یکشنبه ۸ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۰:۲۹

دست خالی سیاه نما سازان ایرانی از جشنواره کن!

نخل طلا به «مثلث غم» رسید/ جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره در دست بازیگر ضعیف عنکبوت مقدس!

هفتاد و پنجمین جشنواره بین المللی فیلم کن

سینماپرس: مراسم اختتامیه هفتاد و پنجمین جشنواره فیلم کن شامگاه شنبه ۲۸ می ۲۰۲۲ (۷ خرداد ۱۴۰۱) ساعت ۲۰:۳۰ به وقت محلی (۲۳ ایران) با اجرای virginie Effira در سالن گرند تئاتر لومیر برگزار شد؛ از نکات قابل تأمل سخنرانی ابتدایی مجری مراسم در خصوص تأثیر سیاسی فرهنگ بود! این اتفاق خود به خود اثبات این مدعا است که این دوره جشنواره کن سیاسی ترین دوره آن محسوب می شود.

به گزارش خبرنگار سینماپرس پس از اهدای جوایز بخش فیلم کوتاه هیأت داوران بخش اصلی جشنواره روی صحنه آمدند.

زهرا امیرابراهیمی جایزه بهترین بازیگر زن این دوره جشنواره را از آن خود کرد. این مسأله رویکرد سیاسی دست اندرکاران این دوره جشنواره را بیش از پیش به اثبات رساند. زهرا امیرابراهیمی در جملاتی به زبان فارسی گفت: «خوشحالی برای من مفاهیم عمومی و جمعی هستند الآن در اینجا هستم اما بخشی از وجودم برای مردم ایران غمگین است دلم با آبادان است من اینجا هستم اما دلم با زنان و مردان ایران است.»

در ادامه مراسم جایزه بهترین فیلمنامه به طارق صالح از کشور مصر رسید. او مدتی است ملیت سوئدی دارد چرا که دولتمردان مصر مانع حضور وی در کشورش می شوند.

جایزه بازیگری بهترین مرد نیز به Song kang ho از کشور کره رسید.

در ادامه جایزه هیأت داوران که چیزی شبیه به مقام سوم است (اگرچه جشنواره چنین چیزی را بیان نمی کند) بین «کوه هشتم» ساخته کارگردانان بلژیکی شارلوت واندرمیرش و فلیکس ون گرونینگن و «EO» اثر یرژی اسکولیموفسکی از لهستان تقسیم شد.

برادران داردن نیز جایزه ویژه ۷۵ سالگی جشنواره را دریافت کردند. جایزه بهترین کارگردانی به پارک چان ووک برای «تصمیم به ترک» تعلق گرفت.

در نهایت «مثلث غم» نخل طلای جشنواره را از آن خود کرد.

نکته قابل تأمل این مراسم دست خالی فیلم سیاست زده «برادران لیلا» از جشنواره کن بود. فیلمی که بسیاری از رسانه های نزدیک به دست اندرکارانش سعی داشتند آن را اثری مهم جلوه دهند اما از کیفیت و ساختاری بسیار ضعیف و محتوایی ضد وطنی برخوردار بود.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.