چهارشنبه ۳۰ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۶

شنیده هایی از جشنواره فیلم کودک؛

آیا جشنواره فیلم کودک به صورت مراسم در یکی از تالارهای هنری تهران برگزار می شود؟

چهارمین روز سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان

سینماپرس: در حالی که نزدیک به ۳ ماه از انتصاب سیدمهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به عنوان دبیر سی و پنجمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان می گذرد نه هنوز فراخوانی برای برگزاری این رویداد منتشر شده و نه فکری برای سینمای رو به مرگ «کودک و نوجوان» شده است! بر اساس برخی شنیده ها گویا مدیران جدید بنیاد سینمایی فارابی تصمیم گرفته اند بودجه بیت المال که برای برگزاری این رویداد کنار گذاشته شده را صرف برگزاری مراسم ۲-۳ روزه ای در یکی از تالارهای فرهنگی-هنری مطرح شهر تهران کنند!

به گزارش سینماپرس بلاتکلیفی در سینمای مهم و اثرگذار کودک و نوجوان بیداد می کند!؛ به دلیل کاهش تولید و عدم سرمایه گذاری مناسب توسط «بنیاد سینمایی فارابی» حدود یک ماه و نیم پس از انتصاب جوادی به عنوان دبیر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اعلام شد که جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان در سال جاری به دلیل کاهش تولید در این گونه سینمایی، به صورت یک رویداد و بدون نمایش فیلم جدید برگزار می‌شود!

از آن زمان تاکنون بسیاری از سینماگران، اهالی رسانه و دغدغه مندان و فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان در انتظار اعلام فراخوان، ضوابط و شرایط این رویداد هستند که تاکنون هیچ نتیجه ای در این باره حاصل نشده است!

این اتفاق در حالی است که مهدی جوادی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی جلسات هم‌اندیشی با فعالان عرصه سینمای کودک و نوجوان برگزار کرد تا تصمیم مناسبی در زمینه چگونگی برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان گرفته شود اما از این جلسات شوآف گونه نیز هیچ گونه خروجی مثبتی حاصل نشد!

اینک بر اساس برخی شنیده های غیررسمی مدیران بنیاد سینمایی فارابی تصمیم گرفته اند جشنواره فیلم کودک را در فصل پاییز به صورت یک مراسم ۲-۳ روزه در یکی از تالارهای فرهنگی هنری شهر تهران برگزار کنند؛ بی تردید اگر این اتفاق رخ دهد از همین حالا بی تاثیری و شوآف شدن آن قابل پیش بینی است و جز اتلاف بودجه بیت المال در شرایط اقتصادی کنونی کشور دستاورد دیگری نخواهد داشت و مسئولان سینمایی و نهادهای نظارتی باید در این زمینه نقش نظارتی خود را به درستی ایفا نمایند.

متأسفانه سینمای کودک یکی از گونه های مهم سینمایی است که در دنیا توجه ویژه ای به آن می شود اما سال ها است در سینمای ایران مدیران سینمایی نسبت به این گونه فیلم ها بی توجه شده اند و تنها با برگزاری مراسم های شوآف گونه ای نظیر جشنواره کودک و یا سخنرانی ها و مصاحبه های پرطمطراق، خود را مدافع این سینما نشان داده اند همه این اتفاقات در حالی است که بسیاری از سینماگران دغدغه مند کودک به واسطه عدم حمایت دولت از این گونه سینمایی بیکار و خانه نشین شده اند و یا بالاجبار در ژانرهای دیگر مشغول به ساخت فیلم های شان هستند. وضعیت تولید و اکران سینمای کودک به شدت دچار بحران شده، کاهش چشمگیر تولیدات این گونه سینمایی و همچنین عدم تخصیص زمان مناسب برای اکران این قبیل آثار مدت ها است صدای انتقاد و اعتراض سینماگران کودک را بلند کرده است؛ اما دریغ از گوش شنوایی برای حل این بحران ها! از طرف دیگر بحث ایرادات محتوایی و مضمونی اندک آثار تولید شده طی سالهای اخیر در این حوزه نیز بحثی جدی است که متاسفانه آن هم مورد اغفال مدیران سینمایی واقع شده است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.