دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۶

سینماگران از بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور می گویند؛

از ضرورت نظارت عالیه بر عرصه های فرهنگی و هنری کشور تا لزوم توجه به نفوذ فرهنگی و هدر رفت بودجه‌ها

قهرمانی-اصغری-سلیمی-الماسی-مهام-اسلاملو-شرف الدین-فیوضی

سینماپرس: تعدادی از سینماگران و کارشناسان فرهنگی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور متذکر شدند: مطالبات و دغدغه های رهبری در حوزه های فرهنگی اجرایی نشده؛ در همین راستا است که ضرورت نظارت عالیه شورای عالی انقلاب فرهنگی مطرح می شود تا با هدایت ساختارهای فرهنگی در مسیر اهداف انقلاب اسلامی، ضمن شناسایی جریانات نفوذ فرهنگی در جهت خنثی سازی، زمینه اثربخشی هر چه بهتر بودجه های فرهنگی را فراهم سازد.

به گزارش سینماپرس رهبر معظم انقلاب اسلامی در اواسط آذرماه طی دیدار اعضای شورای‌عالی انقلاب فرهنگی، هدایت فرهنگی کشور را، شأن و نقش اصلی این شورا خواندند و با اشاره به ضرورت بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور فرمودند: شورای‌عالی انقلاب فرهنگی باید با رصد و شناخت دقیق ضعف ها و گزاره‌های غلط فرهنگی در عرصه‌ های مختلف، راه‌ حل‌های عالمانه‌ ای برای رواج گزاره‌ های صحیح و پیش‌بَرنده، ‌ارائه کند.

ایشان مهندسی صحیح فرهنگی را کاری بنیانی برای اصلاح ساختار فرهنگی خواندند و متذکر شدند: هوشیاری دائم، شناخت دقیق ضعف های فرهنگی در عرصه‌ هایی نظیر اجتماع، سیاست، خانواده، سبک زندگی و دیگر عرصه ها و تلاش برای دستیابی به راه‌حل‌های عالمانه برای رفع نقاط ضعف و ترویج گزاره های صحیح فرهنگی، از الزامات اساسی مهندسی فرهنگی کشور است.

در همین راستا با ۸ تن از سینماگران مطرح کشور آقایان: محمد قهرمانی، ابراهیم اصغری، سهیل سلیمی، جهانگیر الماسی، علی مهام، محمدرضا اسلاملو، محمدرضا شرف الدین و مهدی فیوضی گفتگو کردیم و نظرات آن ها را در خصوص نقش شورای عالی انقلاب فرهنگی در بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور جویا شدیم که ماحصل نظرات ایشان برای اطلاع بیشتر مخاطبان گرامی در ذیل نقل شده است.

ابراهیم اصغری تهیه کننده سینما کشور گفت: بنده از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی اطلاع دقیقی ندارم اما قطعاً می دانم که در این سال ها آن ها تصمیمات کلانی را گرفته اند که متأسفانه شکل اجرایی به خود نگرفته و دلیل این اتفاق هم روشن است و یقیناً عدم نظارت بر دستگاه های فرهنگی کشور و انتخاب غلط مدیران فرهنگی باعث شده تا مطالبات و دغدغه های رهبری در حوزه های فرهنگی از جمله سینما اجرایی نشود. در مسیر اجرا اهداف ارزشمند و متعالی و انقلابی الکن مانده و به ویژه در سینما به عنوان یکی از عناصر مهم فرهنگی این اتفاق به شدت دیده می شود. از سوی دیگر متأسفانه حمایت های لازم به شکلی که بتوانیم به صورت منسجم و برنامه ریزی شده شاهد رشد فرهنگی کشور باشیم صورت نگرفته است. متأسفانه گاهی اوقات بیکارترین مدیران به عنوان مدیران فرهنگی به کار گمارده می شوند و به تخصص و دغدغهمند و پیگیر بودن آن ها نگاهی نمی شود.

محمد قهرمانی تهیه کننده سینما در ارتباط با دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور اظهار داشت: مقام معظم رهبری در دیدار اخیرشان با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی نکات مهمی را مطرح فرمودند که اعضای شورا باید آرزو می کردند زمین دهان باز کند تا گلایه حضرت آقا را نشنوند؛ رهبر معظم انقلاب در این دیدار مطرح فرمودند که انتظارشان از این شورا برآورده نشده و گلایه فرمودند از اینکه چرا اعضای شورا وقت کافی برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور صرف نکرده اند. خروجی شورای عالی انقلاب فرهنگی به لحاظ کمی بسیار اندک است؛ بی تردید اعضای شورا ملزم هستند تحولات اساسی ایجاد کنند اما متأسفانه این اقدام از جانب آن ها صورت نگرفته است.

جهانگیر الماسی بازیگر و کارگردان سینما و تلویزیون در این باره متذکر شد: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید نظارت عالیه برای اجرای فرهنگ انقلابی در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری داشته باشد و اجازه ندهد به جز فرهنگ انقلاب اسلامی هیچ کار دیگری در حوزه های فرهنگی و هنری کشور تولید شود. شرم آور است که با هدف درآمدزایی در سینما ساخت هر خزعبلی آزاد شده است! چرا باید با هدف کسب درآمد و پولسازی ساخت هر اثری آزاد شود؟ مگر سینما بنگاه و تجارت خانه است؟ مگر اهالی سینما کاسبکار هستند؟ مگر حوزه فرهنگ و هنر محلی برای درآمد اندوزی است؟ چرا ما این چنین سینما را سخیف کرده ایم؟ چرا روی آمار فروش فیلم ها مانور می دهیم؟ اصلاً مگر فروش باید برای ما اهمیت داشته باشد وقتی اصل ماجرا را گم کرده ایم؟

سهیل سلیمی کارگردان سینما همزمان با سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی عالی ترین شورای فرهنگی کشور است و از این رو باید نگاه کلان و دکترین در تمامی حوزه های فرهنگی و هنری کشور داشته باشد اما متأسفانه برخی سهل انگاری ها باعث شده این شورا کارکرد اصلی اش را فراموش کند؛ بنده معتقدم فقدان دکترین فرهنگی کشور را در معرض خطر و تهدید امنیتی قرار داده است و این وظیفه شورای عالی انقلاب فرهنگی است که در این اوضاع خطیر تدبیر جدی داشته باشد. سینما همانند فضای مجازی ولنگار است و باندهای مافیایی برای آن تصمیم گیری می کنند! متأسفانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در تمامی سال هایی که از عمرش می گذرد هیچ تأثیر چشمگیری در سینما نداشته و همین مسأله باعث انحراف جدی سینمای کشور شده است.

علی مهام تهیه کننده سینما و تلویزیون خاطرنشان کرد: اگر می خواهیم از شر دشمن نجات پیدا کنیم و به سعادت برسیم باید با جان و دل به فرمایشات رهبر معظم انقلاب گوش کنیم؛ باید کمر همت ببندیم و برخیزیم و عرصه فرهنگی و هنری کشور را از لوث وجود افراد نالایق باک کنیم و دست در دست هم دهیم ساختار فرهنگی کشور را از اساس تغییر داده و مولفه های انسانی و اسلامی و انقلابی را در آن رشد و ترویج دهیم. نفوذ دشمن امروزه در تمامی عرصه های فرهنگی و هنری کشور قابل مشاهده است؛ از سینما و تلویزیون و تئاتر گرفته تا حوزه نشر و کتاب و... همگی مورد حملات دشمن قرار دارد چرا که اصلی که آن ها در نظر گرفته اند نابودی فرهنگ ما است و ما اگر می خواهیم نجات پیدا کنیم باید به این مقوله مهم توجه نماییم. البته در برخی حوزه های فرهنگی و هنری نفوذ دشمن بیشتر از سایر جاها است مثلاً نفوذ فرهنگی در سینما بیداد می کند و ما بعضاً با آثاری روبرو هستیم که خودمان شرم می کنیم به تماشای آن ها بنشینیم.

محمدرضا اسلاملو کارگردان سینما در این باره به سینماپرس گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی باید بر اساس بیانیه گام دوم انقلاب و فرهنگ مهدویت به نهادهای فرهنگی دستورالعمل بدهد و مسئولان اجرایی حوزه فرهنگ و هنر را ملزم کند تا تنها بر اساس این دستورالعمل مبادرت به تولید کالای فرهنگی و هنری کنند. سینمای کشور این روزها دچار آشفتگی و تشتت زیادی است و باید راه و روش آن دچار اصلاحات اساسی شود؛ بدنه سینمای کشور روی هوا است. مدیران سینمایی باید دنبال نیروهای متعهد و جوانان شهرستانی باشند و تمرکز خود را از روی تهران حذف کنند. مدیران باید بدانند با شلوغ کاری و برگزاری جشنواره های ریز و درشت نمی توانند وضعیت سینما را طبیعی جلوه دهند. آن ها باید تا دیر نشده نهال هایی را بکارند که این نهال ها در آینده ای نه چندان دور بتوانند سبز شوند و ثمره دهند.

محمدرضا شرف الدین تهیه کننده سینما اظهار داشت: مبحث مهم نظارت، حلقه مفقوده تمامی بخش ها و حوزه های فرهنگی و هنری کشور است و ما برای بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور نیازمند آن هستیم که شورای عالی انقلاب فرهنگی نظارت جدی بر عملکرد یکایک دستگاه ها و مدیران اجرایی حوزه فرهنگ و هنر داشته باشد و در صورت سر زدن هر نوع خطایی از طرف آن ها با ایشان برخورد قاطعانه داشته باشد. با مدیران بی کفایت فرهنگی تعارف نداشته باشید و با آن ها مدارا نکنید! بنده باز هم برای چندمین بار عرض می کنم مهمترین موضوع کشور در حوزه های مختلف فقدان نظارت است و این عدم نظارت برای ما مصیبت ساز شده است. باید نظارت جدی و محکمی وجود داشته باشد تا هیچ مدیری جرأت نکند حتی ذره ای راه خطا برود.

مهدی فیوضی کارگردان سینما همزمان با سالروز تشکیل شورای عالی انقلاب فرهنگی و دستور صریح رهبر معظم انقلاب اسلامی در خصوص بازسازی انقلابی ساختار فرهنگی کشور گفت: بنده معتقدم اگر دغدغه های حضرت آقا در حوزه فرهنگ و هنر محقق نشده و ایشان نسبت به کم کاری اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی انتقاداتی دارند به دلیل آن است که اعضای این شورا تمام وقت خود را صرف کار فرهنگی و هنری نمی کنند؛ از نظر من مهمترین ضعف شورای عالی انقلاب فرهنگی اشتغال اعضای آن در خارج از شورا است که این مسأله مهم باید اصلاح شود و به جز افراد حقوقی سایر افراد نباید هیچ اشتغالی در خارج از شورا داشته باشند. سینما نیازمند سیاست گذاری و تعیین سرفصل توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی است و باید نظارت جدی بر عملکرد سازمان سینمایی وجود داشته باشد؛ اگر این نظارت و پیگیری درست انجام شود ما دیگر شاهد تولیدات نازل و سطحی در سینما نخواهیم بود و این حوزه بسیار مهم و اثرگذار می تواند جایی برای تبیین و ترویج مفاهیم ارزشی و کلان باشد.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.