محمدرسول محمدی/ چند روزی است که فضای جامعه ایران نسبت به ابعاد هتاکانه اثری سینمایی با عنوان «عنکبوت مقدس» ملتهب میباشد. در این میان متولیان جدید فرهنگی کشور نیز با اتخاذ شیوه اسلاف خود سعی نمودهاند تا با صدور بیانیه و انجام مشتی مصاحبه خود را همسو و هم راستا با جریان عمومی جامعه نشان دهند. شیوهای منفعلانه که در طی چند دهه اخیر و در برابر تمامی مواجهات فرهنگی غرب بر علیه «اسلام» و «ملت مسلمان ایران» مورد استفاده مسئولان فرهنگی کشور در سطوح مختلف قرار گرفته و امروز نیز با هیچ گونه «ابتکار عملی» مجددا مورد استفاده طیف مدیریان جدید فرهنگی در «دولت سیزدهم» واقع شده است. در این میان برای واضح شدن ابعاد این موضوع میتوان چند نکته را مورد مرور قرار داد:
۱/ یکی از شیوههای متداول غرب در مواجهه با «اسلام» و بالاخص فرهنگی «شیعی» را میتوان در ایجاد موج رسانهای پوشالی نسبت به وقوع امری «هتاکانه» در موضوعی خاص و رتبهای بالا دانست که سپس با انتشار ابعاد واقعی آن با ضریب هتاکانهای متوسط و یا در موضوعی غیر از موضوع اصلی همراه میشود و این همه سبب میشود تا «تَب اجتماعی» به سرعت «سَرد» گردیده و جامعه آنچنان «کرخت» شود که آن میزان از جسارت و هتاکی را «کوچک شمرده» و یا جسارتهای جانبی صورت گرفته را اصلا نبیند! شگردی که با اشراف و طراحی کمپانیها و بنگاههای رسانهای «جحودها» و با هدایت توسط فرقه ضاله «بهائیت» مورد استفاده قرار گرفته و سبب میشود تا به مرور زمان «هتک اسلام و مسلمین» به امری عادی مبدل گردد.
۲/ «عنکبوت مقدس» هنوز مورد کارشناسی حرفهای توسط منتقدان مسلمان و ایرانی قرار نگرفته و تمام آنچه که در مورد ابعاد و جوانب هتاکی این اثر منتشر میشود را میتوان منشعب از پوستر و تیزر این اثر و تعدادی نظر حاشیهای بر آن دانست که در این همه موضوع «سبالنبی و الائمه المعصومین علهیمالسلام» در فرع داستان «عنکبوت مقدس» قرار داد و اصل هتاکی و بیحرمتی صورت گرفته در این اثر را میتوان به ساحت «ملت مسلمان ایران» و تمام انسانهای حاضر در «جامعه اسلامی ایران» قلمداد نمود که البته با تمرکز ویژه «بهائیت» پوشیده شده و به موضوعی فرعی مبدل گردیده!
۳/ سوای نظر از با سوادی و یا کمسوادی «معاون امور بینالملل و توسعه بازار خارجی بنیاد سینمایی فارابی» در تحلیل فیلم و تولیدات سینمایی؛ از آنجایی که ایشان با بودجه بیتالمال در «جشنواره کن» امسال حضور داشتند، به خوبی میتوانستند اخبار مرتبط با «عنکبوت مقدس» را به صورتی مستقیم جمع آوری و به تهران مخابره نموده و به این طریق اسباب موضعگیری پیشدستانه را برای نهادهای فرهنگی و رسانهای کشور فراهم سازند.
۴/ «عنکبوت مقدس» به صورت دفعی و یک شبه تولید نشده و از مرحله پیش تولید تا تولید نهایی آن حداقل یک سال زمان برده است. زمانی که به خوبی میتوانست مورد توجه و اشراف نهادهای فرهنگی کشور واقع شود و با کنشهای «سلبی» و «ایجابی» موثری همراه گردد.
۵/ غفلت و بیتحرکی نهادهای فرهنگی در فرایند تولید «عنکبوت مقدس» آن هنگام موجب ایجاد شائیه «خیانت فرهنگی» میشود که به تاریخ «اکران عمومی» نظیر ایرانی این اثر هتاک، یعنی فیلم سینمایی «عنکبوت» توجه شود. فیلمی که بیسر و و صدا مجوز اکران آن صادر می شود و دقیقا چند ماه قبل در سینماهای ایران به نمایش گذاشته شد و در این میان متولیان سینمایی با اتخاذ تدابیری همچون قرار دادن فصل اکران عمومی آن در «بهمن ماه ۱۴۰۰ هجریشمسی» و دقیقا در موعد پس از برگزاری «جشنواره فیلم فجر» و همچنینن و عدم نمایش آن در شهرهای مذهبی «مشهد» و «قم» ، تلاش حداکثری خود را برای جلوگیری از برانگیختگی احساسات «ملت مسلمان ایران» بکارگرفته و با این «تدبیر!» پذیرش هتاکی واضحتر و با وقاحت بیشتر «عنکبوت مقدس» را برای جامعه مخاطب ایرانی اثر فراهم ساختند!
۶/ از منظر «امنیت فرهنگی» تولید فیلم سینمایی «عنکبوت» و پس از آن اکران عمومی این اثر را میتوان به عنوان عامل تست برای حضور فیلم سینمایی «عنکبوت مقدس» قلمداد نمود. اثری که «جواد نوروزبیگی» در مقام «تهیه کنندگی» آن حاضر بود و با شگرد ویژه خود و ارتباطات گسترده در نهادهای فرهنگی کشور به خوبی توانست «عنکبوت» را از مراحل مختلف عبور دهد و این اثر تست را به صورت موفقیت آمیز بر پرده نقرهای سینماهای «جامعه اسلامی ایران» به نمایش بگذارد.
۷/ ماهیت تست گونه فیلم سینمایی «عنکبوت» و قباحت زدایی برای تولید اثری همچون «عنکبوت مقدس» آن هنگام واضح میشود که به اعتراف کارگردان فیلم سینمایی «عنکبوت» و این بخش از فراز نامه ایشان به کارگردان «عنکبوت مقدس» توجه شود که «ای کاش بهشون میگفتی غیرقانونی و از طریق رفقات فیلم منو دیدی و بعد فیلم «عنکبوت مقدس» رو ساختی، از دکوپاژت و طراحی پوسترت تا اسم فیلمت همهجا پاتو روی ردپای من گذاشتی ...»
۸/ حضور خارج از اثر «عنکبوت مقدس» در «جشنواره کن» و بیانیه خوانی عوامل سازنده این اثر هتاک در نشستهای خبری و مصاحبهها و ... و بالاخص موضع گیری شفاف «کارگردان دو تابعیتی» این اثر و بیان این مطلب که «قصد من ساخت فیلمی درباره یک قاتل زنجیرهای نبود بلکه میخواستم فیلمی درباره جامعه یک قاتل زنجیرهای بسازم. این در مورد زنستیزی ریشهدار در جامعه ایران است که بهطور خاص مذهبی یا سیاسی نیست، بلکه فرهنگی است» موضوعی بود که با همراهی عوامل تولید و بازیگران دیگر اثر ایرانی حاضر در این جشنواره همراه گردید. اثری با عنوان «برادران لیلا» که عوامل تولید آن همگی از ایران آمده بودند و شبیه یک بازی بزرگ و گویی کاملا هماهنگ شده با عوامل تولید «عنکبوت مقدس» سعی نمودند تا ابعاد دیگری از فضای سیاه و فلاکتبار «جامعه اسلامی ایران» را برای مخاطبان خود بیان دارند! و این همه در حالی است که شاید به صورتی کاملا تصادفی «تهیه کننده» فیلم سینمایی «برادران لیلا» نیز «جواد نوروزبیگی» یا همان تهیه کننده فیلم تست «عنکبوت» در ایران است!
۹/ به همان نسبت که «هویت یهودی» تهیهکنندگان «عنکبوت مقدس» موضوعی آشکار است و به هیچ عنوان نیازی به بررسی نیست که چرا و با چه انگیزهای «سول باندی» (Sol Bondy) و «جیکوب جارک» (Jacob Jarek) در مسیر تولید چنین اثر هتاکی گام بداشته و چنین فیلم موهونی را تهیه نمودند و ...؛ به همان نسبت لازم است تا به بررسی شخصیت و ابعاد حرفهای «تهیه کننده نسخه تست» این اثر یعنی فیلم سینمایی «عنکبوت» پرداخته شود و دایره ارتباطات ایشان از طریق مراجع ذیصلاح مورد بررسی واقع گردد.
۱۰/ موضوع تأمین مالی «عنکبوت مقدس» نیز بسیار شفاف است و مشخص میباشد که این فیلم ۲۴۰ هزار یورو از «آژانس تأمین مالی فیلم آلمان» و ۲۵۰ هزار یورو از «مدین بورد برلین-براندربورگ» و ۴۱۰ هزار یورو از «یورایمیجرز» و ۹۰ هزار یورو از «صندوق تأمین مالی فیلم هامبورگ شلسویگ- هولشتاین» و حدود ۱۷۴ هزار یورو از «صندوق فیلم آلمان» پول دریافت کرده است و صرف چنین مبالغی در راستای سیاست فرهنگی غرب و در مواجهه با «ملت مسلمان ایران» از توجیه برخوردار میباشد. اما لازم است تا نهادهای متولی فرهنگی و امنیتی کشور به این موضوع وارد شوند که «نسخه تست» و بسترساز این اثر یعنی فیلم سینمایی «عنکبوت» از چه مسیری تامین مالی شده و اساسا سرمایه گذار این فیلم با چه مقصودی اقدام به حمایت مالی از آن کرده است. سرمایهگذاری نام آشنا که چندسالی است به عرصه «سینما» و «تئاتر» آمده و با ادعای «حمایت از فرهنگ» عمده سرمایه خود را معطوف حمایت از تولیدات سینمایی شاخص در «ژانر فلاکت» ساخته است و آیا ارتباطات خارجی و داخلی خاصی در اتخاذ چنین رویهای توسط ایشان متصور میباشد و یا آنکه ذوق شخصی ایشان به سرمایهگذاری برای تولید این حجم گسترده از فیلمهای «سیاه اجتماعی» است.
۱۱/ بنابر ادعای صورت گرفته توسط عوامل دخیل در این اثر؛ فیلمبرداری «عنکبوت مقدس» طی یک رفت و برگشت از کشور «اردن» به «ترکیه» و نهایتا حضور در «اردن» با صرف ۳۵ روز در سال ۲۰۲۱ میلادی به انجام رسیده و این حجم از فیلمبرداری حکایت از شکل گیری اصل داستان و تصویرپردازیهای صورت گرفته پیرامونی آن بر روی «میز تدوین» دارد. جایی که «هایده صفییاری» عهدهدار آن میباشد. شخصیتی که به عنوان یکی از افراد پُرکار در «سینمای اجتماعی ایران» شناخته میشود. شخصیتی که قطعا حضور موثر و همراه با ارتباطات پُررنگ او با جامعه ایران را میتوان به عنوان یکی از عوامل موثر در باورپذیری و خروج «عنکبوت مقدس» از فضای کارتونی مرسوم در تولیدات «ضد ایرانی و اسلامی» قلمداد نمود.
۱۲/ «ملت مسلمان ایران» در راه «دفاع از حرم اهل بیت علیهمالسلام» از هیچچیز کم نگذاشته و با مال و جان خود همواره نشاندادهاند که چگونه «مدافع حرم» میباشند و همراه با «شعار» در «عمل» نیز به دفاع از «حریم اهل بیت علیهمالسلام» میپردازند. اما در این میان نهادهای فرهنگی کشور هستند که از هیچ عملکرد قابل قبولی در این زمینه برخوردار نبوده و اوج فعالیت ایشان همواره به مشتی «شعار» و بیانیههای کپی شده خلاصه گردیده است و اساسا از هیچ نمودی در عرصه فرهنگی کشور برخوردار نشده است!
۱۳/ «عنکبوت مقدس» نیز به سرنوشتی همچون «بدون دخترم هرگز» و «سنگسار ثریا» و «سیصد» و «سپتامبرهای شیراز» و صدها اثر سینمایی تولید شده توسط غرب دچار میشود. اثری که در راستای «جنگ نرم» سعی دارند تا به مواجهه با حرکت خروشان و الهام بخش «ملت مسلمان ایران» مبادرت ورزد و قطعا راه بجایی نخواهد برد و در این میان تنها کارنامه عملکرد نهادهای فرهنگی کشور را سیاهتر خواهد کرد. نهادهایی که همچنان در حال حمایت از تولید آثار سینمایی موجه و قابل قبولی به منظور پاسخگویی به هتاکیها و شبهات ایجاد شده توسط این گونه از آثار سینمایی میباشند!
ارسال نظر