یکشنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

چه خبر از خانه سینما؟

از شعله ور شدن آتش اختلاف در صنوف موازی تا تلاش شاه نشینان برای ابقای خود در انتخابات پیش رو!/ انفعال سازمان سینمایی ادامه دارد؟!

خانه سینما

سینماپرس: شنیده ها حاکی از آن است که هیأت مدیره خانه سینما در تخلفی آشکار و برخلاف اساسنامه خانه سینما طی دعوتنامه ای از برخی صنوف ضمن دعوت برای حضور آن ها در مجمع عمومی، متذکر شده که آن ها حق معرفی نامزد و حق رأی در این مجمع را ندارند! این تخلف آشکار در حالی صورت می گیرد که از حضور غیرقانونی مدیرعامل مدت زیادی می گذرد و در این میان دستگاه های مرتبط مانند وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت کار عملکردی منفعلانه داشته اند.

به گزارش سینماپرس یکی از اعضای کانون آهنگسازان سینمای ایران که مایل نبود نامش فاش بشود درباره تخلفات محرز جدید شاه نشینان خانه سینما اظهار داشت: نامه ای که هیأت مدیره خانه سینما برای ما ارسال کرده با اعتراض شدید صنف مواجه شده؛ این نامه مخدوش و پر از ابهام است و قطعاً کانون آهنگسازان در پی این اقدام مشکوک پیگیری حقوقی خواهد داشت.

بنابراین گزاش یکی از اعضای صنف منشیان صحنه نیز در این باره به سینماپرس گفت: فعالان خانه سینما این روزها به شدت سرگرم زدوبندهای انتخاباتی شان هستند و همه تلاش خود را به کار گرفته اند تا تنها افرادی از حلقه نزدیکان خود به صورت فرمایشی در انتخابات پیش رو برگزیده شوند و به همین علت امکان رأی دهی و نامزدی برای برخی صنوف وجود ندارد.

علاوه بر این جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران نیز نسبت به معرفی نماینده تهیه‌کنندگان برای حضور در انتخابات خانه سینما به علت عدم رعایت توافقات صورت گرفته، اعتراض کردند! اما مدیران سازمان سینمایی که فعلا در سفر به سر می برند(!) در این باره سکوت کرده اند.

لازم به ذکر است این اتفاق در حالی است که انفعال سازمان سینمایی در مواجه با رفتارهای غیرقانونی، ضدصنفی و ضدسینمایی شاه نشینان خانه سینما که به نوعی باعث استثمار اهالی سینما می شود، ادامه دارد.

سینماگران طی سال های اخیر بارها تأکید کرده اند خانه سینما دردی از سینماگران دوا نمی کند! اصلاً بودن این نهاد چه فایده ای دارد؟ چرا آن را نگه داشته اند در صورتی که هیچ یک از اهالی سینما به بودن این خانه دلخوش نیستند؟؛ خانه سینما حتی اگر دم مرگ باشیم کاری برای ما انجام نمی دهد!

آن ها به کرات از محمد خزاعی درخواست تعیین تکلیف یا تعطیلی این نهاد ضدصنفی که بدل به حیات خلوتی برای بیانیه دادن ها یا موضع گیری های سیاسی شده را دادند اما متأسفانه رئیس سازمان سینمایی اقدامی در این باره صورت نداده است.

خانه سینما سال ها است نتوانسته علیرغم اهداف اصلی و شعارهای مدیرانش بدل به مأمن و پناهگاهی امن برای سینماگران درمانده ای باشد که با مشکلات عدیده معیشتی و رفاهی در حال دست و پنجه نرم کردن هستند. بعد از سال ها از راه‌اندازی این نهاد که عنوان جامعه اصناف سینمای ایران را با خود به یدک می کشد اما در آن حرکتی در راستای احقاق حقوق صنوف سینمایی دیده نمی شود، هنوز یک بیمه بیکاری برای سینماگران وجود ندارد، همچنین مسأله تأمین امنیت شغلی سینماگران سال ها است روی زمین مانده است.

در همین راستا بر اساس شنیده های خبرنگار سینماپرس آتش اختلاف در صنف موازی منشیان صحنه که به دستور مستقیم مدیرعامل خانه سینما و با شبهات جدی قانونی تأسیس شده نیز آتش اختلافات شعله ور شده و برخی افرادی که در این صنف عضو شده اند خود را مورد شماتت قرار داده و در محافلی عنوان کرده اند که فریب خورده اند! این اتفاق در حالی است که بر اساس شنیده ها رئیس انجمن اصلی منشیان صحنه در حال پیگیری حقوقی تأسیس این صنف غیرقانونی و موازی است!

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.