سه‌شنبه ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳

تمکین به قانون در سینما از شعار تا واقعیت/۱

کریمی: عملکرد غیرقانونی و ایجاد هرج و مرج در حوزه فرهنگ و هنر از سینما گرفته تا شبکه نمایش خانگی به زیربنای جامعه آسیب جدی وارد می سازد/ متخلفان باید توبیخ شوند!

عباس کریمی

سینماپرس: عباس کریمی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص رفتارهای غیرقانونی برخی صاحبان آثار برای حضور در جشنواره های خارجی و پخش بدون مجوز برخی سریال ها در پلتفرم ها گفت: عملکرد غیرقانونی و ایجاد هرج و مرج در حوزه فرهنگ و هنر از سینما گرفته تا شبکه نمایش خانگی به زیربنای جامعه آسیب جدی وارد می سازد چرا که فرهنگ زیربنای سیاست و اقتصاد و کلیت هر جامعه ای است و قانون گریزی در این عرصه می تواند تبعات بسیار وخیمی را در پی داشته باشد.

دبیر فرهنگی خبرگزاری «ایکنا» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در هر بخشی اگر قوانین مدون و شفاف وجود دارد مسئولان فرهنگی باید بر اساس آن قوانین متخلفان را مجازات کنند و اگرقوانین مدون و شفاف نیست ایراد از قانون گذار است و باید هرچه سریع تر قوانین جدی در خصوص تخلفات این حوزه تنظیم شود.

وی ادامه داد: به هر صورت متخلفان باید توبیخ شوند! همه باید بدانند اگر می خواهند در این مملکت کار کنند باید مطابق قانون عمل کنند. فیلمسازان وقتی فیلم می سازند باید بر اساس قوانین نظام پیش بروند؛ خوشبختانه قوانین تولید و توزیع آثار سینمایی مشخص است و اگر کسی مطابق قانون پیش نرود باید به صورت قاطعانه با وی برخورد شود. منظور من فقط به فیلم «برادران لیلا» نیست و خصومت شخصی با دست اندرکاران این فیلم ندارم بلکه منظورم به هر متخلفی است که برخلاف مصالح و قوانین سینما کار می کند.

کریمی سپس با اشاره به پخش بدون مجوز برخی سریال های خانگی در پلتفرم ها اظهار داشت: متأسفانه قوانین مربوط به آثار نمایش خانگی در وزارت ارشاد تنظیم شده اما حالا که نظارت این حوزه به ساترا که زیرمجموعه صدا و سیما است واگذار شده قطعاً آن ها نمی توانند بر اساس قوانین وزارت ارشاد جلو بروند و همین مسأله باعث ایجاد هرج و مرج شدید و سوءاستفاده عده ای افراد خاص شده است.

این کارشناس فرهنگی متذکر شد: بنده معتقدم هرچه سریع تر معضل اساسی به وجود آمده در شبکه نمایش خانگی باید برطرف شود تا آثار تخریب گر حوزه فرهنگ و هنر بدون نظارت پخش نشوند و به جامعه بیش از این آسیب وارد نشود.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.