سه‌شنبه ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۴

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی:

در کانون باید کودکان و نوجوانان به تفکر و تعقل که لازمه پرورش فکر است سوق داده شوند تا یاد بگیرند چگونه فکر کنند

غلامعلی حدادعادل در معارفه رئیس جدید کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان

سینماپرس: رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی در آیین معارفه مدیرعامل کانون پرورش فکری گفت: کانون یکی از نهادهای فرهنگی، تربیتی باسابقه‌ی نزدیک به ۶۰ سال در کشور است که بسیاری از بزرگان این مملکت دوران کودکی و نوجوانی خود را با کتاب‌ها و محصولات فرهنگی آن سپری کرده‌اند.

به گزارش سینماپرس، غلامعلی حدادعادل در آیین معرفی حامد علامتی به عنوان مدیرعامل جدید و قدردانی از تلاش‌های مهدی علی‌اکبرزاده مدیرعامل سابق کانون که صبح روز ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ در تهران برگزار شد، افزود: قدمت این نهاد مانند درخت تنومندی است که ریشه در ۶۰ سال تاریخ دارد و شاخه‌های آن در سراسر کشور گسترده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی ضمن قدردانی از تمام کسانی که در این مدت گذشته برای این بنای فرهنگی مهم تلاش کرده‌اند خاطرنشان کرد: توجه به کودکان از مظاهر دوران جدید است و در ایران چیزی به‌نام ادبیات کودک از اواسط دهه ۳۰ شمسی معنا و هویت پیدا کرد.

او اضافه کرد: زمانی که ما دانش‌آموز بودیم هیچ ناشری در حوزه کتاب برای کودکان سرمایه‌گذاری نمی‌کرد و کتاب‌های در دسترس از نظر محتوا و ظاهر ضعیف بود و تنها کتاب‌فروش‌های دوره‌گرد آن‌ها را عرضه می‌کردند اما از دهه ۳۰ به بعد ادبیات کودک جدی گرفته شد و یکی از بزرگان این عرصه استاد شهید مطهری با کتاب «داستان راستان» است که به هم‌لباس‌های خود پیام داد که ادبیات کودک اهمیت دارد.

حدادعادل ادامه داد: در مورد رابطه آموزش و پرورش و کانون پرورش فکری همان‌طور که در مدرسه برنامه و فوق‌برنامه داریم در کل کشور هم می‌توان آموزش و پرورش را مسوول آموزش رسمی و کانون را مسوول فوق‌برنامه دانست.

وی اظهار داشت: مدرسه موفق آن است که به فوق‌برنامه‌ها به اندازه برنامه اهمیت بدهد چرا که امتیاز مدرسه‌ها در فوق برنامه‌های آن‌هاست و به همین دلیل کانون در زیر مجموعه آموزش و پروش قرار داده شده است.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی با اشاره به این‌که کانون باید مکمل آموزش و پرورش باشد افزود از عنوان کانون استفاده می‌کنم و توجه مدیرعامل جدید را به کلیدواژه «پرورش» جلب می‌کنم که باید محور تمام برنامه‌ریزی‌ها، فعالیت‌ها و بیانگر راهبرد حاکم بر کانون باشد.

وی در ادامه یادآور شد: در کانون باید کودکان و نوجوانان به تفکر و تعقل که لازمه پرورش فکر است سوق داده شوند تا یاد بگیرند چگونه فکر کنند و این، کار بسیار پیچیده و مهمی است که مربیان کانون می توانند با زبان هنر آن را انجام دهند.

حدادعادل در بخش دیگر از صحبت‌های خود اظهار داشت کانون در کنار توجه به فرهنگ اسلامی باید به فرهنگی ایرانی به‌ویژه زبان فارسی توجه بیشتری داشته باشد چرا که هویت ماست.

وی در ادامه با اشاره به این‌که احساس می‌شود فعالیت کانون در عرصه‌های عمومی تعلیم و تربیت کم‌فروغ و ضعیف شده است خاطر نشان کرد: کانون ناشری در حد ملی است که باید در سطح بین‌المللی برای سایر کشورها الگو باشد.

حدادعادل هم‌چنین با اشاره به این‌که کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زمانی در عرصه کتاب‌های ممتاز حرف اول را می زد، از مدیرعامل جدید کانون خواست این مجموعه فرهنگی را به جایگاه واقعی خود بازگرداند.

رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی هم‌چنین از وزیر آموزش و پرورش که در اینآیین حضور داشت خواست برای رفع مشکلات این مجموعه اهتمام بیشتری داشته باشد و افراد کارآمد و شایسته برای فعالیت در کانون به‌کار گرفته شوند.

وی در پایان به همکاری کانون با سایر نهادهای مرتبط با این حوزه اشاره کرد و ابراز داشت: کانون باید بیشتر به سمت و سوی کارهای بنیادی و زیرساختی حرکت کند و فعالیت‌های اجرایی را به سایر نهادها و موسسه‌های مشابه واگذار کند.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.