سه‌شنبه ۴ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۴

جایگاه پدر در آثار سینمایی و تلویزیونی/۱

آذین: تهاجم فرهنگی و تبلیغ سبک زندگی غربی سبب شده به عنصر مهم خانواده و جایگاه ارزشمند «پدر» در سینما و تلویزیون بی توجهی شود

جبار آذین در نشست تحلیلی «گام دوم سینما»

سینماپرس: جبار آذین منتقد سینما در آستانه میلاد باسعادت امیرالمومنین حضرت علی (ع) و روز پدر گفت: تهاجم فرهنگی و تبلیغ سبک زندگی غربی سبب شده به عنصر مهم خانواده و جایگاه ارزشمند «پدر» در سینما و تلویزیون بی توجهی شود؛ در واقع ورود و نفوذ فرهنگ بیگانه در قالب انواع تهاجم های فرهنگی و تبلیغ زندگی غربی سبب شده قشرهایی از افراد جامعه ما به مناسبات سالم و سازنده و شایسته با مفاهیم و آموزه های دینی و ملی دسترسی نداشته باشند، اگر این ارتباط به درستی برقرار شود و مدیران با دعوت از هنرمندان متعهد و متخصص و کاربلد تولید آثار شاخصی را در این عرصه رقم بزنند بدیهی است که می شود در مسیر فرهنگ سازی توسط هنرمندان که پیشتازان فرهنگ کشور هستند گام های موثری برداشت.

وی در گفتگو با خبرنگار سینماپرس افزود: در حوزه های مختلف فرهنگ و هنر کشور ما بسیاری از عناصر اساسی و تعیین کننده نظیر فرهنگ خانواده و اجتماع مغفول مانده به گونه ای که به رغم تولید صدها اثر سینمایی و تلویزیونی و حتی تئاتری در گونه و ژانر خانوادگی که در این نوع آثار خانواده مولفه اساسی و محوری آن را تشکیل می دهد به ندرت اثری را می توان یافت که با مرکزیت و شاخصه درست و متناسب با فرهنگ خانواده ایرانی-اسلامی در فیلم ها و سریال ها به تصویر کشیده شده باشند.

آذین ادامه داد: همه می دانیم که عناصر اساسی یک خانواده پدر و مادر هستند؛ در واقع کسانی که خانواده را شکل دادند باید در کنار دیگر اعضای خانواده باشند و به آن ها توجه ویژه و منطبق به باورها و عقاید مردم ما صورت گیرد. ما تا امروز با اسم و عنوان مادر و پدر در سینما و تلویزیون و فیلم و سریال داشتیم اما نگاهی که به پدر و مادر شکل گرفته به جز مواردی اندک هیچ کدام نتوانسته پاسخگوی شایسته مقام و منزلت مادر و به ویژه پدر باشد.

این مدرس سینما با بیان اینکه مقام و حرمت و عزت مرد، همسر و پدربزرگ و پدر در تولیدات فرهنگی و هنری ما مغفول مانده متذکر شد: متأسفانه ما اثری نداریم که ضمن ارائه تصویری روشن و شامخ از یک خانواده ایرانی-اسلامی به ارزش ها و معیارهای باورمند و اعتقادی جامعه پرداخت کرده باشد. البته در بعضی فیلم ها در کنار سایر اعضا خانواده به پدر هم توجه شده اما این توجه در حاشیه بوده و نقش بارز پدر در تشکیل خانواده و تربیت و فرهنگ سازی در خانواده نادیده گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: ما نمونه های الگو و نادر در جهان اسلام داریم که عنایت به آن ها و بهره وری روش ها و توصیه ها و سیره آن ها می تواند در ساختن نه فقط یک خانواده که تمامی بشریت نقش آفرین باشد. ما در چارچوب تفکرات دینی و اعتقادی و اسلامی با بزرگان زمینی و آسمانی چون حضرت علی (ع) روبرو هستیم. شخصیت بزرگی که نمونه او بعد از پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی (ص) زاده نشده است. بزرگمردی که تمام اعمال و گفتار و تفکرات الهی است و باید الگوی بشریت قرار گیرد. هنرمندان اگر قرار است به راستی آثار خانوادگی با مرکزیت پدر بسازند شایسته است به جایگاه و مقام مولا علی (ع) عنایت داشته باشند و آن را وفادارانه و سالم و هنرمندانه در محتوا و مضمون آثار خود پایه ریزی کنند.

آذین در ادامه این گفتگو با تأکید بر اینکه کوتاهی و غفلت مدیران فرهنگی بخشودنی نیست تصریح کرد: کوتاهی و کم کاری و غفلت در فرهنگ سازی توسط برخی از مسئولان ما در بروز این مشکلات نقش اساسی دارند. بنده فکر می کنم دلیل کم توجهی و نبود آثار قابل توجه در عرصه های مختلف هنر در ارتباط با خانواده و پدر غرق شدن برخی مسئولان در یک سری مسائلی که در حیطه های سیاسی و اقتصادی می گنجند. این ها باعث می شود که مسئولان نتوانند همگام با مردم و باورهای ملی و مردمی و اسلامی به مسائل لازم و ضروری در ارتباط با خانواده و آن چیزهایی که به عنوان خانواده های ایرانی و اسلامی در فرهنگ ایران و دین مبین اسلام وجود دارد برسند و آن را پیاده سازی کنند.

وی در پایان این گفتگو افزود: اگر همت مسئولان و هنرمندان در جهت اجرایی کردن خواست ها و نیازهای مردم همسو و هماهنگ شود بدیهی است که در گستره فرهنگ سازی ملی و دینی شاهد تولید آثار فاخری در ارتباط با خانواده و نمایش گوشه ای از سجایای اخلاقی و علمی بزرگان دین باشیم.

ارسال نظر

شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.