرار می‌داد. طالب‌زاده دوستی عزیز برای من، هنرمندی متخصص برای جامعه هنری و انسانی اخلاق‌گرا و متعهد بود. تلاش‌های زیادی برای روشنگری استکبار و صهیونیزم داشت و با روی خوش و صمیمیت، دانش و تخصص خود را در اختیار دیگران قرار می‌داد. خدایش بیامرزد.»

سیدعباس صالحی وزیر پیشین وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در صفحه توئیتری خود نوشت: نادرطالب زاده به تنهایی یک رسانه بود، پرتکاپو و تاثیرگذار. درگذشت او را به اصحاب رسانه و تصویر و جبهه مقاومت و انقلاب تسلیت می گویم.

شیدا اسلامی مشاور مدیر شبکه پرس تی. وی در صفحه شخصی خود درگذشت این مجری تلویزونی را این گونه تسلیت گفت: مردی که همه فکر و ذکرش اسلام و جهان اسلام بود و فراتر از مرزها می اندیشید، جایی فراتر از مرزهای این جهان فکر و ذکر ملائک شد.

سهیل سلیمی نویسنده و کارگردان سینما و تلویزیون با اشاره به نقش طالب زاده در ترویج جسارت بین فعالان رسانه‌ای نوشت: انالله و انالیه راجعون؛ نادر طالب زاده حقیقتا، نادر بود، نادر در سینما و تلویزیون و رسانه های ما، رویداد افق نو حرکت عظیمی بود که بسیاری از متولیان فرهنگی کشور حتی در فکرشان هم برگزاری آن غیر ممکن می نمود را یک تنه راه انداخت و جهان را به تماشای حقیقت ایران و اسلام نشاند. بی پشرده و شجاع سخن گفتن را با برنامه عصر به تلویزیون بازگرداند و جرئت مقاومت و ایستادگی در برابر ظلم را به قلب های ناامیدمان بازگرداند. روحش قرین رحمت حضرت حق تعالی باشد ان شا الله.

مجید واشقانی بازیگر سینما و تلویزیون هم در صفحه شخصی خود نوشت: مرد بزرگ روحت شاد.

حمیدرضا جعفریان، رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری نیز در پی درگذشت نادر طالب‌زاده، پیام تسلیتی به شرح زیر منتشر کرد. «انالله و اناالیه راجعون اگر غربال ابتلائات نباشد، چگونه خبیث از طیب جدا شود و چگونه انسان به کمال رسد؟ معلم تمام‌عیار و اندیشه‌ورز قهار که با مشی پدرانه و تلاش مؤمنانه‌اش، راه را برای ما که پای در این مسیر نهاده بودیم، باز می‌کرد از میانمان رفت. او از برجستگانی بود که نهالِ پرطراوتِ هنر و اندیشه انقلاب را در سیل ابتلائات بزرگ زمانه، با شوق و ایمان راسخ خویش پاسداری کرد و به شکوفایی و رویش‌های تازه در نسل‌های بعدی رساند؛ نسلی که جز تشویق و اعتماد از او چیزی ندید و سعه صدر و متانت را از او آموخت. عروج غم‌بارش و خسارت جبران‌ناپذیر از دست دادنش، بر دوست‌داران و شاگردان این نادر مرد بزرگ تسلیت باد. رضوان و رحمت خدا بر او.»

سید مجید پوراحمدی، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر هم در پیامی درگذشت نادر طالب‌زاده را تسلیت گفت. «هوالباقی درگذشت هنرمند ارزش مدار و با ایمان مرحوم نادر طالب زاده موجب تأسف و تأثر فراوان شد. استاد طالب‌زاده یکی از برجسته ترین چهره های هنر انقلاب اسلامی بود که در طول عمر پربرکت خویش همواره در راه بازنمایی و تبیین اندیشه‌های اسلام و انقلاب تلاش کرد و در این راه شاگردانی شایسته تربیت نمود که راه او را در خدمت به فرهنگ و هنر کشور ادامه خواهند داد. بی شک یاد و نام وی در قلب دوستدارانش مانا و جاویدان خواهد بود. اینجانب فقدان آن برادر عزیز را که در ایام پربرکت ماه مبارک رمضان و در روز قدس آسمانی شد، به جامعه فرهنگ و هنر کشور، دوستداران و خانواده گرامی ایشان تسلیت گفته و از خداوند متعال رحمت الهی برای آن مرحوم و صبرو شکیبایی برای خانواده محترمش آرزو می‌نمایم.»

احمد نوروزی معاون برون مرزی صداوسیما در پیامی نوشت: «انا لله و انا الیه راجعون احساس حزن و حسرت وداع با برادر ارجمند و استاد فقید، حاج نادر طالب‌زاده برای اینجانب و همکارانم در معاونت برون‌مرزی رسانه ملی، بسیار عمیق و جانسوز است. طالب‌زاده مجاهدی آگاه و دغدغه‌مند در عرصه مبارزه با استکبار جهانی و افشای جنایات قدرت‌های استعمارگر در مقیاس جهان اسلام و حتی مظلومان قلمروی به‌وسعت جهان بود. افکار متعالی و بغض بینش‌ورزانه او، شعاع آرمان‌خواهی نادر طالب‌زاده را در دایره‌ای پهناور از انقلاب اسلامی ایران گرفته تا بوسنی، افغانستان، سوریه، لبنان، یمن، عراق، بحرین، کشمیر و… فلسطین گسترد و لطف خداوند، او را واسطه رویش‌هایی ریشه‌دار از متفکران و علاقه‌مندان به اندیشه پویای انقلاب جهان‌شمول اسلامی ساخت. همکاری و همراهی مشفقانه و تمام‌قد او با رسانه‌های برون‌مرزی ج. ا. ا. و به‌ویژه شبکه پرس تی‌وی، هم گواهی است بر صدق مجاهده او و هم درسی بزرگ و جاودان برای پویندگان این مسیر. در درگذشت این مرد میدان‌های دفاع از مقاومت فلسطین، در دقایق پایانی روز قدس و آخرین ایستگاه رمضانی وعده ظهور حضرت حجت (عج) نیز بی‌گمان سری است که رجای واثق داریم مهر تأییدی باشد بر سال‌ها ایستادگی‌اش در کنار جبهه تناور مقاومت و آرزومندان جهانی نو. اعلی علیین منزل روح پاکش باد.»

محمدجعفر باقری نیا کارگردان نیز با انتشار تصویری از زنده یاد طالب زاده در اینستاگرام خود نوشت: نادر طالب زاده از میان ما رفت؛ روحش شاد و یادش همیشه ماندگار و سبز...

مژده لواسانی مجری رسانه ملی نیز با انتشار تصویری از زنده یاد طالب زاده در استوری اینستاگرام خود نوشت: خدایش بیامرزد...

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.