سه‌شنبه ۲۴ آبان ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۵

انتقاد از تخریب چهره ایران اسلامی در جشنواره های جهانی؛

درخواست پرهیز از مماشات با فیلمسازان سیاه نما/ علیه هنرمندنماهایی که در پی شهرت، شهوت و ثروت هستند افشاگری کنید!

سلطان محمدی-بهمنی-قرایی مقدم-شاهمرادی زاده-ذوعلم-شرف الدین

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی کشور در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم متذکر شدند: با تمام سینماگران سیاه نما باید برخورد قاطع و قهری شود؛ این افراد تأکید کردند: باعث شرمساری و تأسف است که برخی فیلمسازان عمداً یا سهواً تنها نکات منفی جامعه را پررنگ کرده و در فیلم های شان نیمه خالی لیوان را نشان می دهند.

به گزارش سینماپرس اگر نیم نگاهی به فیلم های چند سال گذشته ایرانی که توانسته اند در جشنواره های جهانی حضور پیدا کرده و احیاناً جوایزی را دریافت کنند بیندازیم متوجه می شویم که صرفاً یک سیاهی مطلق و نشان دادن تصویری چرک و مخدوش از جامعه امروز ایران اسلامی چاشنی و یا پاشنه آشیل این فیلم ها بوده است.

علیرغم اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی بارها و به کرات در خصوص تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان سخن گفته اند مدیران فرهنگی و سینمایی همواره با اهمال کاری هیچ وقعی به این سخنان نگذاشته اند و همچنان به سیاه سازان اجازه داده اند علیه کشور مبادرت به فیلمسازی کرده و در جشنواره های جهانی حضور داشته باشند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی چندی قبل فرمودند: «دشمنان ما، جبهه‌ی دشمن -چون دشمن یک جبهه است؛ یک جبهه‌ عظیم است- امروز دست زده به یک تهاجم ترکیبی؛ تهاجم دشمن یک تهاجم ترکیبی است؛ یعنی جنبه‌ اقتصادی در آن هست، جنبه‌ سیاسی در آن هست، جنبه‌ امنیّتی در آن هست، جنبه‌ رسانه‌ای در آن هست، جنبه‌ دیپلماسی در آن هست، از همه جهت یک حمله‌ ترکیبیِ دسته‌ جمعی را شروع کرده‌اند.»

باعث تأسف و شرمساری است که برخی سینماگران ایرانی که گویا حضور در جشنواره های جهانی و راه رفتن روی فرش های قرمز و احیاناً گرفتن جایزه از غربی ها به دهان شان مزه کرده همچنان ارادتمند این دشمنان قسم خورده ایران اسلامی هستند و همچنان چشم برای حضور در رویدادهای آن ها دارند.

بی تردید یک بار برای همیشه باید بساط گسترده شده توسط جشنواره های جهانی را که می خواهند تصویری زشت و کریه از کشورمان به دنیا ارائه کنند جمع کرد و با تصمیم گیری قاطع مانع از حضور فیلمسازان ایرانی به ویژه با فیلم های سیاه شان در این رویدادها شد.

در همین راستا با ۶ تن از سینماگران و کارشناسان فرهنگی مطرح کشور آقایان: حسین سلطان محمدی، حمید بهمنی، دکتر امان الله قرایی مقدم، ماشاالله شاهمرادی زاده، حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم و محمدرضا شرف الدین گفتگو کردیم که ماحصل اظهارات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

حسین سلطان محمدی منتقد سینما و کارشناس فرهنگی در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم گفت: مدیران سینمایی برای متخلفانی که بدون پروانه نمایش در جشنواره های جهانی حضور پیدا می کنند باید محدودیت های سخت گیرانه تری در نظر بگیرند! همانطور که کسی که در رانندگی تخلف می کند و نمره منفی در گواهینامه اش ثبت می شود باید فیلمسازی که تخلف می کند و بدون پروانه فیلمش را به جشنواره های جهانی می فرستد نیز با محدودیت مواجه شود و مثلاً او را حداقل دو سال ممنوع الفعالیت کنند. اگر قرار است با فیلمساز متخلفی برخورد شود باید بی سر و صدا این کار را انجام دهند؛ متأسفانه ما طی ماه های اخیر عکس این قضیه را شاهد بودیم به نحوی که آمدند و اعلام کردند یک لیستی از افراد ممنوع الکار شده اند و سازمان سینمایی در حال رایزنی است تا تعداد افراد حاضر در این لیست را کاهش دهد! این حرف چه معنایی داشت؟ آیا مسئولان می خواستند با این حرف محبوب القلوب شوند؟ یعنی چه که تعداد افراد لیست زیاد است و ما می خواهیم آن ها را کم کنیم؟ اصلاً این را برای چه اعلام کردید که بازتاب منفی آن به خود شما بازگشت کند؟

حجت‌الاسلام والمسلمین علی ذوعلم رئیس اندیشکده بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در این باره به سینماپرس گفت: هنرمندان دغدغه مند و متعهد و سیاست گذاران کلان فرهنگی باید علیه هنرمندانی که در پی شهرت، شهوت و ثروت هستند افشاگری کنند! این وظیفه هنرمند متعهد است که ابعاد رفتاری و زندگی و کاری هنرمند بی درد را افشا کند. بی تردید هنرمندانی که دنبال شهرت و شهوت و ثروت هستند برای اینکه مشهورتر شوند و تصویرشان در همه مطبوعات و فضای مجازی دنیا بچرخد اقدام به رفتارها و رویکردهایی می کنند که شایسته خودشان و کشورشان نیست؛ شاید دلیل این اتفاق آن باشد که این قبیل هنرمندان تلقی شان از کار هنری درست نیست و برداشت درستی از مفهوم هنر ندارند.

دکتر امان الله قرایی مقدم جامعه شناس و استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: باعث شرمساری و تأسف است که برخی فیلمسازان عمداً یا سهواً می گردند و نکات منفی جامعه را پررنگ کرده و در فیلم های شان نیمه خالی لیوان را نشان می دهند؛ پر واضح است که این افراد هیچ عرق و عشقی به وطن و هویت ملی خود ندارند و فقط دنبال مطرح شدن شان در جشنواره های جهانی هستند. مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان سینمایی، سازمان صدا و سیما و... باید وارد میدان شوند و ضمن تدبیر برای جلوگیری از استمرار روند تخریب گر این قبیل فیلمسازان آثار سینمایی و تلویزیونی امیدوارکننده و نشاط بخش تولید کنند. مدیران فرهنگی نباید به این قبیل فیلم های ناامیدکننده و غم افزا مجوز تولید و نمایش بدهند و اگر این کار را بکنند آن ها هم شریک همین کار نادرست و ناصواب فیلمسازان هستند و در جرم آن ها دخیل خواهند بود.

حمید بهمنی کارگردان سینما در خصوص طوفان سهمگین جشنواره های جهانی علیه فرهنگ و هویت ایرانی اسلامی و انفعال مدیران فرهنگی در مواجهه با این پدیده شوم گفت: فقدان اقتدار مدیریتی باعث شده تا برخی جرأت کنند و در فیلم های شان زیرپوستی علیه نظام فعالیت کنند؛ این مدیران و سیاست گذاران کلان فرهنگی و هنری هستند که باید روی آثار نگاه کارشناسانه داشته باشند، ریز شوند و دقت کنند و نگذارند فیلم های مشکل دار تولید و عرضه شود؛ بی تردید اگر قدرت و اتکای مناسب مدیران و اقتدار مدیریتی داشته باشیم هرگز شاهد چنین اتفاقاتی در عرصه فرهنگی و هنری کشور نخواهیم بود. خیلی از فیلم هایی که ساخته می شوند به سفارش دفاتر سفارتخانه ها است؛ آن ها فیلمسازان را دعوت می کنند و می گویند فلان فیلم را بسازید و این فیلمسازان هم فریب زرق و برق آن ها را خورده و با دشمنان همراه و همسو می شوند. این باعث شرمساری است که ما در دل خودمان دشمن را پرورش می دهیم و این افراد به اسم هنرمند زیر چتر جمهوری اسلامی علیه کشور کار و فعالیت می کنند.

ماشاء الله شاهمرادی زاده۵

شاهمرادی زاده: سینماگری که برای گرفتن جایزه از غربی ها به تمامی دستاوردهای ارزشمند کشورش پشت کند نباید جایی در این سینما داشته باشد

ماشاالله شاهمرادی زاده بازیگر و کارگردان سینما در این راستا به سینماپرس گفت: با تمام سینماگران سیاه نما که فیلم های بدون مجوز خود را در جشنواره های جهانی به نمایش درمی آورند باید برخورد قاطع و قهری شود؛ این ها کف روی آب هستند که باید جمع شان کنند و دور بریزند؛ هرگونه مماشات و برخورد مهرآمیز با این افراد خطا است و یک بار برای همیشه باید مسیر سینمای جمهوری اسلامی ایران را از این افراد جدا کرد و آن ها را سر جای خود نشاند! از اوایل دهه ۷۰ ما شاهد یک سری لجن پراکنی ها علیه سینماگرانی که فیلم های ارزشی و متعهدانه می ساختند بودیم؛ به نحوی که می گفتند این افراد فیلم های شعاری می سازند! این اتفاق باعث شد تا مدیران نادان در آن زمان به فیلمسازان بگویند فیلم های شعاری نسازید و همین مسأله باعث شد سینمای ایران رفته رفته به دست معاندان و مخالفان دین و نظام بیفتد و در آن کمتر نشانی از آثار متعهدانه انقلابی و دینی و ارزشی و ملی باشد.

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما متذکر شد: دشمنان تابستان پارسال را تابستان داغ برای ایران اعلام کرده بودند قابل توجه است که بعد از خرداد ۸۸ تاکنون فتنه ای نداریم که به نوعی سینمای ایران یا به صورت فردی یا به صورت صنفی و جمعی در آن نقش نداشته باشد؛ این فتنه جدید نیز با جشنواره کن آغاز شد و در ونیز ادامه پیدا کرد و باید منتظر تابستان داغ البته با یک سال تأخیر باشیم! سینمای ایران و مدیران بی بصیرت آن نیز به راحتی توسط دشمنان مدیریت و کنترل می شوند تا وظایف خود را در هندسه آن مهندسی سیاسی به خوبی و به موقع انجام دهند. دشمنان همواره روی سینمای ایران سرمایه گذاری می کنند زیرا سینما پاشنه آشیل فرهنگی، سیاسی ما است و از سوی دیگر فرصت جدی برای نفوذ از سوی آن ها است.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.