چهارشنبه ۶ مهر ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۰

مجید انتظامی:

موسیقی فیلم‌های دفاع مقدس از قلب من جوشیده و بیرون آمده است/همه ما باید دست به دست هم بدهیم ایران را ایران و بزرگ کنیم

مراسم بزرگداشت مجید انتظامی

سینماپرس: آهنگساز و رهبر ارکستر با اشاره به چگونگی ساخت موسیقی فیلم‌ها و محبوبیت آنها گفت: برای ساخت موسیقی فیلم‌ها ریاضت کشیدم، با شخصیت‌های آنها زندگی کردم، اگر به شخصیتی در فیلم تیر اصابت کرده، به من هم تیر اصابت کرده است، به همین دلیل موسیقی این فیلم‌ها از قلب من جوشیده است.

به گزارش سینماپرس، ارکستر ملی ایران «همراه با خاطره‌ها» برگزیده آثار مجید انتظامی را به مناسبت هفته دفاع مقدس، در تالار وحدت اجرا می‌کند، برگزیده آثار این آهنگساز به رهبری وی پس از یک دهه دوری از صحنه با همکاری مشترک بنیاد رودکی، انجمن موسیقی ایران و دفتر موسیقی معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرا می‌شود؛ این رویداد موسیقایی پیش از این قرار بود از ششم تا هشتم مهرماه ساعت ۲۱ در تالار وحدت اجرا شود که به دلیل استقبال مخاطبان و اتمام بلیت‌های اجرا، «همراه با خاطره‌ها» تا دهم مهرماه تمدید شد، تمامی بلیت‌های این اجرا به پایان رسیده است.

«سمفونی حماسه خرمشهر»، «از کرخه تا راین»، «آژانس شیشه‌ای»، «بوی پیراهن یوسف»، «دیوانه‌ای از قفس پرید»، «آرزوی بزرگ»، «جایی برای زندگی»، «شیخ بهایی» و «دوئل» قطعات این اجرا هستند؛ این درحالی است که اجرای قطعه سمفونی خرمشهر به صورت کامل، برای نخستین‌ بار صورت می‌گیرد.

در این رویداد، ارکستر ملی ایران با ترکیبی از سازهای ایرانی و کلاسیک، خاطره‌انگیزترین آثار مجید انتظامی را می‌نوازد. همچنین گروه کُر بنیاد رودکی به رهبری رازمیک اوحانیان، ارکستر ملی ایران را در این اجراها همراهی می‌کند.

مجید انتظامی: برای ساخت موسیقی فیلم‌ها تیر خوردم و شیمیایی شدم/ عاشق ایرانم + فیلم

مجید انتظامی درباره رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» و نقش او به عنوان آهنگساز در فیلم‌های مطرح و پرفروش و محبوبیت این فیلم‌ها به واسطه آهنگسازی او به خبرنگار ایرنا اظهارداشت: این برداشتی که موسیقی از فیلم بهتر بوده، شاید زیاد درست نباشد، من این تم‌ها و موسیقی‌ها را از دل فیلم‌ها بیرون آوردم، این فیلم حتما یک موضوع و مفهومی داشته است که این تم از آن بیرون آمده است، بنابراین این گونه نمی‌توان گفت که موسیقی یک چیز جدابافته بوده است.

اگر موسیقی یک چیز جدابافته بود، شایسته فیلم نبوده است، همه بخش‌های آن با فیلم مطابقت دارد و بر آن اثرگذار است

وی گفت: اگر موسیقی یک چیز جدابافته بود، شایسته فیلم نبوده است، همه بخش‌های آن با فیلم مطابقت دارد و بر آن اثرگذار است. برای ساخت موسیقی فیلم‌ها ریاضت کشیدم، با شخصیت‌های فیلم‌ها زندگی کردم، اگر به شخصیتی در فیلم تیر اصابت کرده، به من هم تیر اصابت کرده است، اگر او شیمیایی شده، من هم شیمیایی شدم، به همین دلیل موسیقی این فیلم‌ها از قلب من جوشیده و بیرون آمده است.

انتظامی افزود: حتما آن افرادی که این موسیقی‌ها را دوست دارند، قلبشان برای وطنشان می‌تپد، دلشان می‌خواهد این مملکت آباد بماند، آباد باشد و همه ما باید دست به دست هم بدهیم ایران را ایران و بزرگ کنیم، این موضوع‌هایی بوده که در این فیلم‌ها وجود داشته است من اینها را با زبان موسیقی بیان کردم، من عاشق وطنم هستم، همه این مملکت از ایران برود، من نمی‌روم، من می‌مانم، فکر نکنید زندگی در این شرایط برای من آسان است، برای من هم سخت است اما باید ببینیم دیگر چه می‌شود.

مجید انتظامی: برای ساخت موسیقی فیلم‌ها تیر خوردم و شیمیایی شدم/ عاشق ایرانم + فیلم

این رهبر ارکستر درباره استقبال قابل توجه مخاطبان از رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» و تمدید روزهای اجرای آن بیان کرد: مسئولان برگزارکننده برنامه ابتدا از من درخواست کردند که یک شب دیگر آن را تمدید کنند که پذیرفتم، برای بار دوم هم چنین درخواستی داشتند که گفتم اول اجازه بدهید ببینیم شب اول اجرا به خیر می‌گذرد، بعد تمدید کنید، از اینکه دوستانم، شنونده‌هایی که موسیقی‌هایم را دوست دارند، مرا در این مدت و در این کنسرت تنها نگذاشتند و حمایت کردند، از آنان تشکر می‌کنم، هیچ گونه تبلیغاتی برای این کنسرت صورت نگرفت و خوشبختانه با توجه به اینکه دو شب به اجرای ارکستر اضافه شده، همه بلیت‌ها به فروش رفته است. خوشحالم از اینکه افرادی هستند که از موسیقی جدی حمایت می‌کنند، موسیقی فیلم را دنبال می‌کنند و آن را دوست دارند و من را تنها نگذاشتند.

موسیقی به عقیده من توان قابل توجهی برای بیان مفاهیم دارد، خواننده کاری را انجام می‌دهد و آن چیزی را می‌خواند که ارکستر می‌گوید، مردم ما می‌توانند از موسیقی بدون کلام هم آن برداشت را داشته باشند

وی در پاسخ به اینکه چگونه توانستید این همه محبت مردم را به خودتان جلب کنید؟ گفت: من هم مردم را دوست دارم، عاشق این ملت هستم، چنین رابطه‌ای بین مردم را در هیچ کجای دنیا پیدا نمی‌کنید، سال‌ها در آلمان درس خواندم و زندگی کردم، نمی‌دانستم همسایه من چه کسی است اما اینجا مثلا برای خرید نان می‌روید، یک ساعت با نانوایی صحبت می‌کنید، به گونه‌ای دل‌ها به یکدیگر نزدیک است، باور کنید آن شبی که این اتفاق افتاد و این خانم (مهسا امینی) فوت کرد تا صبح بیدار بودم، ایشان را ندیده بودم و نمی‌شناختم اما این اتفاق آنقدر روی من اثر منفی گذاشت، به خانواده اش و به مردم خوبمان تسلیت می‌گویم.

انتظامی درباره نبود خواننده در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» اظهارداشت: در همه کنسرت‌ها، خواننده حضور دارد، موسیقی به عقیده من توان قابل توجهی برای بیان مفاهیم دارد، خواننده کاری را انجام می‌دهد و آن چیزی را می‌خواند که ارکستر می‌گوید، مردم ما می‌توانند از موسیقی بدون کلام هم آن برداشت را داشته باشند، در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها»، با اینکه اصرار می‌کردند که حتما در دو قسمت خواننده حضور داشته باشد حتی در اجرای «بوی پیراهن یوسف» که وکال مرد هست، فکر کردم یک برنامه بدون حضور خواننده اجرا کنیم.

آهنگساز فیلم «از کرخه تا راین» افزود: خوشحالم از یک نظر که از رویداد «همراه با خاطره‌ها» استقبال شده اما ناراحتم که ۱۰ سال گذشت و آن موقعی که پرانرژی و فعال بودم و می‌توانستم کار کنم، کار نکردم، اکنون که تمام جانم درد می‌کند، نمی‌دانم که حضور ۲ ساعت سر صحنه برای رهبری ارکستر را طاقت می‌آورم یا خیر، از این نظر خیلی ناراحت هستم از اینکه آن گونه‌ای که دلم می‌خواهد و با انرژی کار کنم، کارها پیش نرود، در زمان رهبری ارکستر همچون جوان ۲۵-۲۰ ساله هستم و مشکلی ندارم، امیدوارم شب کنسرت هم همین گونه باشد.

مجید انتظامی: برای ساخت موسیقی فیلم‌ها تیر خوردم و شیمیایی شدم/ عاشق ایرانم + فیلم

تنها مشکل ما سقف باز تالار وحدت است که مشکل‌زا است، سقف شکسته است بنابراین نوازندگان سازهایی همچون سازهای کوبه‌ای و مسی که عقب کنسرت می‌نشیند و گروه کُر، اینها صداهایشان به دلیل اینکه ۶۰، ۷۰ متر آن بالا خالی است از صحنه خارج می‌شود

وی درباره چرایی فعالیت نکردن طی ۱۰ سال اخیر بیان کرد: این موضوع دلایل مختلفی دارد، بهتر است که انسان یک کم سکوت کند، در جایی زندگی می‌کنیم که اگر اکنون گلویم بگیرد و سرفه کنم، هزار موضوع پس آن مطرح می‌شود، بنابراین بهتر است که سکوت کنم اما همین که بنیاد رودکی، وزارت فرهنگ و ارشاد، برای برگزاری رویداد «همراه با خاطره‌ها» همه نیرویشان را گذاشتند، هر چه که نیاز دارم، تهیه کنند و این کنسرت برای من استرس‌زا نباشد، قابل تقدیر است؛ برای من اینجا همه چیز مهیاست، هر سازی که می‌خواهم، مهیا می‌شود و سعی می‌کنند تا مشکلی در این زمینه نداشته باشم. اگر مشکل کاری هست، به من ارتباط دارد اما حداقل مشکل نوازنده، ساز و... را نداشته باشم.

انتظامی افزود: تنها مشکل ما سقف باز تالار وحدت است که مشکل‌زا است، سقف شکسته است بنابراین نوازندگان سازهایی همچون سازهای کوبه‌ای و مسی که عقب کنسرت می‌نشیند و گروه کُر، اینها صداهایشان به دلیل اینکه ۶۰، ۷۰ متر آن بالا خالی است و از صحنه خارج می‌شود و برای اینکه صدای آنها به صحنه بازگردد، مجبور هستند در خواندن و اجرایشان اگزجره و قوی‌تر کنند که یک تعادلی برقرار شود.

رهبر ارکستر رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» درباره همکاری نصیر حیدریان در این اجرا اظهارداشت: حیدریان انسان بی‌نظیری است، برای اینکه من زیاد خسته نشوم، به صورت گروه گروه با نوازندگان ارکستر کار کرده و آنان را برای اجرا آماده کرده است، تمرین‌ها هم قبل از اجرای رسمی با حضور و همکاری نصیریان انجام می‌شود، اگر مورد و مشکلی در حین تمرین پیش بیاید ایشان اعلام و پیگیری می‌کنند و بابت همکاری نصیریان با ارکستر قدردانی می‌کنم، او به ۸۰ نوازنده و هنرجوی هنرستان به صورت خصوصی بدون هیچ دستمزد و قراردادی آموزش می‌دهد، ۱۸ نفر از این هنرجویان که در این مجموعه فعالیت می‌کنند، پیشرفت قابل توجهی داشتند که در ارکستر من حضور دارند و می‌توانند در آینده به صورت مستقل فعالیت کنند یا جذب کنسرت‌های مختلف شوند.

مجید انتظامی: برای ساخت موسیقی فیلم‌ها تیر خوردم و شیمیایی شدم/ عاشق ایرانم + فیلم

کار جدیدی را می‌خواهم آغاز کنم اما فعلا باید رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» تمام شود و بعد فکر کار آینده باشم

انتظامی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه ساز تخصصی شما اُبوا است، احتمال دارد در ارکستر پیش رو، قسمتی را برای اجرای قطعه‌ای با این ساز اختصاص دهید؟ گفت: من خیلی دلم برای این ساز تنگ شده است، از کلاس پنجم، ششم، این ساز را به من دادند، الان ۷۵ ساله هستم، سال‌های متمادی این ساز در دست من بوده است و با آن زندگی می‌کردم، جوان‌تر که بودم روزی هشت ساعت برای اینکه همسایه‌ها ناراحت نشوند، در داخل کمد ساز می‌زدم یعنی انقدر با آن مانوس بودم. متاسفانه سازهایی که به ما می‌دادند به دلیل اینکه خراب بود، مجبور بودیم خیلی به آن فشار بیاوریم، اکنون انگشت شست من دچار دررفتگی شده است، دیگر نمی‌توانم این ساز را در دستم نگه دارم، بنابراین یکی دو سال است که ساز نمی‌زنم، آن را نوازش می‌کنم، خاک‌هایش را پاک می‌کنم و با آن حال می‌کنم.

وی در پاسخ به این سوال که ساز هارپ (چنگ) را چه کسی در رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» می‌نوازد؟ بیان کرد: در این ارکستر ساز هارپ به صورتی که خط خاصی داشته و سولو باشد، نداریم، ساز هارپ داریم که در ارکستر توسط نوازندگان جوان اجرا می‌شود.

این آهنگساز درباره فعالیت‌های آینده خود افزود: کار جدیدی را می‌خواهم آغاز کنم اما فعلا باید رویداد موسیقایی «همراه با خاطره‌ها» تمام شود و بعد فکر کار آینده باشم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.