سه‌شنبه ۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۶

نظر سینماگران در خصوص ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری؛

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

قنبری-خرازی ها-صلح جو-تجار-پوریامین-وحیدزاده-آب پرور

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور به بهانه برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری متذکر شدند: حضور مدیران کم سواد، ناپخته و بی دانش در سینما بزرگترین ضربه را به فرهنگ و هنر وارد ساخته ؛ ورود بی رویه پول های کثیف به سینما عامل بی خردی فعالان سینمایی شده است. فقدان مطالعه در اکثریت فیلمسازان سینما باعث شده تا آن ها به جای شهد و شربت، سم و زهر به خورد مخاطبان بدهند؛ فقدان مطالعه توسط مدیران فرهنگی و سینمایی خطرناک تر از عدم مطالعه در میان اهالی سینما است چرا که باعث هدررفت بودجه های بیت المال و تولید آثار سخیف و سطحی نگرانه ای می شود که به نفع جامعه نیست.

به گزارش سینماپرس مطالعه و کتاب خوانی یک امر حیاتی است! در دنیای متغیر که هر روز در زمینه های علمی، هنری، سیاسی و اقتصادی و ... یک اتفاق تازه می افتد و خط جدیدی به راه می افتد کتاب و مطالعه جایگاه ویژه ای دارد و دیگر مثل سابق کار افراد منحصر به فرد نیست. هر کسی در هر شغل و مقامی لازم است به طور مرتب مقداری از وقت خود را به مطالعه و مطالب اختصاص دهد، چه این مطالب از روزنامه یا مجلات یا کتاب های گوناگون باشد.

در این میان ضروری است مدیران فرهنگی و هنرمندانی که مبادرت به تولید آثار فرهنگی و هنری می کنند و مردم از روی آثار آن ها الگوبرداری می کنند سطح مطالعه بیشتری از عامه مردم داشته باشند و به اصطلاح یک گام جلوتر از سایرین حرکت کنند! قطعاً هنرمندی که با مطالعه و کتاب خوانی مأنوس باشد می تواند اثر فرهنگی ماندگارتر و پویاتر از خود به جای بگذارند و میراث فرهنگی و گنجینه های معارف و دستاوردهای عالمان و فرهیختگان خود را به نسل های دیگر منتقل کند. برای رسیدن به هدف عادت به کتاب خوانی و بسترسازی فرهنگی برای آن، یک برنامه ریزی صحیح و منطقی لازم است که با ارائه راهکارها، فرهنگ کتاب خوانی را در جامعه ایرانی عملی ساخته و به تداوم این فرهنگ در جامعه بینجامد.

طی سال های اخیر اما به دلیل حضور نامرتبط با حوزه فرهنگ و هنر در این عرصه ما همواره شاهد افول و نزول جدی مطالعه و کتاب خوانی در سطح کشور بوده ایم و آنقدر بی توجهی به این حوزه بسیار بوده که دیگر قشر فرهیخته و هنرمند کشور نیز هیچ رغبتی برای مطالعه و کتاب خوانی و علم آموزی و تحقیق و پژوهش از خود نشان ندادند و همین امر باعث افت کیفی و عمقی اغلب آثار سینمایی و تلویزیونی ما و همینطور نزول سطح سلیقه مردم شده است.

بسیاری از سینماگران معتقدند حضور مدیران کم خرد و بی دانش در سینمای ایران یکی از دغدغه های اصلی سینماگران شده و باید در ابتدا مدیران فرهنگی دغدغه متد، با سواد و دارای مطالعه در سینمای کشور به کار گرفته شوند تا بتوان دست کاسبکاران را از سینما قطع و به جای ابتذال اندیشه و خرد را در سینمای کشور جاری و ساری کرد.

در همین راستا با ۸ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور خانم ها و آقایان: رهبر قنبری، شهرام خرازی ها، طهماسب صلح جو، راضیه تجار، مریم پوریامین، ابراهیم وحیدزاده، مسعود آب پرور و حماسه پارسا گفتگو کردیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

رهبر قنبری کارگردان سینما همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: ورود بی رویه پول های کثیف به سینما عامل بی خردی فعالان سینمایی شده است چرا که صاحبان سرمایه نفوذی در هنرمندان فرهیخته ندارند و سراغ هنرمندان مطالعه گر و اندیشمند نمی روند و ترجیح می دهند از بی سوادهای تازه کار استفاده کنند تا به آن ها بله قربان بگویند و حرف های شان را گوش کنند و همین مسأله باعث افت کیفی و محتوایی شدید فیلم های سینمایی و سریال های نمایش خانگی و تلویزیون شده است. بچه بی سوادهایی که با زدوبند وارد سینما شدند هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده اند! بی شک نمی توان از این افراد انتظار داشت که کارگردانانی مانند بیضایی و تقوایی و عیاری و زنده یادان سینایی و کیارستمی باشند! آن ها آمده اند که با سطحی ترین و مبتذل ترین شکل ممکن سینما را به بیراهه هدایت کنند.

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

دکتر شهرام خرازی ها کارشناس ارشد مدیریت رسانه و منتقد سینما به سینماپرس گفت: صریحاً باید عنوان کنم که متأسفانه روحیه، جربزه و شناخت اهمیت مطالعه، تحقیق و پژوهش در اغلب هنرمندان وجود ندارد! امروزه وضعیت مطالعه در بین هنرمندان به ویژه سینماگران آنقدر وخیم شده که برخی افراد ورق زدن مجلات و گوگل کردن برخی سوژه ها برایشان مفهوم مطالعه و تحقیق و پژوهش پیدا کرده است و این مصداق بی خردی و ساده انگاری اصل اساسی مطالعه برای تولید آثار فرهنگی و هنری است. اصل بدیهی این است که حتی مبتذل ترین آثار عاری از نیاز به مطالعه و تحقیق و پژوهش نیستند. ما نمی توانیم بگوییم چون فیلم مبتذل می سازیم احتیاجی نداریم که مطالعه کنیم. بنده تأکید می کنم اگر همین مبتذل سازان یک بار امتحان کنند که راجع به سوژه های شان تحقیق کنند و راجع به سوژه شان کتاب های مرتبط را بخوانند خودشان متوجه می شوند چقدر اثرشان متفاوت خواهد شد و کیفیتش بهتر می شود.

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

طهماسب صلح جو منتقد سینما نیز در این رابطه اظهار داشت: بخش مهمی از کیفیت آثار هنری از راه کسب تجربه به دست می آیند و بخشی از راه مطالعه؛ در هر صنفی مطالعه و کتاب خواندن خوب است اما هرگز اینطور نیست که عده خاصی که مطالعه دارند و کتاب می خوانند از بقیه بهتر باشند! خود هنرمند باید ضرورت مطالعه را درک کند؛ کتاب یک وسیله نیست و باید نگاه ابزاری به کتاب در جامعه ما از بین برود. مطالعه را نمی توان به هنرمندان حقنه کرد؛ مدیران فرهنگی به فکر دستور و بخشنامه برای توسعه کتاب خوانی نباشند، با دستور و بخشنامه نمی توان کسی را کتاب خوان کرد. این وظیفه متولیان فرهنگی است که نقش خوب مطالعه و کتاب خوانی را به مردم بیاموزند و انتخاب را بر عهده دیگران بگذارند که آیا باید مطالعه کنند یا خیر؟

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

راضیه تجار نویسنده مطرح و مدرس خانه داستان فرهنگسرای انقلاب همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: بدیهی است که پدیدآورنده کالای فرهنگی زمانی که مطالعه داشته باشد می تواند برای انتقال داده های ذهنی خود در قالب اثری که تولید می کند عملکرد بهتری داشته و کالایی را در اختیار مخاطب قرار دهد که برای جامعه دارای اثرات مثبت باشد اما فقدان مطالعه در اکثریت فیلمسازان سینما باعث شده تا آن ها به جای شهد و شربت، سم و زهر به خورد مخاطبان بدهند. این باعث شرمساری است برخی فیلمسازان سینما که خودشان را مولف می دانند ارتباط شان با مطالعه کاملاً قطع شده و این قطع ارتباطات باعث شده از نظر وسعت دید و هنرشناسی دچار کاستی های جدی شوند و تأثیرات منفی روی خروجی آثارشان دیده شود.

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

مریم پوریامین عضو انجمن روزنامه نگاران مسلمان و منتقد سینما خاطرنشان کرد: عدم استفاده از تحقیق و پژوهش در اغلب تولیدات سینمایی باعث شده تا مخاطب میل خود را نسبت به تماشای فیلم از دست بدهد و اثر برای سرمایه گذار و تهیه کننده چندان آورده مالی نداشته باشد! متأسفانه به جز فیلم های سطحی که تماشاگر خاص خود را دارند، فیلمسازان برای جامعه فرهیخته در سینما آورده ای ندارند و این اتفاق بسیار نگران کننده است. ما برای اینکه همذات پنداری و باورپذیری ایجاد کنیم باید کارمان بر مبنای تفکر و مطالعه و تحقیق و پژوهش باشد. فیلمساز یا باید وضعیت فعلی را بر اساس آنچه در جامعه رصد می کند ارزیابی کند یا باید فیلمش را بر اساس حالات روانی جامعه بسازد و در هر دو صورت باید مطالعه میدانی داشته باشد.

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

ابراهیم وحیدزاده کارگردان سینما متذکر شد: بنده معتقدم نه تنها سینماگران که مدیران فرهنگی و سینمایی هم باید مطالعه داشته باشند تا به صورت آگاهانه، اندیشمندانه و خردمندانه از آثار حمایت کنند؛ فقدان مطالعه توسط مدیران فرهنگی و سینمایی خطرناک تر از عدم مطالعه در میان اهالی سینما است چرا که باعث هدررفت بودجه های بیت المال و تولید آثار سخیف و سطحی نگرانه ای می شود که به نفع جامعه نیست. مدیر فرهنگی و سینمایی اگر مطالعه داشته باشد قطعاً از فیلمسازی که به صورت سردستی مبادرت به تولید فیلم می کند حمایت نمی کند. متأسفانه مدیران سینمایی ما بیش از آنکه عملکرد فرهنگی داشته باشند عملکرد سیاسی دارند و این بسیار تلخ و ناراحت کننده است.

قاطبه سینماگران: نداشتن سواد لازم هنرهفتم را سطحی و مبتذل کرده/ فقدان مطالعه در بین مدیران فرهنگی ضربه اصلی به فرهنگ و هنر!

مسعود آب پرور کارگردان سینما و تلویزیون همزمان با برگزاری سی‌وسومین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در رابطه با ضرورت مطالعه و کتاب خوانی در حوزه تولید آثار تصویری گفت: بخش اعظم زندگی سیاست گذاران و تولیدکنندگان آثار فرهنگی و هنری باید با مطالعه آمیخته باشد؛ هم سینماگران و هم مدیران سینمایی برای رشد و ارتقای توسعه سینمای کشور باید مطالعه کافی در تمامی زمینه های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، هنری، اقتصادی و... داشته باشند. فاصله گرفتن از کتاب و کتاب خوانی و عدم درک محضر علوم جدید می تواند هنرمند را از حوزه علوم روز عقب بیندازد. فقدان مطالعه باعث تولید آثار نازل و خالی از نوآوری می شود و مخاطب دیگر نمی تواند با آثار کهنه و تکراری سینماگران بدون مطالعه ارتباط برقرار کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.