دوشنبه ۶ تیر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۵

فریضه فراموش شده سینماگران و گرفتار در دام سیاسی کاری/۷

فهیم: کسانی که بیانیه خطاب به نیروهای مسلح را تهیه کردند از هنر خالی و پر از عقده و شعار و سیاست زدگی هستند

آرش فهیم

سینماپرس: آرش فهیم روزنامه نگار و منتقد سینما با انتقاد شدید از سیاسی کاری برخی دست اندرکاران سینما گفت: هنرمندان اهل صدور بیانیه نیستند، بلکه حرف خود را با هنر بیان می کنند. اینکه گروهی از به اصطلاح سینماگران اقدام به صدور بیانیه ای سیاسی، آن هم به این شکل سطحی و شعارزده کرده اند، نشان می دهد که از هنر خالی و پر از عقده و شعار و سیاست زدگی هستند.

خبرنگار فرهنگی روزنامه «کیهان» در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: اینکه رسانه های وابسته به سازمان های جاسوسی و امنیتی دولت های جنگ افروز جهان، به استقبال این بیانیه رفته اند، منشاء آن را برملا می کند. بانیان این بیانیه و بیانیه هایی مشابه آن که در سال های اخیر و به بهانه های مختلف منتشر شده اند، پادوهای مراکز بحران آفرین علیه ایران در غرب هستند. دقیقا مثل همان فیلم‌سازهایی که فیلم های درجه هشت می‌سازند و به خاطر شعارهای سیاسی ضدایرانی این فیلم ها در جشنواره های خارجی، جایزه می گیرند. آن ها هنرمند نیستند بلکه شعارگر هستند و با شعار سیاسی به نفع یک سری دولت قلدر و ضدبشر، کاسبی می کنند.

عضو انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران متذکر شد: اغلب امضا کنندگان بیانیه مذکور، در خارج از کشور تظاهر به اپوزیسیون بودن می کنند و دچار خودچریک‌پنداری هستند و گاهی احساس می کنند که چگوارا شده اند، اما همه می دانیم که آن ها در داخل همزمان هم از کیسه بیت المال نوش می کنند و هم با پول های آلوده به لذت می رسند و هم در خارج، سر در آخور نظام سرمایه داری جهانی دارند.

فهیم خاطرنشان کرد: آن ها با خیال راحت علیه حاکمیت و نهادهای نظامی و دفاعی ایران فضاسازی می کنند و شعار می دهند «تفنگت را زمین بگذار» چون می دانند که در ایران آزاد هستند و هزینه ای برای این شعارها ایجاد نمی شود، اما همین افراد جرأت و جسارت کوچک ترین انتقادی به دولت های غربی و اشغالگرهای جهانی را ندارند چون می دانند که از گرین کارت و جایزه و سفر خارجی محروم می شوند. من مطمئن هستم که اگر آمریکا در همه جای جهان کودتا کند و یک میلیارد نفر از مردم جهان را قتل عام کند، اکثریت امضا کنندگان بیانیه مذکور، سکوت خواهند کرد، چون هدف آن ها از صدور بیانیه فقط منفعت و پیشبرد اهداف مالی و مادی خودشان در خارج از کشور است نه آزادی و عدالت.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه این یک رفتار ریاکارانه از طرف این گروه است که گرین کارت به جیب در برج عاج می نشینند و درباره فرو ریختن برج متروپل حرف می زنند تصریح کرد: اگر دلسوز مردم خوزستان و قربانیان این حادثه تلخ هستند، بسم الله به محل حادثه بروند و در کار آواربرداری کمک کنند؛ همان طور که نماینده ولی فقیه در خوزستان، بدون اینکه وظیفه ای داشته باشد یا دستمزدی بگیرد، در گرمای وحشتناک آن منطقه پای کار رفت و به نجات قربانیان پرداخت. اما امضاکنندگان این حادثه بجای خوزستان به جشنواره های غربی می روند و بیانیه صادر می کنند تا از این جشنواره ها دستمزد بگیرند.

وی تأکید کرد: وقتی بیانیه این به اصطلاح سینماگرها با محوریت «تفنگت را زمین بگذار» را خواندم و در فضای مجازی دیدم که شبکه تلویزیونی متعلق به عربستان سعودی چه مانور خبری و تبلیغاتی روی آن می دهد، احساس کردم که این افراد در پی گرفتن انتقام داعش از نیروهای دفاعی ایران هستند! همین که تلویزیون ضدایرانی رژیم کودک کش آل سعود از این بیانیه کذایی خوشحال شده، بی ربط بودن آن با مردم ایران و قربانیان متروپل را نشان می دهد.

فهیم در پایان این گفتگو افزود: من با هر گونه برخورد قهرآمیز و قضایی با امضا کنندگان این بیانیه مخالف هستم، چرا که معتقدم این افراد نه در حدی هستند که بتوانند مشکلی برای کشور ایجاد کنند و نه مردم بیانیه آن ها را خوانده اند. بهترین برخورد و مقابله با این گروه، اجرای عدالت و تقسیم عادلانه امکانات سینمایی و فرهنگی کشور توسط دولت و حاکمیت است. چرا که اکثریت امضاکنندگان بیانیه مذکور، برآمده از شرایط ناعادلانه هستند و به ناحق، مطرح شده اند و افراد شایسته را زیر پا گذاشته اند. کمک کردن به افراد شایسته و هنرمندان واقعی و دلسوز، منجر به محو شدن تدریجی طیف های فاسد و پادوهای مراکز سیاسی و امنیتی خارج از کشور از عرصه فرهنگی و سینمایی خواهد شد.

اخبار مرتبط

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.